Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1484 ggr
IKV91
2010-09-23 21:26
0

Fruilmodel

Hej!

Jag har börjat att sätta ihop mitt första band

från Fruilmodel. Jag har läst att det är enklare

med mässingstråd. Var köper ni tråd

för att ersätta den befintliga tråden.

Roger

Exelon
2010-09-24 03:32
0

Har använt den tråden jag får med, brukar däremot borra upp hålen på varje länk. mässingtrådar brukar finnas på byggvaruhusen eller typ panduro tror det var där jag köpte min mässingtråd.

Joppo
2010-09-24 12:44
0

Jag har köpt 0,5 mm mässingstråd på en Toolsaffär. Den är lite styvare än annan mässingstråd jag använt och borde därför funka bra till Frulleband. Enligt förpackningen är den glödgad, vilket jag antar är anledningen till denna egenskap.

Annars använder jag precis som Exelon den medföljande tråden. Så länge du följer hans råd om att borra upp varje länk så borde du inte ha några problem med den.

Lycka till!

/J

starhawk
2010-09-24 13:50
0

Ett annat tips jag hittat är att använda sig av häftklammer, man trycker ut dom som dom är och rätar ut ena änden, då slipper man riskera att få en trådända i fingret

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PAK43
2010-09-24 15:30
0

Jag kör också med medföljande tråden, borrar upp, klipper bitar som är någotsånär exakta och trycker i dom med en pincett och sen en dutt gator glue som jag applicerar med en tandpetare när jag gjort ganska många länkar. Vänder man inte uppochner eller rör bandet för mycket så stannar trådarna kvar i hålen. Blir nåon tråd för lång så klipper jag med en spetsig avbitartång.

Joppo
2010-09-24 16:03
0

Ett litet tips angående själva införandet av tråden är att använda en fingerbord på själva "tryckarfingret". Mitt pekfinger är mig evigt tacksamt efter att jag börjat med detta Glad

starhawk
2010-09-24 16:30
0

#5: Eftersom jag sysslat en del med bokbinderi så har jag två fingerborgar i mina gömmor (sen kanske jag har ärvt några från min mor), annars finns ju det tidigare tipset att använda häftklammer

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Orso]
2010-09-24 16:57
0

Jag har kört med häftklammer sedan jag läste att den medföjande tråden var for mjuk så att banden drogs isär lite av tyngden efter ett tag.

En liten tång är bra att ha för att slippa hål i fingrarna

Joppo
2010-09-24 17:35
0

#7 Hrm… Det där låter ju illavarslande. Dock har jag inte sett några såna tendenser på mina modeller, men man vet ju aldrig…

Var läste du det någonstans?

IKV91
2010-09-24 19:07
0

Tack för alla tipsen!

Roger

Greenhorn
2010-09-24 21:17
0

Jag kan i denna tråden varna om att inte vara för generös med vätskan Blacken-It om man använder den medföljande tråden till frullebanden. Jag skulle för en tid sedan behandla banden till en Panzer IV och min idé var att banden skulle "åldras" extra mycket därför att vagnen var tänkt att se ut som ett 65 år gammalt skogsvrak. Jag lät därför banden bada i vätskan i ca 30 timmar och till min förvåning var det massor av lösa länkar i botten på burken. Blacken-It hade löst upp varje tråd men skonat länkarna.

[Orso]
2010-09-25 02:36
0

Jag kommer inte ihåg. Det var några år sedan jag senast byggde en "stor" pansarvagn. En annan större anledning till att jag bytte till häftklammer var att jag tyckte att frulles tråd var för mjuk så att den var svårjobbad.