Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 4967 ggr
PonCar
0

GB 29: Äntligen igång...

Har sent omsider satt igång att bygga min Marivoxbyggsats av SAAB B17 BS (sjöflygplan). När var deadline för detta GB? Hinner jag kanske? Känner mig ruskigt ovan vid flygplansbyggen efter decenniers (!) uppehåll. Har redan hunnit med en tabbe: Limmade ihop vinghalvorna utan att först kolla tillräckligt noga på ritningen… Precis när jag limmat ihop dem upptäckte jag att man först skulle ha satt dit en liten täcklucka för att täppa till landningsställsöppningen i vardera nedre vinghalva! Blev till att bända isär igen… Hade som tur var inte hunnit torka ihop helt. Pula in "luckorna" i sina hål bara för att upptäcka att det då inte gick att klämma ihop vingens bakkant ordentligt! Pilla loss dem igen -skar bort främre "monterngsflänsen" (eller vad man kallar det) på vardera lucka och så pilla in igen…

Hädanefter ska jag studera den inte helt lättbegripliga ritningen NOGA innan jag limmar ihop delar…

Har limmat ihop och grönmålat inredningen också. Funderar på hur man borde komplettera med säkerhetsbälten i pilot- och skytt/spanarstolen? Nån som vet hur de såg ut och vilken färg de ska ha (svart eller brun?).

Inge bilder än är jag rädd -men det kommer snart…

StefanW
0

Stoppdatum: 31 oktober 2010

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Okej. kan bli tajtObestämd Men jag får väl göra ett försök att hinnaGlad

StefanW
0

Det tror jag att du fixar! Flört

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så en första bild från påbörjade flygbygget…

Har ikväll suttit å filat och slipat på ving- och pontonskarvar. Har inte använt nåt spackel ännu -tänker grunda med Mr Surfacer 1000 först (beställt idag från Rebell) så får jag se hur mycket av skarvarna som syns sen. Penslade över den gröna interiörfärgen med ett lager "Micro Flat" och det blev precis sådär lagom matt finish som jag hade tänkt mig. Humbrolfärgen i sig själv blev totalmatt och det kändes inte riktigt "rätt".

Om någon därute har ett tips om hur bältena i en sån här maskin ska se ut (se vädjan ovan) så är jag jättetacksam… Har kollat i mitt häfte "SAAB B17 flyger igen", men det gav ingen hjälp. Ska det va bälten måste jag ju få dessa på plats innan jag monterar inredningen och limmar ihop kroppshalvorna. Undrar också lite hur de vingmonterade kulsprutorna (hade sjäflygversionen dessa överhuvudtaget??) borde se ut. Skulle det bli bättre att slipa ner de gjutna "plupparna" helt o hållet och sedan borra och tex stoppa in tunnt mässingsrör?

Som vanligt tacksam för alla tips!

starhawk
0

Det var några rejäla tofflor på den där, är dom lika långa som flygkroppen?

Beträffande bältena och kulsprutorna så kanske jag kan hjälpa till förutsatt att du har tid och att det står en B17 på Flygvapenmuseet (har för mig att dom har en) skall dit runt den 14-15 okt då vi har lite personaldagar i Linköping med ett besök på Flygvapenmuseet inplanerat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PonCar
0

#5: Ja, det vore bussigt, om du hinner! Ska kolla runt lite mer på "nätet" efter eventuella bilder också. Har faktiskt själv tänkt försöka ta en tur ner till FV-museet någongång under hösten. Får se när det kan bli av…

PonCar
0

Har inte hunnit mycket… Men ikväll limmade jag några "spant" av smala remsor plasticard inuti flygkroppen baktill, eftersom man kommer se in mest där. Tänker nog inte lägga ner så mycket möda på ytterligare detaljering… Efter att bilden togs har jag målat även dessa.

