M60A1 "Patton"
Detta är en av mina favoriter, åtminstone bland moderna vagnar. Byggsatsen kommer från Italeri (1/35) men är en återutgivning av en Esci. Vet inte exakt, men jag tror att den härstammar från 70-talet. Såväl Italeri som Revell har gett ut denna i egna kartonger och jag kom över mitt ex genom en slump. Köpte den nämligen för en "spottstyver" på en loppis i våras. Den är byggd helt "ur lådan" så när som på vissa delar som kompletterades från en Academysats, helt enkelt därför att delar saknades.
M60 är en vagn som hängt med i många år (sedan 1960) och har tjänstgjort i en rad olika länder. Faktum är att den fortfarande är i tjänst i exemplvis Israel, Turkiet och Egypten. M60 användes i t ex Yom Kippur och Desert Storm.
Med tanke på det (bakgrund & historia), så är det lite underligt att det inte finns en modern byggsats av M60:an. Tamiyas härstammar från 70-talet och Academys M60 är, mer eller mindre, en kopia av Tamiyas sats. Ok, viss uppgradering har skett sedan de gavs ut första gången, men är i grunden en gammal byggsats. Här är en länk till en artikel från Missing Lynx där man jämför det tre olika byggsatserna.
http://www.missing-lynx.com/articles/modern/jcm60/jcm60.htm
Först en bild på boxarten (som inte är den snyggaste jag sett)
/Stefan
Jag vill redan nu berätta att bygget, i stort sett, är färdigt så ingen tror att jag bygger med blixtens hastighet. Det gör jag nämligen inte…
Jag kommer att presentera bilder från byggets start och framåt. Här är bild #1. En del spackling och finputsning behövdes för att få hyfs på chassit. Delarna är helt OK, men håller knappast modernt snitt.
Bild #11
Banden är av typ "Link-and-Length" som, möjligen, var bland de allra första av sitt slag på sin tid. Inte helt perfekta, dock…hur många utskjutarmärken som helst att spackla/slipa & putsa. Till råga på allt, så är banden något för korta vilket ställer till en hel del huvudbry. I byggsatsen finns det dock lösa länkar som är tänkt att fästas på tornkorgen, så dessa fick användas (något ändrade). Helt perfekt lösning är det inte, men…det blev hyfsat. Vill man, så har AFV Club band av typ "Working Track" som passar till M60:an.
Jämrans snyggt Steffo
The Green Goblin låter som ett bra namn… Undrar vad blir om man översätter det till italienska? "Il Folletto Verde" tycker Google Translate… Nja… Engelskan lät nog bättre 
Att byggsatsen är gammal är inget som syns tycker jag. Ska bli kul att se den färdig.
/J

Ser riktigt bra ut Stefan!
Ser fram emot att fa se fler bilder.

Väldigt fint bygge!
felix
Snyggt bygge Stefan! Ser fram emot bilder på den helt färdig!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#39 Tack Håkan. Räknar den faktiskt som färdig..
Men självklart ska jag lägga till bilder när figur + "reserv-detaljerna" är färdiga och på plats.
Snyggt väderbiten!
#42 Tack!
Hej!
Det blev snyggt! Om man skall chippa färgen som du har gjort tycker jag att du har valt helt rätt objekt. En M60 kan ha varit i bruk under lång tid till skillnad från vagnar WWII
Jag giilar hur du har lyckats "bleka" ner orginalfärgen.
Jag byggde Tamiya M60 för ca 20 år sedan, Mitt intryck var då att vagnen är gigantiskt stor.
Roger
#44 Hej Roger,
tack för kommentaren. Det här med vädring & chippning är kanske inte alltid så realistiskt, men det gör definitivt en modell mer intressant att titta på. Men, det är ju sant att en M60 kan ha varit i tjänst väldigt länge. Kanske är det också så att italienare kör stridsvagn som de kör bil..?
Jag kollade en del foto på brittiska Shermans från Nordafrika som bär tydliga spår av "chippning", men där är det nog den underliggande färgen (Olive Drab?) som kommer i dagen.
Blekningen av den gröna färgen kom till efter inspiration från en DVD där Mig Jimenez visade en del målningsteknik.
M60:an är bra mycket större än t ex en Sherman, men inte alls så stor som en Leopard 2. Hoppas att det kommer en ny M60 inom snart framtid. Plus en M48:a
/Stefan

Riktigt snygg!
#46 Tack.

