Färgfabrikats-val..
Funderar av och till om jag kan minimera användandet av färgfabrikat..?
Jag använder för närvarande: Tamiya: mest till airbrush
Humbrol: mest till pensel men ibland airbrush.
Modelmaster Acryl: Både pensel och airbrush.
Alclad: mest som grund till airbrush och crhomefärgen.
När jag tittade igenom sortimentet hittade jag Vallejo-air som jag tyvärr glömt bort att testa,,, vid behov; vad tunnar jag ut den med och vad rengör jag Vallejo med?
Jag gillar att använda acrylbaserat pga av lukten och för att det är lätt att rengöra verktygen efter användandet.
Även Tamiya är enkel att hantera tycker jag; tunnar ut med T-röd och rengör med Ajax.
Om någon har förslag på 1 fabrikat som lämpar sig till både airbrush o penselmålning, tar jag tacksamt emot tips!
Införskaffandet är dock viktigt, bör kunna beställas hos någon svensk hobbybutik.
//Pentti

Gunze kunde ju vara något, påminner om Tamiya men jag upplever den som bättre att penselmåla än Tamiya som ju är lite knepig i dom ljusare kulörerna. Det är en acryl som finns i massor av kulörer. Rebell hobby har åtskilliga av kulörerna
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#1 Tack för tipset! Hittade en sida på nätet där det fanns en färgkarta att tillgå,blir lite enklare att veta vilken färg man vill ha.
Det jag dock undrar över är; hur är färgen förpackad, flaska med skruvkork eller typ Hubmrol med "brytlock"?
Hur mycket innehåller varje förpackning?
//Pentti

Det är en burk med skruvlock, snarlik Tamiyas burkar, och eftersom den är lika stor så innehåller den väl lika mycket som Tamiyan

Med den stora skillnaden att det är lite luft kvar i burken i gunze. Häll upp till kanten med förtunnare skaka, klart för airbrushen. Mycket behändigt!
#3,4 Ok , låter bra. Måste testas!
//Pentti

#4: Stora skillnaden? dom senaste Tamiya jag köpt har också luft kvar i burken, förr i tiden var dom fyllda ända upp

Då har det hänt något nytt då!
#1 Är det en vatten eller lösningsmedel-baserad acryl ?
Med vad späder man ut Gunzefärger med?

#8: Både Tamiya och Gunze är sprit-baserad Akryl, och man späder dom med Isopropanol
#9 Ok,,, kan du förklara för mig som ej känner till alla dessa kemitekniska formuleringar; vad är Isopropanol och var får jag tag på det ?
En stor anledning att jag ofta använder Tamiyafärg är att den kan spädas med T-röd som ju är väldigt lätt att få tag på!
Samma sak med rengöringsmedlet till sprutan; Ajax fönsterputs.
Just enkel iförskaffning är ett tungt vägande argument i valet av färgfabrikat , i.a.f för min min del. Gäller alltså både färg och spädningsmedel.
//Pentti.

#10 Isopropanol är en alkohol.
1000ml 179 SEK hos Kjell & Company.

#10: Isopropanol finns förutom på Kjell&Co även att få tag på hos vissa mackar. Vet att Tamiya går att späda med T-röd är emellertid inte säker på om samma sak gäller för Gunze, men färgerna är så lika så förmodligen funkar både T-sprit och Ajax fönsterputs på Gunze också

Jag använder Tamiyas förtunnats till Gunze, finns väl knappt en hobbyhandel som inte har den?

Sorry linusorm, jag känner till flera stycken som inte har den

#0 Vallejo förtunnas antingen med vatten eller deras egen "thinner". Jag har en egenkomponerad blandning som jag tycker funkar hur bra som helst.
Jag har helt gått över till Vallejo. Bästa valet någonsin, då den penslas OK, och airbrushas superbra.
#15 Ok, då ska jag testa en Vallejo som jag har till ett väntande bygge.
Vad är det för egen blandning som du späder med förresten?
//Pentti

#14 Borde väl nästan vara en självklar vara tycker man…

#16 Typ tre fjärdedelar destvatten, en åttondel alkohol, en klutt retarder och resten Liquitex flow aid. Egentligen höftat, men proportionerna är relativt korrekta.
Vanlig Vallejo späder jag 50/50, och Air späder jag bara en liten aning om de bråkar i airbrushen.

#17: Inte så självklart om dom inte har Tamiya-färg i sortimentet

#Vilket i sig nästan borde vara en självklar vara om man ska kalla sig "hobbyhandel"…

#20: Nja det finns en del i övrigt välsorterade hobbyhandlare som bara har Humbrol