PonCar
0

Tänkte att också pilotens "huvlucka" skulle kunna vara öppnad, så jag använde ett av de mest fintandade "skalpellsågbladen" och sågade upp öppningen i huven. Tejpade först med tamiyatape på bägge sidor om "linjen" där jag ville såga, så att man fick bättre styrning av sågbladet. Har sett på foton att luckan är tvådelad och liksom vikbar, så därför kapades även den utsågade biten…

Som synes måste småbitarna putsas till lite i kanterna innan målning. Tycker ändå det fungerade över förväntan bra att såga i "glaset".

TommiN
0

Sisådär,friskt vågat hälften vunnet..snyggt med huven.

starhawk
0

Nu har programmet för dagarna kommit, det blir besök på Flygvapenmuseum den 14, skall ta med kameran och fota dom aktuella punkterna åt dig

PonCar
0

#10 Toppen!Skrattande

PonCar
0

#10: Starhawk -nu har jag faktiskt fått tag på en hel drös interiörbilder via IPMS forum, där jag slängde ut en fråga häromdan. Skulle kanske ha tänkt på den möjligheten från början… Vill du får du självklart fota mer av B17:s inre, men nu tror jag faktiskt att jag har tillräckligt för att komma vidare! Men stort tack ändå för att du erbjöd dig och hoppas det blir ett spännande besök på FV-museet nästa vecka!

starhawk
0

#12: Spännande och spännande, jag var där i Juli, men den här gången blir det väl inte riktigt lika fritt. Men skönt att jag slipper släpa med mig kameran iofs, det är säkert en massa annat man måste tänka på, det är ju inte en utflykt precis, utan personaldagar med seminarie-inslag o. dyl. s.k. kick-off

PonCar
0

#13: Nice place för en Kick-off!Glad

Upptäckte idag att jag hade klantat mig lite igen…Kollade foton på huven med pilotens lucka öppen och konstaterade att jag hade sågat upp för lite -hela "toppen" av huven skulle visst vara öppningsbar -jag hade ju delat huven mitt uppe på "krönet". hur som helst är det åtgärdat nu. Har lagt till lite extra detaljer i skyttens interiör, en radio (?) och två syrgas- eller trycklufttuber.

Roca
0

Här händer det saker, ser bra ut PonCar!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

PonCar
0

ja, men fort går det inte…

PonCar
0

Så har äntligen de tu blivit ett! Efter mycket småpulande med kockpitinteriören kunde jag sent igårkväll limma ihop de båda kroppshalvorna. Som tur var kom jag ihåg att sätta "glasrutorna" till spaningsfönstren på vardera sidan på plats innan…

Eftersom det såg så konstigt ut att det bara var ett stort tomrum efter spanaren/skyttens plats bakåt i flygkroppen byggde jag upp lite avbalkning av plasticard bakåt. Ska såklart målas den med.

Roca
0

Ser bra ut PonCar!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

PonCar
0

Tack, tack! Märkte nu att ena "spanarfönstret" håller på att lossna!! Måste försöka pula in lite Clear-Fix (humbrols motsvarighet till Chrystal-Clear tror jag) från insidan innan det ramlar loss helt…

Onsdagskvällen ägnades åt diverse spacklande och slipande på flottörer och flygkropp. Och tidigt i morse (före 07.00!) åkte vingarna på plats! Nu börjar det ju likna ett flygplan…

PonCar
0

Vingfästena behövde en del spackel… Använde Tamiyas vita. Svårt att få det bara där man vill ha det tycker jag…

PonCar
0

Och så här ser det ut just nu denna lörda eftermiddag…

Motor med "kåpa" ditsatt, flottörerna monterade (behöver en hel del spackling i fästet vid vingens framkant), stabilisatorer och "fena" på plats också!

De små extra stabilisatorerna på sjöversionen tunnade jag ner till nästan halva tjockleken innan montering. Annars skulle de sett ut som gjorda av 10 cm pansarplåt… Lät höjdrodren "hänga" lite nedåt. Vet inte om det är korrekt för ett stillastående plan, men tänkte det kunde ge lite mer liv åt modellen kanske…

ElLobo
0

Nu börjar det arta sig på riktigt! Bra jobbat!

starhawk
0

#20: Maska av området som skall spacklas med maskeringstejp, när du spacklat färdigt är det bara att riva bort dom, då slipper man få en massa spackel i onödan på modellen

PonCar
0

#23: Självklart! Att jag inte tänkt på det förut… Tack för tipset!!Skrattande

I övrigt måste jag säga att passformen på byggsatsens delar generellt är mycket bra. Undantaget är väl då, som jag nämnde ovan, flottörernas fästpunkter mot vingarnas undersida o framkant.

