Behandling av skrovet
Hej.
Jag är ny på detta forum och har även hittat en ny hobby…. Modellbygge
Jag vet inte vad som har hänt med min läggning, men jag smälte när jag för första gången såg henne, Smit Rotterdam från Billing boats… Hennes former hennes……..
Det är iaf den första båt jag ska bygga (har börjat lite på henne). Men det kommer ju alltid upp en massa frågor.
Min stora fråga är väl denna:
Om man ska ha henne i vatten och tuffa runder lite, hur ska jag få henne vattentät?
Jag har köpt Humbrols färger. Men den är ju knappast tät.
Kan någon skriva i vilken ordning skikten ska komma om vi börjar från insidan.
Jag har set några som har lackat på insidan … vad är rätt och fel?!
//Lars

Hej och välkommen hit!
Du ska se att du snart får hjälp på dina frågor av våra eminenta fartygsbyggare. De brukar vara snabba på att hjälpa till.

#0: Jag har också en SMIT Rotterdam/London men i mitt fall blev det plast, obotlig styrenmissbrukare
Jag var ute efter en bogserbåt och det skulle vare en biffig högsjöbogserare och inte nån liten hamnplutt som gjorde att jag föll för den här
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag har ingen erfarenhet av modeller i vatten men skulle valt oljefärg. Första lagret utspätt o flödigt så att det kunde dricka in ordentligt. Så några lager till med mattslipning emellan o när jag var säker på att inga ställen fanns där vatten kunde tränga in skulle jag blank- fernissa med ett par tre lager, också där med mattslipning mellan.
Jag har inte heller någon erfarenhet av att blöta ner mina modeller, men om jag skulle ge mig detta skulel jag fundera på att lägga en tunn glasfibermatta på skrovet och dränka in den med polyseter. Ett målat träskorv kan torka så att det glipar och läcker.

Har med god framgång använt både Humbrols enamel, båtfernissa och diverse bilfärger på sprayburk utan problem med mina RC-båtar. Att lägga en duktigt förtunnad färg först som redan nämnts är bra då träet blir mättat och inte lika benäget att röra sig pga. fukt. Du får också en chans att slipa ned de fibrer som reser sig så att det blir slätt och fint till slut.
Min första lackades ett otal gånger med båtfernissa tills träet blivit helt slätt och sen åkte enamel på som ytskikt. Annars har jag laborerat hej-vilt med olika färger och det har alltid gått bra.
Att lacka även insidan är en bra idé då det på ett eller annat vis blir fuktigt även på insidan, bl.a. genom kondens och i värsta fall något läckage.
Passa på och måla med någon snygg fartygsmässig färg som t.ex. grön inuti skrovet. Det enda du egentligen behöver tänka på (fast inte i ditt fall) är att metanol och nitrometan är elakt mot färger så då måste man lägga på en lack som tål dessa kemikalier. T.ex. hot-fuel proofer som i alla fall tidigare fanns i Humbrols sortiment.
Lycka till med bogseraren!
Niclas

Om det är ett spantbygge med bordläggning av ribbor så rekommenderar jag att lägga någon form av fiber på insidan mellan spanten, det finns reparations-satser med fina mattor av glasfiber som du kan plasta på bordläggningen.
Men ska jag vara ärlig så funkar det lika bra remsor av ett lakan som du lägger på insidan och limmar fast mot bordläggningen. Det ökar styrkan massor.
SKREV OBELIX