skillnad
Jag undrar lite på skillnaderna mellan märken
typ Dragon och Tamiya pansar 1/35
kvalitet passform detaljer mm
tänkte ev att jag skulle prova på nåt sånt när båten är färdig

Ser jag till mina egna begränsade erfarenheter av pansar i jämnförelse mot en del andra här på forumet, så håller både Dragon och Tamiya en god kvalité. Lägg hellre ner lite extra på modellen och du får så mycket mer. Är det någon speciell modell som du tänker på?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jag anser nog att de lite äldre Dragon byggsatserna motsvarar Tamiya i kvalite. Men tittar man på de senare Dragon modellerna så är de i en klass för sig! Väldigt fina gjutningar och ofta följer det med foto-etsade detaljer och kanonpipor i metall. En annan tillverkare som jag också tycker håller en hög klass, är Academy. Vill man sen ha grädde på moset så köper man extra detaljering från tex Eduard, Aber osv..
nää ingen speciell just nu men vi får se.
det skrivs ju en del om båda märkena här och t ex Dragon känner jag inte till alls och kvaliteten ändras ofta genom åren
så vi får se
tamiya är enklare att sätta ihop. mycket fin passform!
academy är helt ok. se upp bara för dom äldre tyska bara är ofta 70tals tamiya dock ok som nybörjar modell.
AFV clubs modeller glöms ofta bort men är helt ok når väl inte riktigt upp till dragon men dom jobbar på det. ligger ca en hundring under dragon men du får lite mindre i lådan också!
zvezda och italire är väl lite lågpris alternativ du får jobba lite med passformen osv men kan bli snygga för i slutändan är ju ingen model bättre än vad byggaren gör den!
DRAGON är väl i dag ledande mycket grejor i lådan brukar ligga på en bit över 400.- men är enligt min mening värda det! men dom kräver en del av byggaren brukar innehåla en hel del foto ets mm. dom har också piffat upp en del av sina gammla modeller med lite ets nya bandlänkar nått figurset i en del!
ha ha så det är bara välja och vraka!
//pebben