Färgvals-tips önskas
När jag tittar i byggbeskrivningen till denna sats så står det att den bruna och sand-färgen skall vara matt (Flat)..
Den bruna kallas visserligen "military-brown"..
Kan det verkligen stämma?
Lackerades verkligen bilar matta på 30-talet?
Utöver dessa frågor vill jag gärna få tips på färgschema!
Nej du Pentti, jag skulle knappast tro att dessa på sin tid mycket exklusiva bilar från fabrik/karosseribyggare nånsin lackerades i matt lack annat än om de specifikt var avsedda för militärt bruk, som tex stabsfordon (men då var de väl ofta svarta, vad jag har sett). Skulle tro att Italeri kanske refererar till ett specifikt modellfärgs-märke och att de kulörer som ligger närmast förebildens då bara finns i matt? Verkar vad jag kan se vara en mörkt "chokladbrun" och en gräddvit / ljusbeige kombination.
Dessa lyxvagnar hade egentligen ingen "standardlackering" utan färgen kunde kunden själv bestämma ganska fritt, liksom man ibland också specialbyggde karosserna efter kundens önskemål.
Om du gå in på Google "bilder" och söker på Mercedes-Benz 540K så får du massor av träffar och bör kunna hitta en hel del tips och inspiration till tidstypiska färgkombinationer.
Själv byggde jag Jo-Han:s gamla byggsats av Mercedes-Benz 500K "Roadster Limousine" förra året. Den fick bli enfärgat blåsvart, men på kartongen är den vinröd. Det är nåt som är så kul med dessa 1930-tals lyxvagnar, att man är ganska fri att använda sin egen fantasi vad gäller färgsättningen. Fans ju en del "exentriska" bilköpare även då, som beställde lackeringar som "stod ut" från det vanliga.
Lycka till med den vackra Mercan!
Här är bara en i mängden…

#2,3 Tack för tipsen!
//Pentti

#5 Är faktiskt inne på den färgkombinationen
!
Bra val! Kan bli hur snyggt som helst!