Rengöring
Tar upp denna tråd från ett av mina andra inlägg:
Det handlar om rengöring av styrenplast på bilkarosser bla.
Följande produkter är INTE lämpliga: Förtunning (har provat med Biltemas), Kemiskt ren Aceton samt förstås Etylacetat!!
Dessa produkter har jag kommit fram till att de funkar bra: Kemiskt ren bensin, Humbrols förtunning, Model Masters förtunning och T.röd med en liten varning för just T-röd:de innhåller smörjmedel och silikoner enl. EILobo. så en tvättning med diskmedel kanske kan vara att föredra innan lackering ?
Om någon har ytterligare tips på bra rengörnings-produkter så dela gärna med er av dessa! Behöver inte vara lackborttagnings-medel ( finns redan en tråd om detta), oftast vill man väl bara tvätta delar innan målning? Tex. efter slipning.
//Pentti

Innan målning, och ibland även innan jag börjar bygga, så brukar jag tvätta delarna med diskmedel eller i såpvatten. Många gånger finns ju släppmedel efter formar eller slipdamm och liknande kvar, och det försvinner vid tvätt eller disk.
Ok, det räcker alltså med diskmedel för att vara säker på att inga fetter e.dyl. finns kvar och man kan vara säker på att färgen fäster som den ska?
De e ju perfekt ; det enklaste är det bästa
!
//Pentti

Det har räckt för mig i alla fall. Men dessutom brukar jag ju i de allra flesta fall grundmåla innan jag lägger på ytfärgen.
Hejsan Pentti
Jag brukar tvätta av med vanligt diskmedel och vatten ,och även en lätt slipning av karossdelar med nån fin slipduk , sen primer osv.
Smådelarna fuskar jag med ibland, men gärna primer först innan målning.
Jag har börjat med en Ford GT40 i 1:12 skalan så där blir det mycke disk :-)
Thomas
#4 Ja det verkar vara det bästa att diska först. jag brukar tvätta ALLA delar innan målning för att vara säker.
,,, Ford GT 40 skala 1/12…
Den ska bli skoj att se,Lycka till !!
//Pentti

Vet att man egentligen skall tvätta delarna före och helst efter hopsättning. Själv är jag emellertid en oförbättrig slarver på den fronten, jag tvättar i princip aldrig, har emellertid aldrig råkat ut för någon malör i det sammanhanget. När jag slipar ser jag till att skölja modellen noggrant efter för att få bort slipdammet men det är också allt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Diskmedel är det enda du behöver tvätta med, garanterat!
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus