När jag var liten pojk, såg jag en Pe-2 1:72 i Airfix katalog. Jag visste inget om flygplanet då, men jag ville bygga modellen. Tyvärr skulle det visa sig att medan modellen visserligen fanns i Airfix katalog, så fanns den aldrig nånsin i lager hos någon av de butiker jag letade i. Så jag fick aldrig byggt min Petlyakov
.
Men nu skall det f* imig bli av! Och i 1.48.
Byggsatsen ser helt ok ut, för mig. Den saknar fotoets, men är annars som andra någorlunda moderna lågvolymbyggsatser. Jag läste en review på nätet, där recencenten sågade byggsatsen rejält. Jag tog inte särskilt tungt på saken, därför han kritiserade huvudsakligen svårigheterna med bygget, och jag uppfattade väl honom lite grand som en bortskämd Tamiya-brat
. Vi får väl se…
#3 fin byggsats, var dock noga med att få vingdelarna att passa, dom är ju rätt stora och var lite skeva på min, annars är det en mågorlunda lättbyggd byggsats

#3: Precis så var det för mej också. Jag gick och suktade efter PE2 men första gången jag kom i kontakt med den var långt senare. Det är nästan så att jag funderar på att köpa en nu och bygga…

#3, 5
Håller med er, även jag suktade efter såväl Pe-2 som Il-2 när det begav sig. Men aldrig lyckades jag hitta dem. Men nu, trettio år senare, finns båda åter i Airfix katalog och är bara att beställa. Det är nästan så att man blir lite sugen. 

Pe-2 är ett flygplan som även jag gillar. Någonstans har jag en grön maskin med polska beteckningar, en gammal Airfix tror jag. Den är från de tidiga tonåren. 
Däremot föredrar jag Il-4 framför Il-2, men smaken är som baken.
Ser trevligt ut Hogge! Ser fram emot fler av dina 1/48 pansar byggen.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#13 troligen:
(M = matt och G = blank)
Airfix colour = Humbrol:
M8 = Hu 90, beige grön
G1 = Hu 19, röd
G2 = Hu 69, gul
G3 = Hu 22, vit
Stefan - Modellbyggare

#14 Tack så mycket Stefan!

#16 Du har säkert rätt! För mig så såg det ut som en åtta, men utan svart så kan ju inte hjulen få färg!
Stefan - Modellbyggare

Den här köpte jag på Tradera, har länge funderat på en sån här men krävde inför mig själv att det skulle vara en snygg boxart och kvalite! Det här är en Reissue och den innehåller dessutom Tamiya Wheathering Master for russian tanks hur använder man det egentligen? Beskrivningen var lite knapphändig på den punkten, det stod mest om hur bra den var
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Ser trevligt ut PeO!

#21: Tack felle! det gav lite mer kött på benen

#11-13; Mycket trevlig gammal Airfixförpackning felle-j och säkert en fin modell också.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

#23 Tack! Ja, modellen är fin för att vara så gammal. Jag har hunnit bygga lite och ska snart starta en tråd.
Felix
Ser trevligt ut!

Ett paket från Hannants anlände idag, med följande innehåll
Jagdpanther och Stalinorgeln är båda i 1:35 (naturligtvis) och Phantomen är i 1:72 sen är det dekaler till Spitfire i skala 1:32 avsedda för min Mossie i samma skala och dekaler till Phantomen som alltså inte skall vara japansk i slutändan, nu återstår bara att sälja Spitfiredekalerna i skala 1:24 som nu blir över nån här som är intresserad eller skall jag kränga dom på Tradera?
#28 Fujimi gör phina Phantomer, men Xtradecal's dekaler för USAFE är väl till F-4D, inte F-4E?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#29: Inte den här satsen! det var mest E-versioner, jag tror det var en eventuell D-version med, skall kolla för säkerhets skull att jag minns rätt

#29-30: Nä där hade jag fel det var D-versioner och ett par C, men D-versionerna såg ut som E-tyckte jag. Sak samma dom här är bara tänkta som kompletteringsdekaler, jag har en Fujimi-Phantom till som skall donera dom dekaler som blir över (två versioner) till den här f.d. japanen, och det behövs lite komplettering av främst nationsmarkeringarna
#35 Varsågod Håkan! Hoppas du gillar gubbsen 
Jo, de såg trevliga ut, så de ska nog komma till användning.
Ska ha nån rysk tank liggandes i bygghögen.

Ser intressant ut Tommi! Skulle behöva en uppsättning själv.
Har för tillfället bara aluminiumnyanser.

#39 Kan man penselmåla med dessa,eller ska man använda airbrush till dessa färger?

#40 Airbrush och blank svart under (skall gå med blank grå också)…
Stefan - Modellbyggare

Okelidokeli,tack Stefan.

Den här Traderavinsten kom idag
Lite speciell model, flygplanen är gjutna i klar plast och instruktionerna är på japanska med ytterst begränsade engelska kommentarer. Bygginstruktionerna är väl inget problem men färgschemat är värre, alla färger på olika delar är angivet på japanska! Får tydligen göra en del research därvidlag. Stor fräsig namnskylt men dekalen saknas, vilket inte gör så mycket, för jag tänker bygga Lexington, enda skillnaden är att Saratoga har ett svart streck på skorstensstacken

Ytterligare en Traderavinst kom idag, den hade det ytterst beskrivande beteckningen "Byggmodel"
Redan när jag la bud på den så letade jag förtvivlat efter skala ?!? Enligt fotona så kom jag till bedömningen att det var "tillräckligt" Nu när jag fått den i handen så letar jag åter efter skala, finns ingen angiven så jag tog fram måttbandet och kollade, man utgår ju ifrån att alla tre har samma skala eftersom dom ligger i samma låda, men icke: Nautilus är i skala 1:300, Boston är i skala 1:488 och Currituck är i skala 1:430

#43 Jag är inte säker på att det bara är att måla om henne för att det ska bli en Lexington. Det skiljde rätt mycket på de båda individerna, och i.o.m. att Lexington sänktes, så är det mycket moderniseringar som hon aldrig tog del av.

#45: Enligt vad jag läst så var dom identiska till utseendet, sen har nog inte den här med så mycket moderniseringar, den har med både dom tidigare och senare dekalerna till flygplanen så den är nog rätt "tidig"

#46 Njae, hon har blivit uppgraderad med 5,25"-tornen istället för 8"-tornen hon hade från början. Det visar att hon i alla fall är ifrån 1942 i det utförandet som modellen är. Dessutom ser det ut på boxarten som om det är en hel del extra luftvärn längs sidorna, och det skulle kunna peka på ett ännu senare utförande. Men visst, det handlar kanske om hur petig man är, men oavsett, så finns det skillnader på henne och systern. Jag är tveksam till att jag hade kännt mig nöjd med att bara är att klämma dit ett streck och säga att det är Saratoga.

#47: Men jag hade ju tänkt att inte klämma dit ett streck och säga att det är Lexington?!?
Hur som helst kan man ju säga att det kan bli ett litet what-if, om Lexington inte blev sänkt i Korallhavet, När bytte man förresten märkningen på flygplanen?

#48 Fast det är ju vad du säger i inlägg #43, eller?
I juni 43 lade man dit de horisontala stolparna. Då också en röd bord. I september 43 tog man bort den röda borden.

#49: Om jag alltså klämmer på dom gamla rundlarna så blir det före Juni-43, hade dom hunnit byta tornen då
Det blir tydligen till att köra en del research på den här