Har spacklat lite vid stabilisatorernas infästning också, liksom vid flottörfästena. Blir till å slipa imorgon.

Azgaron
0

Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

PonCar
0

Hela planet primat med Mr Surfacer 1000 på sprayburk. (Jo -jag kom faktiskt ihåg att maska spaningsfönstren…).

Har blandat ihop en kulör av ca 50% Revell 66 (dark olive drab) och  50% Humbrol 32 (mörkgrå). Svårt att få fram exakt vilken kulör ett sånt här plan ska ha. I instruktionen nämns bara att sjöflygversionen skall vara i den något svårdefinierbara kulören "Ubåtsgrå". Kulören jag vispat ihop är en färg där man knappt kan bestämma sig för om den är grön eller grå -och det verkar hamna ganska nära det jag kunnat klura ut med hjälp av de färgreferenskartor (bl.a på IPMS) jag har konsulterat i ämnet.

Har förstås tunnat lite lagom med lacknafta också. Har ikväll provstrukit en av flottörerna med pensel för att se hur det funkar och hur kulören ser ut när den kommer på och torkar…

Har också börjat maska och måla plexihuvarna. Det tar sig…

Sen var det det där med den ljusblå till undersidorna… Inte helt lätt det heller. Flygvapnets/Marinflygets kulörer verkar vara en sannskyldig djungel…

[Tunnan]
0

Härligt bygge det här

Har byggt en F-12 version för några år sedan.

Har för mig att modellen är rätt fin att bygga med god passform. Glad

PonCar
0

Hej och hå… Det där att få fram rätt "ubåts-grå" var inte det lättaste. Den jag provströk på flottören igår blev trots allt för mycket åt det gröna… Nu har jag fortsatt att vispa i burken; först i med lite matt svart för å dämpa det olivgröna. Med enbart svart i blev det för mörkt -så det var bara att bryta tillbaka färgen med matt vit. Nästan en tredjedels humbrolburk (den var ändå gammal, så det var bra att bli av med den) senare blev det som jag ville -tror jag. Man vet  aldrig säkert före provstrykning och torkning..

PonCar
0

Sen var det dags för den ljus grå-blå till undersidan. Matt vit fick bli "basen" som sen bröts droppvis med Hu 144, Hu 87 och Hu 25 (matt klarblå) tills det blev som jag vile. Enbart 144 och 87 blev lite för grådaskigt, så därför la jag i några droppar klarblå också.

Ser faktiskt ut väldigt lika undersidan på tex FV-museums B17. Att få till exakt "rätt" kulörer är nog nästan omöjligt. Men jag tycker jag fått till det hyfsat, så nu får det vara färdigblandat för den här gången.

PonCar
0

Efter provstrykning Nr 2 av vänstra flottören får gårdagens ihoprörda "ubåtsgrå" ett klart "ok".

Ikväll fortsatte maskning och målning av huvarna -här och var lyckades lite färg krypa under tapen trots allt, får skrapa lite med tanpetarspets imorgon… Sedan har planets undersida fått en första strykning med färgen som presenteras här ovan i #29. Kommer krävas minst två strykningar för att det skall täcka, men hellre fler tunna skikt än få tjocka, smetiga…

Har också lagt lite "pre-shading" på vingarnas ovansida och kring motorkåpa. Ett tricks jag snappat upp här på forumet men aldrig testat förut. Även lagt lite "aluminiumfärg" langst in på vingarna samt lite på sidan av cockpit. Denna ska förstås målas över sedan och vid "vädringen" på slutet ska jag försöka skrapa/slipa fram lite "slitage" och se hur det blir. I övrigt blir det "torrborstad" vädring/slitage.

TommiN
0

Ska du testa salt-metoden?

starhawk
0

#30: Istället för tandpetare att skrapa med kan man ta en bit plexiglas och vässa änden på den, det blir en utmärkt skrapa som inte ens repar rutorna

PonCar
0

#31: Har hört talas om den, men inget jag testat förut. Tror jag nöjer mig med att åstadkomma slitaget med lite fint slippapper o skalpellspetsen… Hur funkar saltmetoden" egentligen -är det svårt?

#32 Tack för tipset! Gjorde misstaget att försöka använda tandpetaren innan färgen riktigt genomtorkat (man är ju ivrig…), varpå det istället smetade ut sig lite. Får fortsätta ikväll istället. Färgsmetet borde väl gå att putsa bort med lite lacknafta eller så?

PonCar
0

Så här såg det ut efter första penselstrykningen…

PonCar
0

Och här har den fått andra omgången "Ubåts-grått"… Även denna med pesel -fast jag valde en betydligt bredare pensel, och mjukare, till andra strykningen. Dessutom målat kåpan (eller vad det kallas) längst fram runt nosen i den där kopparaktiga metallfärgen som flera av dessa S17 BS maskiner tycks ha haft. Kanske ska det efterlika "bränd aluminium" som jag läste nånstans?? Hur som helst gjorde jag först en grundstrykning med Hu 53 (Gunmetal) och sedan ovanpå detta en tunn "whash" (eller lasering, som man säger på konstspråk) med en mix av Hu 12 (koppar) och Hu 133 (mörkt rödbrun). Blev ganska bra tycker jag.

PonCar
0

Efter montering av huven (som först inte ville gå på alls eftersom ställaget för radiomasten var för högt å tog emot) blev det maskning (tamiyatape använde jag) och sedan en omgång Microscale Gloss (klarlack) airbrushad på med min gamla Aztek "contempo"-sprutam Clas Ohlsson kompressor. Därefter på med dekalerna.

Höll på att klanta mig (igen) då jag var på väg att sätta stora kronmärken även på ovansidan av vingarna innan jag i sista stund insåg att dessa sjöflygmaskiner tydligen bara hade dem på undersidan!! Så nu har jag två stora fina kronmärken över.

PonCar
0

Ett missöde! Eller två förressten. När jag höll på med dekalmontering trillade plötsligt ena flottören av! Hoppsan! Sedan när jag tog bort maskningsapen från huven lyckades på nåt vis den komma åt kronmärket på vänster sida flygkroppen, och naturligtvis lossnade halva märket… Inte så kul.

PonCar
0

Den lossnade delen var totalt borta, så vad göra? Ingen annan råd än att försöka penselmåla biten som fattades. Att blanda till rätt blå nyans var inte helt lätt. Men jag kom gaaanska nära genom att mixa Hu 48 och Hu 25 (matt klarblå, blank mellanblå) och en liiiten gnutta gult i för att få dekalens anings grönblå nyans. Tur man hållt på rätt mycket med färgbrytning i sina dar… Det gula till krona och ring fick blandas med ett uns vitt för att få en mer citrongul kulör än Humbrols gula ur burken. Pillrigt…Så här blev det.

Nu blev det lite blänk i bilden, men i verkligheten är det faktiskt inte så lätt att se att det är påmålat i efterhand. Här har hela maskinen också fått en avslutande "airbrushing" med Microscale Flat (dvs mattlack, som dock har en viss sidenlyster). Så med undantag för lite "vädring" är ytbehandlingen nu klar!

PonCar
0

Och idag, söndag 31 oktober 2010, ser den ut så här, min S17 BS:

Det enda som fattas nu är rodren baktill på flottörerna, men jag tänker inte montera desa förrän jag sätter planet på plats i det planerade dioramat så småningom, för de kommer garanterat bara trilla loss! Alltså får SAAB S17 BS anses vara klar för take off! Jag kan lägga ut lite fler bilder på färdiga planet i en egen tråd.

ElLobo
0
Inlägget är låst för nya kommentarer