Academy M3 Grant 13228
Hej!
Jag har startat bygget av Academy M3 Grant. Jag har funderat på bygga en Grant under längre tid men eftersom Tamiyas Grant är från 70talet har jag sökt andra alternativ. Efter att jag har läst recensioner så skulle denna varianten "special edition" vara korrekt.
Academy har tydligen börjat med att släppa en Lee (13206) med felaktig fjädring. Därefter släpper man en Priest (13210) (samman chassi som Lee/grant) med korrigerad fjädring. Sedan släpper man en Grant 13212 med samma felaktiga fjädring som på deras Lee.
Byggsatsen har mer gjutskägg än vad som jag tycker är normalt (tamiya), ritningen är inte tydlig och vissa delar får man gissa var den korrekta placeringen är.
Idag när jag skulle sätta ihop fjädingspaketen så är det fel på ritningen! Lyckligtvis så finns den korrekta delen med i byggsatsen. Den angivna delen är alldeles för stor.
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/academy/acd13212.html
Bifogar en bild vad jag anser är korrekt del.
Jag har skickat ett mail till Academy i Tyskland. Det bli intressant att se vad de säger.
Roger
Tydligen, så är det mest uppenbara felet på denna byggsats just hjulupphängningen. Om man nu vill, så lär det ju finnas bra/bättre/korrekta att köpa som eftermarknadsdel.
Kolla denna länk från Missing Lynx:
1/35 scale plans for M3A5 Grant ???
Läs det som Al Bowie skriver näst längst nere i tråden.
/Stefan
Lite andra tips:
Jag har inte köpt just denna modell utan har endast M3 Lee samt M7 Priest, dock har jag följt diskussionerna kring modellen samt har samlat på mej "en del" material på M3 under dom senaste 30 åren. Jag väntar själv på en bättre modell från antingen Tasca eller Dragon. Academy lyckas sällan ända fram av någon anledning.
Jag vet inte riktigt hur det gick till, men killen på Academy som fixade nitarna måste ha glömt var han höll på när han kom tillbaks från sina fikaraster! På flera ställen saknas plötsligt en nit mitt i nitraden!!! Deta är dock enkelt ordnat, sno en nit från undersidan och placera där det saknas. Jag tror också (av boxarten att dömma) att man bör undvika motvikten på eldröret eftersom det ser ut som att Academy har det längre (M3?) eldröret och inte det kortare (M2?) eldröret. Det kortare hade ibland motvikten.
Figurerna som medföljer är miniarts och är egentligen tänkta att användas till Normandie. Dom flesta är klädda i en sk "Denim Suit" som i huvudsak användes som sommaruniform i Normandie och iaf inte i noprdafrika (har för mej att den kom först efter 1943). Det är dock lätt fixat, "operera bort benfickan på hö ben samt pennfickorna ovanpå vä bröstficka och voila du har en vanlig "battledress" som var den vanligaste uniformen bland stridsvagnsbesättningar under kriget, även i Nordafrika. Använd fö inte hjämarna dom kom först efter kampanjen i Nordafrika.
Öken-Erik
#2 Intressant info, Erik. Tack! Ursäkta mig för en liten trådkapning, men måste ställa en fråga till Erik:
Stridsvagnsbesättningen, figurerna med hjälm. Hur vanligt förekommande var dessa hjälmar under WWII?
/Stefan
Dom var mycket vanliga under den senare delan av kriget. Dom hade samma "skal" som fallskärmsjägarhjälmen och motorcykelhjälmen men en enklare "inredning". Man ser den inte så ofta som baskrarna dock, varför kan jag inte riktigt svara på.
Öken-Erik
Tack för synpunkterna
#1 Byggsatsen innehåller denna "sprue" http://www.missing-lynx.com/reviews/usa/academym3suspensionreviewcs_1.html så jag tror att fjädringen är korrekt.
#2 Tack den detaljen hade jag missat när jag läste recensionen på PMMS. Det finns en detaljerad redogörelse http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/academy/acd13212rivet.htm som är länkad från recensionen på PMMS.
#2 Byggsatsen innehåller båda eldrören så det går att använda motvikten.
#2 När det gäller figurerna så är min avsikt att använda några från Masterbox. Miniarts figurer tänker jag spara till en Cromwell.
Roger
Hej!
Jag har kommit en liten bit på vägen. Jag har påbörjat att vädra insidan av vagnen.
Om någon har en bra bild på ett slutstycke till kanonen på en M3 eller M4 vore jag tacksam. Det sitter ett vred på högersida som troligen är den mekaniska säkringen. Men hur det skall sitta kan jag inte förstå av ritningen.
Academy har inte hört av sig angående mitt påstående om att ritningen är felaktig.
Roger
Ser ju riktigt snyggt och spännande ut så långt tycker jag. Hur mycket av interiören kommer man kunna se när den är klar?
Hej!
