Svensk marinflygpersonal 1:72?
Nu börjar ju äntligen min SAAB S17 BS ta form och nästa steg blir ju att återuppta arbetet med sjöflygdioramat där planet ska ingå så småningom. Men då måste jag ju börja fundera på detta med figurer…
Vad skulle ni rekommendera för "gubbar" i 1:72 som skulle kunna gälla (utan alltför mycket "make-over") för svenska gubbs i flygdepåtjänst 1942 - 1945? Nu föll ju inte det sjöbaserade spaningsflyget in under Flygvapnet utan under Marinen, men det kanske inte spelar nån större roll vad gäller gubbarna? De var ju knappast iförda sjökadett-uniform i alla fall…
Tyvärr finns varken pilot eller spanare/skytt med i Marivox-satsen, så det kunde ju kanske vara kul att ha med nån i flygardress också -fast då stående eller sittande utanför planet.
Sen ska väl där vara lite oljefat, trälådor etc också, men det borde ju vara lättare att få tag i. Eventuellt skulle jag vilja ha med nån gammal sleten lastbil också, men jag antar att det inte finns någon 1930-40:tals Volvo eller Scania-Vabis i 1:72. Kan man konvertera en Opel Blitz kanske?

Kolla även här:
http://www.preiserfiguren.de/showpage.php?Katalogdownload&SiteID=29
Pdf-fil nr. 8, underifrån räknat. Military 1:72
/Stefan
#1 & #2: Jättebra tips båda två! Preiser har ju en hel del att välja på. Antar att deras "Luftwaffe-gubbar" kan funka som svenska med lite annan färgsättning. Hmmm…just det; vad hade svensk markpersonal för färg på paltorna egentligen? Blåställ?
Vet ni någon som har bra sortering av Preiser-figurer?

#3 T.ex. Modellhuset Liden
Stefan - Modellbyggare

Pontus, jag har Airfix Luftwaffe, RAF & USAAF-set, samt minst två av Preisers Luftwaffe-set, allt i 1/72, samt tyska pansarsoldater från Preiser, har förstås plockat en del gubbar redan men donerar gärna ett par styckna. Kolla om du vill på:
Plastic Soldier Review - du kan gå in via tillverkare, Airfix och Preiser, kolla in de figurer+poser du vill ha och PM:a mig om du är intresserad så kollar jag vad som finns! //Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Till G24 kanske Preisers Pilots, Ground Crew and Passengers 1925 kan passa.
#7 Tack Orso, där finns kanske något att modda!