Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 2140 ggr
JaguarMkVII
0

Handen på hjärtat...

Nu är det dags för alla i sällskapet att börja bekänna. Var inte blyg, du är bland vänner och vi kommer inte att sprida informationen utanför internet…. Frågan lyder:

-Har du någon gång mörkat för din fru/flickvän/man/pojkvän/whatever vad du faktiskt betalat för en modell eller tillbehör?

Alternativt, -Har du någon gång smugit in något utan att berätta att du köpt det?

Som trådstartare bekänner jag att lade en otäckt dyr order på Hornet-huvuden och händer från Historex som smögs in i hemmet under semestern i somras. Jag "glömde" helt att berätta om den.

Kom igen nu med era bekännelser!

ElLobo
0

>-Har du någon gång mörkat för din fru/flickvän/man/pojkvän/whatever vad du faktiskt betalat för en modell eller tillbehör?

Va?! Men så gör man väl ändå inte?! Flört

Det ju gäller istället att framhålla alla bra affärer man gör. Som när du lyckas köpa på dig några stora fartyg från Tradera för 1 kr st …

De andra affärerna är det bättre att göra som du skriver, bara råka "glömma bort" att nämna. Skrattande

ElLobo
0

Man ska INTE göra som den byggare jag läste om, och som fick någon stor och mycket dyr leverans skickad till sitt jobb, men som tyvärr glömt att även adressera om fakturan …  Förvånad

WildeSau
0

Jag brukar köra med "att vi är fler som beställer". ;-)

Nä, faktiskt brukar jag tala om vad prylarna kostar ifall hon frågar.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

pentti01
0

Har ingen som helst anledning att smussla om priser på inköp, har en fru som insisterar på att jag inte ska snåla med hobbyn! Hon vet att jag mår bra av att få pyssla med mitt intresse!

//Pentti

TommiN
0

Förvånad..Pentti,inte många som har en sådan fru..Glad.

Tjaa,min Scharnhorst har frugan ingen aning om…än,den smugglades hem i nattens mörkerOskyldig.

Men annars brukar jag inte smussla om byggköp,brukar bara bli standardfrasen:Men det är den här som jag har letat efter i flera år!..snart måste jag lista ut en ny ursäkt..

ROBBAN68
0

När jag var gift så körde jag med att_ Nej, det där är kompisen bil som han har i mitt garage för att laga nåt…… Ni och era jävla bilar svarade hon jämt…

Men vad det gäller modellerna var det faktiskt hon som pushade på att jag skulle leta upp mina gamla båtmodeller och fortsätta med dom.

SKREV OBELIX

Greenhorn
0

Har du någon gång mörkat för din fru/flickvän/man/pojkvän/whatever vad du faktiskt betalat för en modell eller tillbehör? - Så länge hon inte frågar vad prylarna kostar så ser jag ingen anledning att förse henne med den informationen. Dock följde hon med mig på årets C4-Open och råkade bevittna några inköp som tunnade ut plånkan ganska markant. Det blev lite svettigt att förklara nödvändigheten av inköpen. Oskyldig

Alternativt, -Har du någon gång smugit in något utan att berätta att du köpt det? - Är påven katolik? HELL YEAH! Skrattande

BjarneS
0

På fråga A svarar jag också: Så länge hon inte frågar så……..

Och föja med till en utställning kommer hon aldrig att göra.

På fråga B undrar jag också om påven är katolik.

Bjarne - Som precis lagt en order hos Toy Soldier och hade mejlet kvar på skärmen när hustrun kom in.OskyldigOskyldigSkäms

Tails
0

Nä aldrig, för då hade jag snubblat över skor & handväskor här hemma. Cool

Börjar man smyga så går förhållandet åt fel håll i min mening.Tungan ute

petzon
0

Frågan kan bara besvaras genom en motfråga:

Berättar era fruar/flickvänner alltid om hur mycket deras kläd och skoinköp har kostat?

Frugan frågade igår vad Gladan kostade, och fick ett sanningsenligt svar, dock vet hon inte om att det tillkommer någon tusenlapp ör lim, färg och detaljer som skall bytas ut mot bättre.

starhawk
0

På den tiden man bodde hos far och mor kom priset aldrig på tal så jag behövde inte tala om det. Numera kamperar brorsan och jag tillsammans och han frågar inte om priset, vad jag köper för mina pengar är min sak.