Snyggt bygge! Färgen och chippningen tycker jag personligen är kalasfin!
Kul att se till skillnad mot mig själv att det finns byggare som slutför sina projekt.
Ojoj den blev riktigt fin den där !
Den hade jag inte tackat nej till att ha i bokhyllan.
#48-49 Tack. Visst är det en bra känsla att få ett bygge färdigt? Det är nog ett vanligt dilemma för oss byggare och jag är inget undantag. Men, som sagt, en väldigt bra känsla när man kan få till ett avslut. Då kan man ju dessutom tillåta sig själv att starta ett nytt projekt..
/Stefan
Grym säger jag! Gissar att du använde Hagmans stålspackel och blandade i lite LAM vid sprutningen? Dessa tips från dig har jag haft mycket stor nytta av! Själv är jag inte heller någon snabbyggare, vilket man kan se i min G24-tråd, men färdig skall den bli!
#45 Är det AK Interactives DVD som du pratar om? Om svaret är ja, gillar du den?
#51 Tack, det värmer! Jo, Hagmans spackel använde jag men även Tamiyas vita spackel "Tamiya Putty White". I ärlighetens namn, så fick jag själv tipset om Hagmans spackel från "Öken-Erik".
LAM är grymt bra till akrylfärger, speciellt penselmålning och diverse effektmålning. Vallejos Model Air airbrushar jag direkt ur flaskan, för det mesta åtminstone. Sprutar jag lite tunnare skikt, så är LAM väldigt användbart. Oerhört bra produkt, tycker jag.
#52 Nä, Jeppe - det är denna video. Yes, jag gillar den skarpt. AK Interactives DVD har jag sneglat på (men inte sett något ifrån) och är den i samma stil som Vallejos så är den säkert väldigt bra. Vi får väl fixa en video-kväll, nå´n gång. "Romantisk komedi eller action..? Nänä, det här är mycket bättre..
"
Aha… Jag misstänkte att det kunde vara den också
Jag har funderat på att köpa AK-varianten, så vi kanske bytlånas, eller så fixar vi en videonördafton om du har vägarna förbi de Värmländska skogarna 
Vad är detta LAM?
#54 En bra DVD som tål att ses flera gånger. Avslutas med en filmsnutt, taget från en uppvisning, innehållande en Panzer II. Bakgrundsmusiken till denna "Panzer II-fim" var en överraskning för mig. Mig J., eller vem det nu var, hade den oerhört goda smaken att välja en av mina absoluta favoritlåtar 
Jag ska ha denna videonördafton i Värmland i åtanke…Ska vi förlägga den till Åmål eller Grums?
Kommer du till Skåne så kör vi den i Vinslöv 
# Liquitex Airbrush Medium. Eftersom det är långt att skriva, så skapade jag en egen förkortning. Kolla under "Airbrush och färg", det finns en tråd som heter "Nybörjare med akrylfärg".
/Steff
#56 Av dessa två alternativ väljer jag Åmål(även fast det ligger i Dalsland
), eftersom jag vill slippa pappersbruksdoften 
Vinslöv verkar ju annars rätt hett det också
Googlar man bilder på Vinslöv dyker det för övrigt upp en rätt mystisk bild som nummer två: Säger dom Blubb Blubb? Är han nån slags kändis hos er eller?
#57 Haha…vi får väl suga på den karamellen.
Hmm, säg inte att du missat de två kultfilmerna om Vinslöv? Mannen på bilden har en framträdande roll i dessa två kulturella höjdpunkter inom svensk film. Tyvärr, gick han nyligen ur tiden - frid över hans minne.
#58 Vilka lirare ni har där nere alltså
Jag kollade precis på Holger och "Minigolf-filosofen" på Youtube… När jag får lite mer tid ska jag kolla mera
#55 Jag fick tipset av Hayabusa (är inte det eg ett japanskt flygplan?) när jag kastade ut en fråga här då jag tyckte det blev problematiskt att penselmåla med akrylfärg. Med lite LAM i så blir det som att måla med gamla Enamelfärger - helt fantastiskt! Jag har ingen tyvärr ingen spruta så jag kan inte uttala mig om det men förlitar mig helt på att Hayabusa provat med gott resultat!
#57 Googla på "plötsligt i Vinslöv" eller inhandla filmen så kommer du att få en oöverträffad upplevelse!
#59 Jo, dessa lirare finns överallt i Sverige & världen. Holger gick, som sagt, tyvärr nyligen bort.
#55 Kul att ens tips faller i god jord
. Dock ska jag inte ta åt mig hela äran, utan det var via Hasse Göransson (Hobbybokhandeln) som jag fick nys om LAM. Bra till airbrushing, men magiskt till penselmålning.
Hayabusa betyder pilgrimsfalk och är ett namn som, tydligen, förekommer lite då & då i japanska sammanhang. Ett flygplan från WWII kallades så, men även en nutida MC (Suzuki) har det tilläggsnamnet. För att inte tala om en av figurerna i TV-spelet "Dead or Alive". Även en obemannad rymdfarkost bär namnet Hayabusa, till minnet av mannen som låg bakom flygplanet (och, till stora delar, japansk rymdindustri).
Varför valde jag det som "Nick"? Tja, när jag registerade mig här så höll jag som bäst på att bygga just en Ki-43 Hayabusa. Slumpen avgjorde, helt enkelt.