#7 Det finns några luckor men visst ser man inte allt.
Bygget fortsätter, Jag flyttar bultar och nitar samt pillar med inredningen. Jag kan inte rekommendera denna byggsatsen. Flytta bultar och nitar är enkelt även om en del försvinner i hanteringen. Byggsatsen har många utkastningsmärke, gjutskarvar och felaktigheter i ritningen. Hoppas att Acedmys CV90 inte är av samma kvalite.
Denna vagn som har inredning innebär att jag har letat efter bildreferenser i stor omfattning. Academy tycks inte stämma.
M3 Grant/Lee är en trevlig och ganska annorlunda vagn.
En reflektion över laddarens plats! Det förefaller som om han har en stol till höger om föraren. Vid strid måste han krångla in sig bakom 75mm kanonen och ladda stående. Dessutom verkar det krångligt att få fram granaterna. Stämmer det ?
Roger
Ser bra ut Roger!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det ser bra ut Roger
Synd bara att byggsatsen verkar vara lite av ett måndagsexemplar :) Du kanske kan bygga en Tamiyavagn efter denna som terapi?
/J
9,10# Tack
10# Tamiya PZII blir mitt nästa "terapi" objekt. Jag skall testa Fruilband på den vilket skall bli intressant.
Jag har fått ihop huvuddelen av vagnen. Färgen är XF62+XF 60 i förhållande 2:1 . Tyckte att det blev ganska ljust men när man lägger på ett lager lack så blir det mörkare. Kamoflagefärger blir någon av de britiska ökenfärgerna.
Roger
Ser bra ut Roger!

Snyggt!
Det ser mycket bra ut Roger :)
En Tamiyapanzer efter detta låter som en bra idé. Jag tror du kommer gilla Frullebanden förresten. Jag är helt "hooked" på dom.
/J
Hayabusa 

Trevlig Grant, själv är jag på jakt efter en A1 med den gjutna överdelen, tja jakt är väl mycket sagt förresten men dyker en upp så hugger jag den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Mycket fint!
Felix
#15 Vad är det för mystisk beundrarinna som Hayabusa fått egentligen? Haha :D
Det måste vara nån slags bot eller ett troll va? Jag har svårt att se att en normal person postar kryptiska flörtmeddelanden på ett modellbyggarforum klockan 03.00…
/J
#18 Haha…ja, jag är lika undrade som du, Jeppe. Man slutar aldrig förvåna sig..
/Stefan
Hej!
Byggtakten har varit obetydlig pga av jobbet men nu fick jag lite tid/motivation över. Efter 2tim maskering och 10min målning så fick jag på ökenfärgen. Färgen jag valde är Portland stone och känslan som sprider sig något av citronfromage. Kontrasterna är påtagliga men de minskar efter vädringen.
Roger
Superläckert camo!
Fint bygge, Roger. En fråga om själva camo-mönstert; Har du sett några foto på just det mönstert? Eller är det enligt byggbeskrivningen?
Blir säkert kanonfint med vädring. Har sett åtminstone 1 bild på en Grant som hade ordentligt "färgslitage" på tornets ovansida.
/Stefan
Ser snyggt ut Roger!
Ser fram emot att se den vädrad!
#22 I enligthet med Academys "fantastiska" byggsatser så finns inta alla vyer med i färgschemat . Just denna saknar höger sida så där är det en form av gissning. För övrigt har jag försökt att måla enligt beskrivning.
Roger
#24 Ok, jag förstår. Om, jag skriver verkligen OM, du skulle få ett infall av lust & begär som säger att du vill måla nytt camo…Jag har ett målningsschema som jag kan maila dig.
Echelon har också ett dekalset som borde passa. Kolla här:
/Stefan
#24 Jag tittar gärna på ditt målningsschema.
Jag har skickat ett meddelande med min epost adress.
Tur att du var snabb för jag hade tänkt lacka ikväll.
Roger
En lite uppdatering.
Jag orkade inte måla om enligt Stefans färgschema för då hade det varit att börja om från början. Justerade lite på vagnens högra sida, monterade dekalerna och har lagt på lite lack. Därefter har jag påbörjat vädringen med MIG filter och Wash.
Nästa gång jag hinner bygga är sannolikt om tre veckor så med lite tur kan man vara klar till jul.
Roger
Hej!
Jag håller på och färdigställer figurena. jag har använt mig av Masterbox. Troligtvis så skulle aldrig en Brittisk fältmarskalk gilla att någon åt ur en burk i hans sällskap men det är kul ändå.
Oklart om uniformen på killen till höger är korrekt för ökenkriget.
Återkommer senare under kvällen med de andra figurerna.
Roger
#28 Fint bygge, Roger. Är det inte ovanligt mycket brittiskt på detta forum?
/S
Jättesnyggt! Ser ju riktigt trevligt ut med alla gubbsen på vagnen -rena gentlemannaklubben!