Nytt projekt

Låter häftigt!
Har funderat på denna o jag tror att vanlig silikon borde kunna vara en ganska bra grund för att göra ett " muddy field " med mycket vatten liggande här o där i pölar.
Testade det här med " magic water " förut , men då hade jag en gipsplatta under o antagligen så sög den upp allt, för på morgonen hade allt vatten dunstat bort. heh man lär sig….

Rolig idé! Ska bli roligt att följa detta.
Felix

#2, Då har du ju gjort en grundvattenåder.
Om du menar att då borde det fínnas en "grund" för vattnet att stanna så stämmer det inte, för jag har provat 2 ggr och vattnet försvinner. Antar att jag måste ha en barriär typ silikon för att det inte ska sugas upp. eller så har jag lagt på för "tjockt " från början….enligt förpackningen så ska 2-3mm läggas på…vänta 24 h, sedan 2-3mm osv. Kan hända att jag varit för otålig, vi får se…

Jag menade väl lite skämtsamt grundvatten, som finns nere i jorden.
Återkommer här med vad som hänt, det vart ingen hoj som blivit överkörd utan jag ville prova det här med vattnet, o då vart det en flod/ström. Från början hade jag tänkt att det skulle vara typ nästan som en kalkström med klart vatten så att man ser varenda pryl under ytan, men när verkligheten kom ifatt en så var det inte så lätt.
Grunden består av frigolit täckt av reliefpasta, pastan la jag endast på de ytor där det behövdes, för att skapa utfall från kanter ( snö som hänger ) etc etc.
Jag använde också den här pastan till att "täcka" nåra hål som fanns för framtida bruk. Jag la på det första lagret ca 3 mm, väntade ett dygn. Ett dygn efter så var ca 1/2 mjölkigt vitt o den andra halvan halvklar med mjölkigt vitt.
Jag tänkte att vi låter det ligga o lägger på ett lager till, men även det vart mjölkigt, lät det ligga 48H….
Då bestämde jag mig att följa de kemiska lagarna :) , la in ett lager till + svart + blå färg och fick tilll den nyans som ni ser på bilderna. Därigenom tappade jag effekten med att kunna se till botten på strömmen….löv….kanske en lax…etc.
Jag provade senare den här vätskan enbart att lägga på ett plastlock med lite färg inblandat o det vart suveränt snyggt…undrar om nånting lösts upp från " bottenmaterialet" så att själva genomskinligheten försvann ?
Halvnöjd är jag ändå med resultatet, jag fick ändra diot från höst till vinter helt enkelt :)
Jag fick även en ide om att ha ett litet större träd med, hittade en gammal rot i gömmorna…nånting sånt blir det antagligen…
Är det nån som har själv provat det här med med " Magic Water " jag körde Games Workshop water effects….så ge gärna feedback på det…
Ps. På Panthern så kommer jag att placera nåra " riders "….o naturligtvis en panzerledare som tjikar ….
Faantis

Häftigt diorama på gång ser jag 
Vad är det för typ av commander hatch du har på din panther? De brukar öppnas i sidled.
Har inte sett den typen utanför Panther F.
Mvh Hampus
Ser riktigt spännande ut! Speciellt intressant för mg att följa dina rfarenheter med "vattnet", eftersom jag själv snart kommer till det momentet i mitt sjöflyg-dio. Hoppas inte allt sjövatten försvinner ner i bottenmaterialet där…Det är gips målat med akrylfärg. Träden tycker jag gjorde mycket för helhetsintrycket -en bra idé!
#12 Det är en Panther G, var sjäv lite konfunderad hur den skulle öppnas, dvs vilken riktning men sen såg jag en bild där den var öppnad åt sidan så då vart det så…
# 13 Ska göra mer experiment med "vattnet", det är väl så man blir bättre antar jag, genom att att testa sig fram, lycka till…

Om det är en G så snurras luckan upp nästan. Upp en 2mm (i 1/35) sen snurras luckan 180 grader medsols. Där var en grej på luckan som skulle ner i hålet i copulan. ungefär så här.
Det är lättfixat 
Mvh Hampus

#15: Jag hade för mig att samtliga Pantrar hade såna luckor, var det bara G-modellen som hade det?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

D öppnas likadant som A och G och A & G som är identiska. F skiljer sig men den kom aldrig ut.

#17: Liten sidofråga hur är det med Jagdpanters lucka? har ett minne av att jag byggt en sån där lucka nångång men nån Panter har jag inte byggt (annat än i skala 1:285) däremot Jagdpanter
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#18 Jagdpantern hade väl en delad lucka, däremot har senare Tigrar samma befälskupol och lucka som Pantern.
Halloj !
Kul att det blir diskussion om olika saker, hur luckorna sitter etc..min var dock det här med vattnet….antar att det finns flera nybörjare med vattenskräck där ute som vill ha hilfe av mer rutinerade divemasters….
Skulle va askul om det landade ner líte ideer på just det här med magic water etc…allt från a till ö är intressant, i alla för mig…typ vad för underlag ska man ha ? avfärgning ? osv osv
Ha re bäst
Ska under tiden börja bearbeta vagnen…..måla…slutfinish…vädring
more to come…

Lite om vatten:

tack o bock, ska genast ta o dyka in i detta