Annons:
Etikettreseskildringar
Läst 2860 ggr
Roca
2010-11-04 19:49

Besök vid en flygargrav

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra fredagen var jag på besök hos mina föräldrar uppe i Nordingrå. Pappa och jag gjorde en liten utflykt denna gråa eftermiddag, till den närbelägna orten Ullånger och dess kyrka. Där besökte vi en grav där en svensk jaktflygare vilar sedan 1945. Harry Nordlund hette han.

Känner ni till historien?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
ElLobo
2010-11-04 20:07
#1

Jag kommer ihåg att jag har läst historien, förmodligen i någon tidning eller bok, eller också kanske på SFF:s sida. Hans minnessten nämns ju där i alla fall. Jag har tittat igenom deras listor över minnesmärken några gånger efter sådana i dessa trakter.

Roca
2010-11-04 20:20
#2

Ja, Nordlund var den förste och enligt uppgift ende svenske stridspiloten som skjutits ned över Sverige. Det skedde den 3 april 1945 då han i sin J20 från F10 Bulltofta försökte eskortera ned en tysk Do 24. Den tyska maskinen öppnade eld och Nordlund störtade.

Lite mer info på Populär Historia och säkert finns det också info på SFF:s sida som du skriver ElLobo.

Vår lokaltidning, Tidningen Ångermanland, publicerade en artikel om händelsen den 9 maj 2009.

Sen tror jag också att Legatos 1/72 byggsats av J20 portätterar just denna händelse!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
ElLobo
2010-11-04 20:30
#4

Precis, och här är lite mer att läsa:

SFF 1

SFF 2

Beredskapsmuséet

Upp till toppen
Annons: