Lackbox?
En stilla undran.
Som boende i en lägenhet, förvisso med eget hobbyrum, så känns det lite som att det skulle vara svårt att använda airbrush eller sprayfärger över huvud taget utan att det blir färgdamm överallt. Min kära mor fick sina gråa hår när det hade lagt sig ett svagt lager av röd färg i badrummet fast jag hade "maskat" av så ordetligt när jag var liten.
Hur gör ni? Har ni lackbox och i så fall, hur är dessa konstruerade?
Börje Andrsson, Linköping

Min konstruerades av ett IKEA hörnskåp som jag helt enkelt lade på sidan, hittar inte första delen av byggtråden men den andra hittar du om du söker på Spraybox del 2
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Oftast blir det inte så mycket färgdamm vi airbrushing eftersom lufttrycket oftast är lågt och färgmängden rätt liten. Sprayburkar är mycket värre då man inte har samma kontroll på luft- & färgflöde. Ett utsug eller dragskåp kan ju vara vettigt, det finns färdiga att köpa eller så kan man som Starhawk bygga ett eget. Färgdammet (vid airbrushing) är inget stort problem, tycker jag, men däremot de ångor som uppstår om man airbrushar enamel eller lacquer. De är inte så trevliga att ha inomhus och är en av anledningarna till att många går över till vattenlösliga akrylfärger.
/S
Jag står under köksfläkten.Lägger tidningar och en träskiva över spishällen.Tar bort filterinsatsen och så fläkten på 1:an.Fungerar utmärkt.
Lennart

#6: Jag höll tidigare till i en uppskuren flyttlåda på spisen och spisfläkten på för fullt, luktade ändå färg i hela köket, sprayboxen har eliminerat det nu anar man bara en färglukt i närheten av sprayboxen när man just har sprayat
Tror förvisso att det beror på vilken färgtyp man använder. Vattenlöslig färg typ Tamiya, Gunze, Vallejo m.fl. luktar inte speciellt mycket utan det handlar mer om att ta hand om "överblivet" färgdamm. Sedan kan det säkert skilja på köksfläktar också, en del är nog mer lämpade för detta ändamål än andra. Pratar vi airbrush så blir det inte så förfärligt mycket färgdamm, tycker jag.
Har numera ett dragskåp, men jag nyttjar ändå köksfläkten då & då. Precis som Lennart skriver i #6, så funkar det förvånansvärt bra. Åtminstone hos mig. Tycker nog att det är värt ett test.
Tack ska ni alla ha för tips och länkar. Jag har nu en ide och faktiskt skissa på mitt kommande bygge av en lackbox.
På mitt jobb händer det då o då att vi skrotar gamla datorer, skulle man kunna använda dessa fläktar ( tänkte mig här 2-4 st på boxen) till utsug? Om man sätter en ram med något slags filter som tar upp dammet, om ni förstår vad jag menar, ovan fläktarna.
Nu kanske en fråga som är OT.
Hittade till min förvåning en airbrush-spruta med en kompressor jag köpte för 8-10 år sedan. Glad i hågen sätter jag igång grejorna, laddat med vatten, bara för att testa men, kompresorn går och ger tryck men sprutan…nada liv. Jag vet att jag använde dessa grejor endast en gång och då kört med vattenlöslig färg, kan det vara så att det satt sig så rejält (var kanske slarvig vid rengöringen) och går det att göra något åt det? Om inte, är det väl bara köpa nytt, såg någon tråd om sprutor i detta eminenta forum.
Börje Andersson, Linköping

Datorer innehåller som regel 80 mm fläktar som definitivt inte har samma luftflöde som 120 mm fläktar, så du behöver en del 80 mm för att nå upp till samma kapacitet, men om du "möblerar" botten med fläktar så får du nog ett jämnare utsug än ett par stora fläktar.
Testa med att lägga sprutan i blöt i såpvatten ett par dar, det bör lösa upp det mesta, om du har tillgång till ultraljudsrengörare är ju det ett bra alternativ
#10. Tackar, ultraljudstvättare har vi på jobbet, det blir perfekt och jag skippar datafläktarna, tur jag inte börjat bygga boxen än
Börje Andersson, Linköping
Vågar mig på att lägga ut bilder på min lackbox. Det är inget proffsbygge som synes men det funkar!
Det enda som är proffsbyggt är själva "spisfläkten" som jag beställt av plåtslagaren.
Belysningen är en arbetslampa för utomhusbruk,typ bilmekar-lampa.
Det fina med att ha lackboxen i ett badrum är att jag har tillgång till vatten o avlopp vid sidan om.
Mycket matnyttigt här må jag säga. Min tanke med boxen var att endast använda vattenlösliga färger, för att slippa färglukten, och på detta sätt slippa ha ventilations rör. Tror ni det kan räcka med ett par bra fläktar och filter för att samla upp färgdamm?
Börje "Frågvis" Andersson, Linköping.

Jag kör med ett HEPA-filter (hör till någon form av luftrenare och kommer i "ark") i baksidan på min box innan fläkten och det har hittills samlat upp allt damm. Jag sprutar alla typer av färger och det funkar bra.
PeO

#14: Lukten kommer du inte undan, även vattenlösligt luktar! (fast inte lika mycket) Min erfarenhet är att man måste "göra sig av med" luften för att slippa det mesta av lukten, och därmed funkar min spraybox bra med sin avledning via ventilen i vädringsfönstret. Lådan på spisen och fullt fräs på spisfläkten funkar inte på långa vägar lika bra. Visst kan du använda effektiva filter men då drar inte fläktarna lika effektivt längre. Har du bra drag i fläktarna så hamnar dammet i sprayboxen och det går bra att dammsuga upp det efteråt. Ett spraybox-filter ser till att dammet inte når fläktarna
#14 Japp, det tror jag.