GB 28: Airfix EE Canberra B2 1:72
Tja den 20:e är ju passerad så här har vi mitt bidrag till detta gruppbygge
Också plasten, den var i en försluten plastpåse, men nån måste ha skakat hårt i den för massor av delar hade lossnat från gjutramarna, här är det dom som fortfarande satt kvar och vingarna
Och här är alla lösa delar och glasen
och här är dekalerna
Gubbarna plockade jag ut redan den 20:e, dom var grymt misshandlade, av Airfix alltså! Alla saknar fötter och den stackars piloten har inte ens några smalben. Men för övrigt är dom snyggt gjutna
Funderar på att måla den här vit, såg en hel del vita Canberra på nätet, eller är det spaningsversionen som är vit?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
OM du inte hittar något bra märkningsalternativ så kanske det finns några tips nedan då den där killen har gjort "några stycken". 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Jo han hade några stycken han, bl.a. den här byggd Out-of-the-Box fast med modifiering av Bomb Bay och Gun Pack
jag trodde det var antingen eller?? får kolla på bygginstruktionen igen.
Jag tror jag gör den vit med dom här dekalerna, annars har Hannats flera dekalersatser där vita Canberras ingår

Råkade hitta en sats med dekaler i en låda, den var nog ursprungligen köpt för Buccaneer men det finns dekaler i den för Hunter, Gazelle, Buccaneer och Canberra. Den ser rätt intressant ut det är en English Electric Canberra B2 från operation Catapult dvs invasionen av Kanalzonen 1956. Dom rekommenderar den här satsen, modifieringen är enkel flytta pitoten från sidan till under nosen och fila ner spikarna på luftintagen lite grann. Den är försedd med invasion-stripes vilket tilltalar mig. Problemen är först färgen det står inte angivet vilket färgfabrikat som dom utgår från och en av färgerna hittar jag inte alls, det gäller Light Slate Grey, det andra problemet är att dekalsatsen inte har rundlarna med, 56 var väl när man hade dom bleka färgerna, fast jag kanske kan norpa dom från min Heritage Aviation TSR-2 den skall ändå ha andra dekaler, men färgen är ett kvarstående problem

Xtracrylicx har en färg som de benämner Light Slate Grey. XA1037 - RAF Light Slate Grey BS639.

Och den färgen ska tydligen motsvara FS 34159, vilket även följande ska göra:
Gunze 48
Humbrol 31 - Slate Grey
Humbrol 92 - Iron Grey
Life Color UA059 - Green RLM 62
Life Color UA077 - Field Grey
Model Color 95 - US Dark Green
Tamiya XF65 - Field Grey
Testors 1793 - SAC Bomber Green (FS34159)
Testors/ModelMaster Spray 1913
Vallejo 893
Xtracolor 118 - SAC Blue/Green FS14159
Xtracolor 37 - RAF Light Slate Grey (BS639)
Xtracrylix 1220 - Grun RLM62

Ser bra ut Starhawk!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ser lovande ut! Ett tips på Canberramålning som jag själv är lite sugen på är att bygga den som målbogserare. Då kan du kombinera vit (eller ljusgrå) ovansida med en riktigt fräck undersida! Se bilder här:

Jo det var en fräck målning på undersidan men jag har redan bestämmt mig för att bygga Catapult-versionen med PRU-blue på undersidan förutom där invasion-stripes är förstås

Tänkte jag skulle måla insidan svart också, men en misstanke fick mig att torrpassa med besättningen på plats - man ser ingenting av insidan, ingenting! Det enda man ser är piloten och lite grejor i "kontoret" och dom är redan svartmålade så jag limmade ihop kroppen, vingarna följde efter och nu funderar jag på om jag skall fila ner spikarna på intagen, dom sitter ju en bit in så vem bryr sig? Nu har jag spacklat ett sjunkhål och det gamla fästet för pitoten, samt bombfästena mitt på vingarna men främre hålet ville förstås inte fylla ut helt. Spacklade från insidan med en tejpremsa på utsidan så det får jag väl fixa till innan vingarna kommer på plats

Ser bra ut Starhawk! Kul att det går framåt!

