Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2232 ggr
starhawk
2010-11-21 15:09
0

Scriber

Funderar på att skaffa en scriber eftersom ett projekt hägrar som skall vara lite scratchbyggd, och det behövs lite panellinjer på dom släta plastarken. När man söker på ämnet ser man att det finns två sorters scriber den ena (Bare Metals t.ex.) ser ut som en syl ungefär och den andra (Tamiyas t.ex.) liknar mest en mattkniv. Nån som testat och kan ge en liten recension? Funderar på vilken som är bäst

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2010-11-21 15:31
0

Vet inte vilken som är bäst, jag har bara använt den som jag själv har - Bare Metals. Jag tycker att den funkar väldigt bra, men som med alla verktyg så finns det ju alltid personliga uppfattningar om vad som känns & fungerar bäst.

[Orso]
2010-11-21 15:53
0

Jag har båda sorterna. Bare Metals tycker jag inte alls om och använder den inte alls. Tamiyas (Olfa) är egentligen en plastskärare för plexiglas. Den skär bort material till skillnad från sylmodellen som gör ett spår och tränger upp vallr bredvid som måste slipas bort. Jag har använt Tamiyaversionen i flera år nu men har precis köpt hem en ny variant, Scribe-R från RB-models.

Det är ett verktyg som man monterar i ett hobbyknivshandtag. Den verkar lovande och finns i flera olika varianter. Den vanliga raka, en för två parallella linjer och en med en vinklad och en rak kant för roderytor. Jag använde hans nitverktyg för att fixa nitar på min DC-3.

Men det viktigaste med en scriber tycker jag är att den skär bort material istället för att pressa ett spår. Till det kan man lika gärna använda en nål.

starhawk
2010-11-21 15:59
0

#1: Den första och enda jag kände till från början var Tamiyas, och trodde det var "grejen" har andra verktyg från dom som jag är mycket nöjd med, men utformningen på den här gjorde mig tveksam, sen fick jag syn på Bare Metals och en annan liknande och funderade på om inte den utformningen var bättre, är den vass som en syl och ristar eller fungerar den på annat sätt?

[Orso]
2010-11-21 16:05
0

Jag blev nu nyfiken och plockade fram mitt Bare Metalverktyg för att se vad det var jag inte gillade med det.

Den funkar men jag trivdes inte med den för att den var för sladdrig. Det beror nog mest på det väldigt tunna handtaget som gör att jag inte får något bra grepp samt på att "nålen" var lång och det gör att den lätt vill vrida sig och det tunna handtaget gör det svårt att parera.

Men jag ser jag på deras hemsida att sedan jag köpte mitt verktyg så verkar man helt ha omkonstruerat sitt verktyg och det ser ut som man har fått bort flera av mina anmärkningar så den verkar mycket bättre nu.

Så jag kan inte ge något omdöme på den nuvarande scribern.

starhawk
2010-11-21 16:09
0

#2: Intressant! den som passar bäst i det här fallet är nog ändå Bare Metal varianten eftersom det skall föreställa stålplattor som antagligen har skurits till med skärbrännare, för "vanliga" panellinjer är då tydligen Tamiyan att föredra

[Hayabusa]
2010-11-21 18:24
0

Som sagt, jag har inte använt några andra sciribers än Bare Metals. Dock är det faktiskt så att den tar bort material ur plasten. Den blir en fin liten remsa av plastspån. Kan hålla med om att den är lite "vinglig" och det är viktigt att hålla en rät vinkel mit ytan som ska ritsas.

Den där Scibe-R från RB Models ser bra ut.

starhawk
2010-11-22 12:53
0

Knepigt det här! jag är lite tveksam över "rangligheten" i Bare Metal scribern får nog söka lite till annars lutar jag nog åt Tamiyan just nu, den har ett ordentligt grepp