Kulörval för varmgalvat
På Gladan är vantspännarna varmgalvade i skala 1:1. BB föreslår silver som kulör, men jag tycker att den är väl ljus och lite för glittrig. Min favoritkulör för metall Humbrol Gun metal är lite för mörk, har jämfört med varmgalvade spik ur snickarlådan.
Har någon förslag på lämplig kulör för att få ett varmgalvat utseende? Blanda Gun metal och silver? Gun metal och ljust mellangrå? Går Humbrols metallic att blanda med matt?
Jag brukar blanda Humbrols metallicfärger med varandra utan problem. Har även blandat metallic med matta färger, men då bara till mindre detaljer. Kan ju vara så att metallic- och mattfärgen "spjälkar sig" så att det blir flammigt/fläckigt på större ytor. I nosen på min SAAB S17, som är inklädd med nån slags rost- eller matt kopparfärgad "bränd" metall blandade jag Hu kopparmetallic med lite Hu Gunmetal och matt rödbrun ("rust"). Tycker det funkade bra. Bara att testa sig fram tror jag.
Kunde inte en matt aluminiumkulör vara rätt passande? T ex Humbrol #56, eller?
Prova Humbrol #27003, polera med tex.torr tops och lägg på en mattlack?
Tack för tipsen. Har köpt en burk Humbrol 56 idag, skall provmåla ikväll. Att polera ett 30-tal vantskruvar som är cirka 3*20 mm tror jag att jag skall försöka låta bli, känns som om det blir för pilligt.

Kör på en silverfärg du blandar upp med ljusgrå. Titta på tex en J29 hur det ser ut. Det är mer grått än metallfärg och ändå är aluminiumet helt exponerat.

Petzon,
Har du varit och tittat på Astlindhs i Söderköping? Dom har ju ett jätteställ med Humbrols färger som inte längre uppdateras eller fylls på. Skulle kanske kunna köpa loss hela partet för en rimlig peng. Dom har inget intresse längre för den typen av modellhobby.
SKREV OBELIX
jag har också varit hos astlindhs men fick bara tag i en burk som passade, rekommenderar lekhuset i norrköping.
Handlade en burk H 56 hos polisongmannen på Hobbyhörnan i Norpan igår. Hobbyhörnan har alla Humbrols kulörer (utom 130 där jag köpte sista burken) Lekhuset har nästan alla Humbrols kulörer, men inte riktigt fullsortiment.
Gårdagens provmålning har torkat och kulören validerad mot varmgalvad spik. Funkar kanon med H56. Så nu är det bara att måla alla vantspännarna, det var ju bara ett trettiotal
Ja det gäller att hitta rätt bland färgburkarna bra att du hittade en som passade. lycka till med måleriet.