Blir prima Starhawk! Ser fram emot att se den målad!

Inför maskning del 2 räknade jag ut att stripes-arna skulle vara 8,5 mm breda, tyckte däremot inte att det kändes tillräckligt relevant för att sitta och karva av 1,5 mm från mitt 10 mm maskeringstejp och 6 mm kändes för tunt, så det fick bli 10 mm. Här har jag också skurit upp öppningar för dekalerna i stripes-arna, passade också på att slipa skarvarna på droptankarna där jag hade slarvat

Nu har jag maskat den i tre steg så då är det slutligen dags att lägga på dom svarta ränderna, blir spännande att se hur det blev när det är dags för avmaskning (är det inte sånt man gör med hundar
)

Vad snyggt!
Ja med den fart det här bygget håller nu kan man ju knappast anklaga dig för någon "maskningsaktion"!
Penselmålar du de svarta stripsen?
Har sett en sån här på "Svedinos Bil & Flygmuseum" i Ugglarp (närheten av Halmstad) en gång när jag var liten gutt. Vet inte om det finns kvar idag?

#23: Efter Prime-ning som var från Tamiyas sprayburk så har det varit pensel för hela slanten, både översidans Medium Sea Grey och undersidans PRU Blue såväl som Flat Black på stripes-erna. Nu har det även blivit silver på drop-tankarna och intags-spikarna samt lite grönt och rött på vingspetsarna. Idag skall den avmaskas, dvs steg 2 och 3, steg 1 får vara kvar tills jag har blanklackat den, dags att inviga Mr Hobbys sprayburkar

Den ser väldigt bra ut!

Snygg canberra Starhawk!
Felix
# 27
Om du har extra rundlar så kan du lägga dom över dom gamla så kan det bli bra, eller efter ytterligare ett antal rundlar….
Vita/ljusa dekaler har tyvärr väldigt lätt att lysa igenom på mörk färg, kan ibland vara idé att måla ljust där dekalerna ska sitta innan dekaliseringen. Ursnygg kärra förresten…
mvh / Janne
Mvh / Janne

#29: Jo jag tänkte just på målning när rundeln kom på plats, men det var ju så dags då, tyvärr har jag nog inga rundlar av just den modellen, och att fixa småskavanker på dekaler går ju bra men det här är lite mycket. Måste antagligen måla hela det vita fältet i så fall, så det får nog bli såhär. I övrigt är jag mycket nöjd med kärran, blev riktigt bra
Jag har ett identiskt dekalark du kan få, har ändå inte tänkt använda dom (ska se om jag har lite extra rundlar också). Så hör gärna av Dig! Du hittar min mailadress m,m, på min personliga sajt så kan du maila/ringa mig och ge mig din adress.
mvh / Janne
Mvh / Janne
Riktigt snygg Canberra tu fått till
Synd det där med rundlarna, men det går ju som sagt att lägga över ett par andra ovanpå.

Gick igenom min dekalsamling, hade som jag misstänkte inga av den sorten
#31: Great JaGa! Är det exakt samma modell av rundlar med stort vitt fält? Är kanske lite petig men jag vill att det skall vara likadana rundlar som dom på sidorna, som tack och lov inte var lika genomskinliga. I vilket fall som helst hinner jag inte fixa dom inom ramen för detta gruppbygge så jag får presentera den som den är, men vill ju gärna fixa till dekalerna även om det blir i efterskott

Jo, om jag minns rätt så är det identisk kartong och allt. Ska bara gå ner och rota lite i källarförrådet efter canberran….
Fasen vad snygg den blev…![]()
Hör av dig om adressen din, så skickar jag dekalerna till dig.
mvh / Janne
Mvh / Janne

#36: Den blir nog ännu snyggare med dina dekaler JaGa, jag har e-mailat adressen

Mycket fin blev den din Canberra!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

inte snyggt, men vad kan man göra åt saken