Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: figurer
Läst 5833 ggr
PonCar
0

Färg på markpersonal 1940-tal?

Snart dags att återuppta arbetet med dioramat kring SAAB S17 BS som ju nyligen blev klar. Har skaffat lite figurer (tack Roca!) som skall agera servicepersonal vid den lilla sjöflygbasen. Men nu inställer sig en knivig fråga (eller?): Vilken färg hade svensk flygservicepersonal på sina overaller/uniformer under beredskapsåren? Blåställ? Brun? Grön? kanske grå? Bland gubbarna finns också en som skall vara piloten eller spabnaren/skytten. Vad hade svenska pilotuniformer för färg? På huvet har han förstås skinnhuva och den antar jag ska vara mörkbrun, eller?

För att komplicera det hela lite till kan nämnas att sjöflyget inte sorterade under flygvapnet utan under Marinen… Just denna S17 BS hade hemmabas F2 Hägernäs, starxt norr om Stockholm.

AndersE
0

Rent spontant skulle jag säga att markpersonal hade blå kläder och piloten hade sommartid beige overall, vintertid blå pälsfodrad.

En bra källa tror jag kan vara bildarkivet hos SFF. Tror deras bildarkiv kräver medlemskap, men det bör man ju ha…

AndersE
0

Tidstypiska bilder, om än inte i färg, finns här - länk

AndersE
0

Längst upp på denna sida finns en dålig färgbild med J26. Nog är uniformerna blå?

Länk

Roca
0

Jag har ett par bra referensböcker i hyllan här hemma, ännu ej nerpackade som tur är Flört:

På s. 65-79 i Leif Hellströms "J26 Mustang" finns en hel exposé med färgbilder samt färgprofiler, mest på Mustanger från F20 och F16. På samtliga bilder med markpersonal inblandad har mekarna blå overaller och blå/svarta båtmössor, ibland i kombination med svart skinnjacka.

På s. 133 i Lennart Anderssons "Svenskt Militärflyg - Propellerepoken" finns en svartvit bild på en T2 (Heinkel He 115) baserad på F2 Hägernäs, 1 Div. Piloten har ljus uniform/overall (beige?) och skytten har en mörkare overall samt ev. någon form av räddningsväst i ljust material.

På s. 111 i Leif Hellströms och Leif Fredins "Kronmärkt" finns en svartvit bild på en S17BS vid 2 Div./F2 som tankas (krigstid) av två mekar, en med reltivt ljus, kanske blå, overall och en med mörkare overall, svart? Båda har båtmössor. På s. 164-165 i samma bok finns en del bilder på besättningar till B3 (Junkers Ju 86). På flera bilder med olika besättningar har tre man ur besättningen beige overall och en har mörkare, oftast har alla flygarhuva i mörkt skinn, ibland med beigt överdrag.

Till sist en liten Messerschmitter-notering Flört: F2 var en marinsamverkande flottilj men tillhörde nog ändå Flygvapnet som jag förstår det. Både Marinens och Arméns Flygväsenden upphörde ju i och med Flygvapnets grundande 1926.

Lycka till med gubbsen! Bytesmessern har också landat idag, tack ska du ha!

//Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Orso]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ju nere i Skåne i helgen och tog denna bild på F10 förbandsmuseum.

Dom två blåklädda har vinterflygoveraller från 40-talet. Texten säger att den högra är från 40-talets tidigare del och den vänstra från 40-talets senare del.

Roca
0

Jag kan komplettera med ett par bilder från F15-museum i Söderhamn. Först en Vampire-pilot samt mekaniker. FV fick Vampire med början 1946.

Roca
0

I ordersalen…

Roca
0

Tunnan-mek:

Roca
0

Mina egna små Tunnan-mekar, Preisers tyska pansarmekar egentligen!

Roca
0

På sidan Military Aviation in Sweden finns en hel del bra bilder, även i färg; t.ex. på sidan om J9, alltså under Propeller fighters.

T2 (He 115)-sidorna har även en hel del bilder som i varje fall säkert kan inspirera till dioramabygget!

Roca
0

En J21-pilot hittade jag också bland F15-bilderna;

PonCar
0

Tack Anders, Peter och "Orso" för era värdefulla tips. Det får bli blå mekaruniformer/overaller och beige pilotoverall. Många bra referensbilder att kolla på!

WildeSau
0

Jag kollade i boken Torpedflyget i Sverige och det fanns bilder både på ljusa (beiga) och mörka (blå) flygföraroveraller där.

Flygmekanikerna var med mörka (blå) overaller.

Här är några fler bilder på de Orso visade från F10.

Sommaroverall

Vinteroverall

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
0

Japp. Då torde frågan vara utredd!Glad Bara att börja måla gubbs snart då…