Återigen när jag bodde hos far och mor så smugglades det åtskilligt men det var mer Konfliktspel än modeller som smugglades på den tiden, numera behöver jag inte smuggla, brorsan är t.o.m. lite intresserad av mina köp, fast han bygger inte själv. Ibland har han nån kommentar "var skall du få plats med alla modeller"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[marcusjohnson]
0

Klart man mörkar, det är många gånger det kommer in och beställs utan hennes vetskap, möjligen att hon i bland ser ett kontoutdrag. Nu har jag varit måttlig med inköpen ett tag… Och sen händer det ofta att jag ljuger om priser…

Får nog banne mig gå till herrrens hus och bikta mig…

Däremot har vi en annan deal att jag får köpa färg och tillbehör utan limit och där har hon inte en janne om vad det kostar, utan det brukar bli; "Jaså färg, men det var ju bra, ingen modell va?"

//Marcus

bosnafly
0

hehhehehh,minst en gång i veckan,tror hon gör det oxå med kläder o skor.

sani

www.bosnafly.n.nu

[Hayabusa]
0

Jag är singel, så jag behöver inte smussla eller lägga rökridåer. Mina döttrar lägger sig inte i min hobby.

Men - hade jag varit sambo/gift så hade jag helt säkert levt efter principen; "Det man inte vet har man inte ont av". Att ljuga på en direkt fråga är väl inte sådär trevligt, men…man kan ju glömma att berätta precis allt. Hemskt, men jag tror att detta fenomen är väl utbrett både bland kvinnor & män.

En annan sak som hör ihop med detta tema, är folks benägenhet att fråga vad saker & ting kostar. Köper man ny TV, kamera eller vad som helst så drar sig folk inte för att fråga; "Har du köpt ny kamera? Vad kostade den?". Bortsett från att jag tycker att det är en helt ointressant fråga, så tycker jag dessutom att det är väldigt ofint.

Jag menar, vill man veta vad kamera XYZ kostar så är det busenkelt att kolla på nätet idag. Nej, man frågar för att vill kolla typ:

A: Hur mycket har han möjlighet att handla för

B: Har han dyrare (=finare) pryl än mig?

I det fallet ljuger jag friskt och skäms inte ett dugg Glad

/S

starhawk
0

#14: Vid frågan vad det kostat brukar jag svara "Massor!" då slipper man ljuga

linusorn
0

Är numera singel så ingen hök som kollar vad som kommer hem. När jag var sambo så smugglades det friskt!

Annette
0

Hmm, intressant tråd. Undrar varför min make inte har svarat Oskyldig…..

starhawk
0

#17: Du undrar?Förvånad? Jag har mina definitiva misstankar varför han inte svaratCool

Annette
0

#18. Jag tror jag kan ana vilka dina misstankar är. Ojojoj, jag befarar det värsta….

Gissa varför jag bara har svarta shetlandsponnyer Cool?

Rätt svar: Maken kan inte se skillnad på dem och har ingen koll på hur många dom är Skrattande.

starhawk
0

#19: Smart! men oschysst fördel, plastmodeller ser ju rätt olika ut, om man inte är som en IPMS-kille jag hört om, totalt insnöad på Phantom II, han hade visst 52 st när jag första gången fick höra talas om han och det var åtskilliga år sen, undrar om hans eventuella fru/fästmö har koll på antalet

Annette
0

#20. Äsch, jag har noll koll, jag går aldrig in i rummet som ser ut som en filial till en leksaksaffär Glad.

starhawk
0

#21: Hörde du Stefan! hon har noll koll skaffa kvickt några modeller till innan hon ändrar sig och börjar kolla Glad

StefanW
0

#22 Jag känner mig rätt så lugn! Visst köper jag en del, men det är inte i de kvantiteter som många andra byggare gör. Känner inte att man behöver jämföra i kronor och ören då vi har så olika hobbys med olika behov. Så länge jag inte behöver redovisa allt, så ställer jag inte krav åt andra hållet. Har man dessutom gemensam ekonomi så blir det nog bra i slutändan i alla fall!

Glad

Stefan - Modellbyggare

JaguarMkVII
0

Det känns som om detta var ett intressant ämne med tanke på mängden inlägg. Jag är av den uppfattningen att man måste ha privata sfärer i sina förhållanden. Sen måste man givetvis vara på det klara med att det inte går att dominera hushållsekonomin med sin hobby men kanske inte detaljredovisa precis allt.

Annette
0

#24. Precis min åsikt Glad.

[Hayabusa]
0

#24 Jo, så borde det vara. Tror dock att pengar, och hur dessa spenderas, är ett ämne som lätt ger upphov till gräl & tråkiga diskussioner.

ROBBAN68
0

Jag säger som Mick Jagger: 80% av min inkomst har jag lagt på musik, sprit, bilar och kvinnor- resten har jag slösat bort….

SKREV OBELIX