Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1553 ggr
pentti01
0

Rengöring

Tar upp denna tråd från ett av mina andra inlägg:

Det handlar om rengöring av styrenplast på bilkarosser bla.

Följande produkter är INTE lämpliga: Förtunning (har provat med Biltemas), Kemiskt ren Aceton samt förstås Etylacetat!!

Dessa produkter har jag kommit fram till att de funkar bra: Kemiskt ren bensin, Humbrols förtunning, Model Masters förtunning och T.röd med en liten varning för just T-röd:de innhåller smörjmedel och silikoner enl. EILobo. så en tvättning med diskmedel kanske kan vara att föredra innan lackering ?

Om någon har ytterligare tips på bra rengörnings-produkter så dela gärna med er av dessa! Behöver inte vara lackborttagnings-medel ( finns redan en tråd om detta), oftast vill man väl bara tvätta delar innan målning? Tex. efter slipning.

//Pentti

ElLobo
0

Innan målning, och ibland även innan jag börjar bygga, så brukar jag tvätta delarna med diskmedel eller i såpvatten. Många gånger finns ju släppmedel efter formar eller slipdamm och liknande kvar, och det försvinner vid tvätt eller disk.

pentti01
0

Ok, det räcker alltså med diskmedel för att vara säker på att inga fetter e.dyl. finns kvar och man kan vara säker på att färgen fäster som den ska?

De e ju perfekt ; det enklaste är det bästa Glad!

//Pentti

ElLobo
0

Det har räckt för mig i alla fall. Men dessutom brukar jag ju i de allra flesta fall grundmåla innan jag lägger på ytfärgen.

Maysula
0

Hejsan Pentti

Jag brukar tvätta av med vanligt diskmedel och vatten ,och även en lätt slipning av karossdelar med nån fin slipduk , sen primer osv.

Smådelarna fuskar jag med ibland, men gärna primer först innan målning.

Jag har börjat med en Ford GT40 i 1:12 skalan så där blir det mycke disk :-)

Thomas

pentti01
0

#4  Ja det verkar vara det bästa att diska först. jag brukar tvätta ALLA delar innan målning för att vara säker.

,,, Ford GT 40 skala 1/12…Tungan ute     Den ska bli skoj att se,Lycka till !!

//Pentti

starhawk
0

Vet att man egentligen skall tvätta delarna före och helst efter hopsättning. Själv är jag emellertid en oförbättrig slarver på den fronten, jag tvättar i princip aldrig, har emellertid aldrig råkat ut för någon malör i det sammanhanget. När jag slipar ser jag till att skölja modellen noggrant efter för att få bort slipdammet men det är också allt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NBISaladin
0

Diskmedel är det enda du behöver tvätta med, garanterat!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus