Varvsnytt!
Tjena!
Har idag här på varvsområder blivit klar över två ganska så arbetsintensiva kanoter. Jaaa, inte till 100%, men i det närmaste. Den ena av dem är den ryska Admiral Kuznetsov 2005 1:700 Trumpeter, den andra är HMS Hood 1938 1:720 Italeri. Den sistnämndas sekundär artilleri (5.5tum/140mm) var inte rolig dra samman (en massa slipande på jättesmå kanontorn och sedan få in pjäsen i dessa, etc.). Då när det gäller den ryska masonit-plattan så var bryggkomplexet heller inte så uppiggande samt en hel hög olika radarattiraljer. Men nu är det klart, och det hela skall nu på måndag fogas samman. Det skall dras riggtråd och vajrar som höll skorstenarna uppräta, dra på ett par dekaler, men efter detta lätta arbete så ska jag skyffla in i rariterna i glasmontern och le!
Varför har det blivit arbetsintensivt? Det är de där s.k bygg- och färgschema ritningarna som är motsägelsefulla, och pga av detta har man hängt över uppblåsta riktiga ritningar, litteraturer samt en drös foton. Detta förfarande har gjort att man tappat mycket (tycker jag) momentum. Ganska irriterande!
Den tredje Herr´n som nu är i utrustningskajen är den famösa IJN Yamato 1945 1:350 Tamiya. Denna skuta fick jag i present för nio dagar sedan, och därför har jag inte haft en chans att montera photoetched part´s. Jag har beställt ett par ark men det tar sina lilla tid innan prylarna dimper ned i brevlådan. Det är längesedan jag sist drog samman denna skala, och herregud vad lätt det är gentemot 1:700 skalan. Varför jag inte dealar 1:350 skalan är att det är för dyrt samt platsbrist.
Jag har tagit ett par snap-shot´s på Admiral Kuznetsov samt HMS Hood, och ett par snap-shot´s på den fabulösa IJN Yamato. Vilken fästning!
Mvh
Observer
P.S. Hoppas att min nu kraftiga neddragning av bilderna är tillräckliga, och att det hela funkar!
Bild.1.
Admiral Kuznetsov 2005 1:700 Trumpeter + GMM
Jag måste även visa varvets stora kontrollör, Stor-Felix efter att tidigare idag kivats med syrrans två katter.
Bild 9.

Riktigt fina byggen du har där.
Till TommiN
Tack för de positiva vibbarna!
Har precis nu dragit samman alla däckbyggnader samt artilleri och naglat fast dessa på HMS Hood samt bryggkomplexet på Admiral Kuznetsov´s plywoodskiva.
Ska vänta någon timma eller så…sedan skall jag ge mig så sakteliga i kast att dra riggtråd (finfint jobb…!). Mellan riggvarven så skall jag klippa ut en drös dekaler från Kuznetsov-arket.
Har fenomal hjälp här nere i byggkällaren och det är Stor-busen Felix, t.ex kom han tidigare idag med en av HMS Hood´s jättesmå 5.5 tums pjäser som jag på något vis tappat ned på golvet. Han fick ett skrovmål av tonfisk samt som alltid, massor av beröm.
Mvh
Observer
Snygga skutor, mn detta pill gör att jag även fortsätningsvis håller mig till rejäla skutor av trä.
Får försöka dressera frugans katt: Mozart, till att bekämpa mattmonstret och hitta de borttappade delarna. En ventil och en axel till ankarspelet finns där någonstanns.
Till Petzon
Tackar å det varmaste om snygga skutor. Kan förstå att Ni håller Er till rejäla skutor av trä. Själv har jag ett antal uppställda här i huset (HMS Victory, Cutty Sark, Golden Hind, Wasa, Wappen Hamburg + några till). Varför jag inte köper hem trä kanoter mer är helt enkelt det att jag tycker dem är förbålt dyra, till detta tillkommer givitvis de nödvändiga tillbehören!
Kan säga det att jag inte dresserat Felix till att dicka in och hämta av mig tappade byggprylar på golvet. Kan också säga att det är totalt omöjligt att försöka s a s styra han (He He He He). Nääää, han är mammas stor-bebbe men han & jag har alltid kommit överens. När han var ca 6 månader gammal hoppade han plötsligt upp på byggbordet och gav mig en liten fotoetspryl. Trodde själv att det var en s.k skrotbit, men upptäckte en stund senare att det var en ganska viktig pryl som haft fräckheten att lämna metalramen och då hamna på golvet. Felix fick ett skrovmål av tonfisk samt massor av beröm. Detta har han således inte under några som helst omständigheter glömt. Han inspekterar och vaktar hela byggkällaren varje dag, och då menar jag varje dag. Kan till slut säga att han förvånar en…tror aldrig jag stött på något mer intelligent. Förresten, han ligger här på rygg sidan om laptopen och låter som en gammal tysk ubåtsdiesel och tar upp en vorbenat stor plats.
Snygga skutor…jaaa om jag orkar så skall jag en dag skapa en bild-fil där jag kan visa min samling av 1:700 kanoter (ca 60-tal). Här är många vackra damer från 1900-talets början till dags datum. Synd att sajten ifråga är så långsam/trög, liten i storlek samt omständig och då även verkar leva sitt eget röriga elektroniska liv.
Hälsa Mozart!
Mvh
Observer

Fin katt 
Till Annette
Har hälsat Felix dessa ord - och han mjaauuuaaa mjukt till svar!
Mvh
Observer