Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2385 ggr
starhawk
0

IAI Super Phantom

Eftersom jag har fyra Phantom i bygghögen sökte jag en del info om dom jag hade och snubblade på info om "IAI Super Phantom", endast en prototyp byggd men när McDonnel Douglas upptäckte att den hade samma prestande som F/A-18C/D lade dom snabbt ner projektet för att inte riskera framtida försäljning av F/A-18. Snygg kärra, synd att det inte blev nåt, defenitivt snyggare än F/A-18

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
0

Jag tillhör också de som föredrar Phantom över Hornet. Vingformen på huvudvingarna är  väldigt egen och dom slokande bakvinglarna ger även det ett speciellt utseende.

StefanW
0

Instämmer! Bygger hellre en Phantom (eller två!) än en Hornet.

Stefan - Modellbyggare

Joppo
0

För er som är Phantomdiggare så kan jag tipsa om det pågående Phantomgruppbygget på IPMS Göteborgs forum. Där har ni en mass fint att titta på.

/J

Vermil
0

Appropå superPhantoms. Det fanns en annan, tidigare, också med Israels flygvapen som huvudkund. Den såg mycket fräck ut. (dock byggdes bara en semi-mockup) Den skulle bla. kunna genskjuta och skjuta ner en Mig 25a, vilket väl var Israels intresse. Yep, en Phantom med kortvarig Mach 3 dash-speed. Den hade en lång, djup noskon med ganska flata sidor, och en också speciell akter, där kroppen var tjock i slutet. Tjockningen innehöll stora vattentankar som skulle användas till vatteninsprutning för att suga ut mer värmeenergi ur urblåset under arbetsfasen (expansion o acceleration) på J72 motorerna.

Israel hade väl inte riktigt råd, så de beställde en snikvariant med normala prestanda istället. Möjligtvis hade USA också synpunkter på nedskjutning av arabiska Mig 25or, eftersom de flögs av sovjetiska piloter.

Men jag har alltid tänkt att versionen skulle bli en jättecool model. Vad är det ni kallar dem? Wifflare?

StefanW
0

#4 Whatif

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
0

#0 4X-JPA var en Kurnass 2000 som användes för utprovning av PW1120. Projektet lades ned av kostnadsskäl.

Kurnass 2000

Motorn var även tänkt till IAI Lavi, ett F-16-liknande flygplan, som även det lades ned av kostnadsskäl.

Det kinesiska Chengdu J-10 har vissa likheter med IAI Lavi och hur det är med det släktskapet, ja…..

#0 När du ändå nämner F-18.

Northrop F-18L

Även Luftwaffe var intresserade av F-18L, men efter stridigheterna mellan Northrop och MDD och projektet lades ned blev resultatet modifieringen

F-4F ICE

en F-4 med Hughes APG-65 radar, samma som i F/A-18 och kapacitet att skjuta AIM-120.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den bästa Phantomen är väl den här specialen som Israelerna modifierade till Turkarna med tillnamnet "Terminator"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Trevlig skönhet! Phantom är ju en trevlig kärra. Bygger på två för tillfället! Flört

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!