Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 1663 ggr
PonCar
0

Tamiyas grå bristvara...

Glad i hågen tänkte jag prima karossen till mitt pågående Triumph TR6-bygge. Hade två burkar Tamiyas grå spray-primer liggandes…Men ack och ve så visade det sig vara heltomt i den ena och bara en plutteslatt i den andra, så det började spotta o fräsa innan jag knappt kom halvvägs… Blir till o slipa ner primern här och var, för det blev lite knottrigt när burken började spotta. Till råga på allt verkar det inte vara det lättaste att få tag i nya burkar Tamiya grå primer för närvarande. Tydligen får importören inte nån ny leverans förrän tidigast slutet oktober. Vet nån om någon näthobbyhandel har på lager? Hos min "husleverantör" Virago var det helt slut…

Rynkar på näsan

starhawk
0

Jag har aldrig sett röken av Tamiyas grå sprayprimer, men jag köper Tamiyas vita sprayprimer från Wentzels, över disk, men det går väl per postorder också?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PonCar
0

Jag har den vita också, men när man sk prima på VIT plast tycker jag den grå är bättre, för man ser tydligare ojämnheter osv så att man vet var mer slip o putsjobb behövs före lack. Kanske finns nån annan grå primer som funkar lika bra, vad vet jag?

Joppo
0

#2 Har du testat Mr. Surfacer nån gång? Det är ett flytspackel på sprayburk som funkar bra som primer också. Ytan blir väldigt jämn och hård. Jag använde det på min Gypsy Panther: Primat Gypsytorn.

Ett varningens finger: Det fäster mycket dåligt på aluminium…Till mässing funkar den ok, så länge ytan är uppruggad med fint våtslippapper.

Den finns i lager hos Rebell

PonCar
1

#3 Blir det inte för tjockt, så att detaljer riskerar att försvinna? Annars låter det som ett bra alternativ. Tack för tipset!

starhawk
0

Har själv Mr Surfacer 1000, fast inte spray, och den ger en väldigt jämn och fin yta. Om man penselmålar den är den för tjock, det är ju fråga om ett flytspackel, men om man sprayar kan det kanske funka

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

pelleb
0

#4 Har helt gått över till Mr.Surfacer 1000 och 500. Tycker dom är helt suveräna. Har än så länge misslyckats med att få en absolut perfekt yta trota att det är sprayburkar. Rekommenderas.

PeO

PonCar
0

Har kollat runt lite på Rebell-Hobbys sida -där fanns ju massa spännande! Har faktiskt vad jag minns aldrig handlat av dem tidigare… En liten fråga till bara… Är Mr. Surfacer spray 1000 och 500 vit eller grå? Den som är i glasburkar och inte som spray ser grå ut. Är ju ute efter en bra grå primer i första hand.

tack för bra tips förresten!Glad

pelleb
0

#7 Den har ungefär samma gråa färg som Tamiyas primer.

PeO

PonCar
0

#8 Ok. Då ska jag helt klart lägga en beställning! Skrattande

Hogge38
0

Grunda med Tamiya Silver Leaf på bilkarosser så får du en mer realistisk lyster i lacken dessutom täcker röda och gula färger mycket bättre på silvergrund än med andra primers.

PonCar
0

#10: Intressant tips! Måste testas -jag har en burk "silver leaf" hemma tror jag. Triumph GT 6:an jag bygger ska faktiskt bli guldfärgad med mattsvart huv och "checker-stripes" är tanken.