Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 4501 ggr
GKarlsson
0

Slott...

Hej! Kul att jag hittade er, här kanske tips finns att tillgå. Jag har under några år funderat på att börja bygga modeller, tja inte det som vanligen byggs, kanske, utan slott. Härliga gamla slott i sten med allt det man kan tänkas använda utöver det. Jag älskar medeltida slott och undrar om det finns andra som sysslar med att bygga från noll, med vanliga stenar och träbitar?

För att kopiera ett befintligt slott behövs ritningar eller åtminstone en omfattande fotosamling, men man kan ju för all del börja med ett fantasislott.

Vet någon var man börjar ( i källaren förståss, haha) eller har någon i sällskapet erfarenhet från ämnet i fråga?

Tacksam för tips!

Gun Karlsson

StefanW
0

Hej Gun! Och välkommen till modellbygge!

Det var en intressant frågeställning, att bygga med riktiga stenar och trä! Det mesta som byggs är att man försöker efterlikna verkligheten. Att bygga i naturlig sten och ändå få ner skalan kan bli svårt. Du har inte funderat på andra material? Jag tänker mest på stenen! Det finns Silicon formar som man kan hälla gips i och få fram små block, relativt tids krävande, men man har kul under tiden!

Du nämner medeltida slott, är det något speciellt som du har i tankarna? Om man vill komma igång, så finns det modeller i plast från MiniArt, en Tjeckoslovakisk tillverkare som har tagit fram några slott i skala 1/72 som håller en bra klass. Vad jag känner till så har Modellhuset Liden i Mariestad dessa modeller hemma (även postorder) Sedan finns det en mängd hobby butiker som har mycket till modelljärnväg, där tror jag att vi kan hitta mycket byggmaterial som skulle kunna passa dig

Hur stort har du tänkt dig att det skall bli? Kom gärna med motfrågor så skall vi hitta något till dig! När vi sedan kommer till målning och landskapsbygge så finns det flera här inne på forumet som har erfarenhet som de gärna delar med sig av.

Mvh Stefan

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Medieval Castle

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Medieval Fortress

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jag har gutformar i nån sorts skumplast dom fungerar rätt bra faktiskt men blocken blir lite för stora för mitt men har ändå behålt dom tänkte att man kunde hitta på nått med dom någon gång (rätt så kul faktisktFot i munnnen

italeri och zvezda har också borgar i skala 1/72

//pebben

GKarlsson
0

Hej och tack för svaren. Storleken, tja, jag skulle nog vilja säga bärbrt. DVS något som får plats på en ordinär plastbricka. Stenens tyngd kan som du påpekar utgöra ett hinder, och kanske man inte ska avfärda lecakulor, som med lite hjälp kanske kan få en stenig karaktär. En tanke är att även invändigt skapa en trovärdig miljö, glasspinnar och tändstickor borde kunna fungera i vissa fall. En möjlighet är ju att "fuska" och klistra platta stenar på en form för att bygga murarna.

Exemplen med färdiga byggsatser är inte helt fel, jag har väl tänkt mig något åt detta hållet i stil. En enklare grej att börja med hade kanske varit borgen i filmen "Rosens namn", en kluns rakt upp och ner, ful men mäktig.

Jag ska kolla in länken. Tack så länge.

StefanW
0

Om du tittar in på MJ-hobbyexperten så har de byggmaterial som jag tror kan vara något för dig: Plastruct - Murar/Väggar

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Hittade en tysk sida (på engelska) med mera slott på! Moduni 

//Stefan

Stefan - Modellbyggare