Limborttagning
Jag undrar om de olika färgborttagnings-tipsen fungerar även för limborttagning?
Har ett par byggda bil-modeller (inte av mig) som jag vill rusta up; förbättra passform och lackera. Därför letar jag efter bästa sätt att få loss limmade delar utan att riskera att bryta sönder något.
//Pentti

Tjaa..det kan vara lite svårt,hade samma bekymmer med min lastbil,så jag vickade på delarna lite försiktigt,funkade sådär..
.

Metoderna siktar in sig på färgen inte plasten, och är det limmat med flytande plastlim så löser den ju upp plasten vilket gör att det är närmast en svetsfog, är det däremot ett "krämlim" så kan man oftast försiktigt vicka loss den. Är det limmat med ett PVA-lim såsom Gator så är det inga problem att vicka loss, Superlim kan man visst upplösa med Aceton, men aceton löser ju upp plast så…
Sen är det ju också fråga om hur väl limmat det är från början, en del fogar nästan ramlar isär medans andra sitter som berget
Har själv badat en plastmodell i flera dagar i såpalösning, färgen lossnade men limfogarna var oberörda
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
En klassiker är att lägga modellen i en plastpåse sen ner i frysen några dagar. Sen kan du försiktigt bryta med nåt lämpligt verktyg,
OFTAST så lossnar delen i limfogen. Detta har funkat bra för mig.
Thomas