Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2153 ggr
cyberdemon
0

Dåligt detaljerat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det någon mer än jag som reflekterat över den stora skillnaden i detaljer på figurerna, i skala 1:35 så skiljer det sig enormt även om det är från samma tillverkare, jag har mestadels Tamiyas figurer, men då vissa är riktigt bra och detaljerade kan vissa ur andra paket vara släta, tråkiga och utan några konturer i ansikten och dessutom ser huvudena ut att ha svällt till balonger, speciellt om det är figurer där huvudet redan sitter fast på överkroppen så är det inget att ha (för mig i alla fall). exempel på dåligt detaljerade figurer:

cyberdemon
0

här kommer ett par exempel på riktigt snygga o bra figurer, samtliga exempel är från samma tillverkare (Tamiya)

Hompe
0

Håller med dig går inte få dom riktigt fina när dom ser sådär konstiga ut det beror kanske på att dom är gamla vissa byggsatser och vissa är nya eller?Ledsen Så är det med byggsatser med tycker jag vissa kan va jättefint gjutna medans andra ser ut somSkrikandes

cyberdemon
0

ja förmodligen är det så, att vissa satser är äldre medan andra är senare tillverkade och då har ansikten förbättrats avsevärt.

StefanW
0

Det är nog många gånger gamla gjutformar de använder. Själv gillar jag när man får sätta på armar, ben, huvud och utrustning för sig. Det gör det möjligt att få just de positioner som man önskar.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

exakt Stefan! OCH ansiktena är mycket mer detaljerade när huvudena är "lösa"

//thomas

StefanW
0

..och så är det lättare att måla ansikten när man kan sätta dem på en tandpetare eller dyligt. //Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

dom två första setten är tamiya från tidigt 70tal dom anndra två är betydligt nyare! jag har ett tamiya set som heter rommel field camp det består av en kubbelwagen(dak) ett tält +3 figurer en från 70talet till tältet en från sent 80 tal och så rommel figuren som är samma som den i 1/16 från 2000talet här är det stor skilnad på figurerna kan jag lova. men gammla tamiya figurer är rätt så kultiga ändå tycker jag! tänk på att när jag byggde ihop minna första figurer i 1/35 så var det här det bästa som fanns sen har det hänt en del på 30 år nu föredrar jag dragon och tristars figur set

//pebben

cyberdemon
0

ok, förklarar saken. :)

Själv skulle jag mer än gärna vilja få tag på Verlinden-figurer, de är av metall, dyrare givetvis men ohyggligt välgjorda.

//thomas

StefanW
0

Är det några speciella du söker? //Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

ärligt talat vet jag inte vilka jag vill ha, ALLA antar jag ;)

men tyskar, ryssar och/eller jänkare. de är så sjukt snygga och varje enskild figur är oehört genomarbetad även i fråga om kroppshållning ansiktsuttryck.

har du Verlinden-produkter Stefan?

/thomas

StefanW
0

Nej, tyvärr har tittat på listan hos Verlinden och där finns det mycket som ser bra ut! Har du tittat på MiniArts figurer i 1/35? Prisnivån är tilltalande, tror pebben har satt ihop några!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

tack ska kika på dem, ska även leta efter Verliden-återförsäljare i Sverige

/T

Hompe
0

Hobbyfixaren.com Har mycket verlinden har handlat från dom och rekomenderar dom starkt!

PeterMorck
0

Jag har också reflekterat lite över skillnaden. Det gäller inte bara figurer utan även fordon ju. Dragon har ju sina "Gen 2"-figurer som är i vanlig styrenplast men är väldigt bra detaljerade. De är fiffigt gjutna med har jag för mig, alltså till exempel så sitter det ingen gjutrest mitt i pannan på en gubbe utan det hamnar bakom hakremmen till hjälmen. Minns inte exakt hur det var men jag har läst någonstans om det. Läs en review om dem här till exempel: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/figures/dragon/dr6273.htm

Det jag däremot reagerade på direkt när jag såg figurerna på utsidan av lådan eller på bilder på nätet var att de gamla Tamiyafigurerna ser ut som förvuxna bebisar. Det är något konstigt med huvudstorleken, tycker ni inte det?

StefanW
0

Modellhuset Liden har MiniArt hemma. Kolla på länksidan under butiker på nätet så hittar du flera handlare!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

Hompe! det enda jag hittar när jag söker Verlinden 1:35 på Hobbyfixarens sökmotor är: VERLINDEN WWII GERMAN SOLDIERS GRAVES

kanske jag gör fel…

håller med om bebislooken på den äldre Tamiyafigurerna Peter, men som sagt de är från tidigt 70-tal. Utvecklingen har till allas förtjusning gått framåt, även inom området gjutformar för WW2-figurer :)

/T

Hompe
0

ja det gör du nog kolla på min bild vart jag har PilenFörvånad

edit: pilen syns inteLedsen men du ser nog jag tittar inte så mycket där dreglar mest över bilarna!

cyberdemon
0

ja du har helt rätt *my bad*

ska kika mig omkring och beställa lite godsaker därifrån, tackar :)

PeterMorck
0

Angående Verlinden på hobbyfixaren..

Gå till hobbyfixarens huvudsida. I vänsterkanten finns ju massa länkar typ. Den tredje nerifrån heter bara "Verlinden". De har fått en egen liten trädstruktur tydligen. Tryck på "+"-tecknet så vecklar den ut sig. Där kan du kolla :)

Hompe
0

Håller med dig finns har också sett gubbar i 1/72 som har "bigfot" huvud

pebben
0

ni kan ju också kika in till the toysoldier han har mycket roligt! jag har 2 askar med mini arts figurer men har inte satt ihop nått än men dom ser hyffsade ut men vi får se. dragons gen2 är helt otroliga en figur är i ca 20 delar utan utrustning! huvudet är i 2 delar vilket gör att gutkanterna hamnar så att det är lätt att skrapa bort. men jag har knappt hittat några kanter på mitt set!

//pebben

pebben
0

lite mer Gen2

//pebben