Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1747 ggr
[Hayabusa]
0

Harder & Steenbeck tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du upplevt att luftventilen på din H&S airbrush "hänger" sig? Det vill säga, att luften fortsätter att strömma trots att du släppt upp avtryckaren. Kan vara så att O-ringen (123220) klämmer åt ventilskaftet som då inte kan återgå till stängt läge. Finns numera en lösning på det problemet - en teflontätning. Ta bort O-ringen i gummimaterial och ersätt den med en teflontätningen (123220V). På fotot syns den nyare teflontätning (vit).

/Stefan

pentti01
0

Tack för tipset. Har haft det problemet då o då, dock beställt 10st nya #123220. När dom är förbrukade ska jag testa ditt tips!

En annan; sak har du märkt att o-ringen i munstyckshållaren #123190 , inte heller tål starka lösningsmedel ? Jag brukar vid rengörning, inte låta hållaren ligga i blöt för att skydda o-ringen.

//Pentti

petzon
0

Petntti: O-ringar brukar vara standarmått, kanske går det att få tag på o-ringar i bättre material. Har inte full koll på materialen, men på jobbet kör vi med vitonringar. Det finns även o-ringar i PTFE (teflon) enligt en snabb googling på O-ringar

[Hayabusa]
0

#1 Nja, det kan jag inte påstå. Nu använder jag enbart vattenlöslig akrylfärg, så några starka lösningsmedel använder jag inte. Vet inte anledningen till att O-ringen i luftventilen blockerar ventilskaftet, men jag uppfattade det som att teflontätningen ska bli standard fabriksmonterad.

/Stefan

NBISaladin
0

#3: Det stämmer, det blir standard framöver.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus