Mig-3 1/48 Trumpeter late version
Vila kan man göra i graven. Nu kör vi vidare och denna gången blir det Soviet, och Mikoyan-Gurevichs fantastiskt vackra Mig-3. En kapabel maskin på hög höjd men avsevärt sämre på låg höjd där olyckligtvis de flesta tyska maskiner höll till.
Tja, vad skall man säga, jag börjar väl med cockpiten dårå…

Då det råder så olika åsikter om vilken färg en cockpit på en sen Mig-3 hade (en websida sade turkos, en annan sade blå-grå och i manualen står det Rlm02 (!!??!)) så valde jag helt sonika efter humör, och då landade det på Tamiya XF-18. Som vanligt syns inte pre-shaden på bilden, men det ser ganska läckert ut på en så liten del.

Ser bra ut Vresi!
Tycker man anar preshaden lagom mycket!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Håller med Håkan - det ser bra ut 
Ett litet tips…tror att många av oss hade velat se mer av själva byggsatsen som t ex Boxart, "sprueshots" etc.
/Stefan
Ja, boxart iaf är en bra start! 

Jag skulle ha inkluderat, eller rättare sagt startat tråden med 'boxart' men jag glömde faktiskt av det.
Cockpiten är i det närmaste klar. Cockpit-sidorna har en hel del detaljer som jag struntade i att måla för jag planerade att göra cockpiten stängd, men ångrade mig sedan jag märkte hur enkelt det var att limma huven öppen. Skitsamma.
Här har jag washat lite med svart oljefärg och balsamterpentin, låtit stå en halvtimma och sedan använt topz för att torka upp överflödig oljefärg. Jag drybrushade sedan sidor och golv med svagt bruten färg för highlights, och det blev faktiskt ganska bra. Tycker jag.
Anledningen till att ryggstödet inte är på plats är att det skulle vara i vägen när jag skulle sätta dit pillemojen till höger i bilden och anledningen till att jag inte satte dit pillemojen är att jag ville slita till bakdelen av cokpiten från skarvar.

Men du kan väl lägga upp en bild på boxen nu? 
Och bygget ser mycket bra ut! 

Åh, man bugar och tackar! 

Jäklars, vad snyggt! Imponerande!
Snygg cockpit! Snyggt målat Vresi!

#13 & 14, vad roligt att ni tycker det jag gör är bra. Jag har i över ett år samlat på mig verktyg, färger, modeller och framför allt information för att nå detta målet; kunna och vilja bygga modeller. Det jag gör kanske ser ut som jag har en aning, och det har jag, men jag har aldrig praktiserat det.
Medans cockpiten torkade tog jag mig an propellern, men då sjunkmärken visade sig var jag tvungen att dra fram Mr. Dissolved Putty igen, och… spacklar.
Jag doppar en skitpensel i burken och penslar på helt enkelt. Sedan rengör jag penseln i en burk med Eldorado Näejgelacksremover. Funkar utmärkt. Förresten, vem på Eldorados huvudkvarter kom på den brillianta idén att blanda svenska och engelska på en produkt.

Hehe, ja det kan man ju undra. Fler än de som gör, då det står nagellacksremover även på Depends flaskor! 
Svengelska is the shit! 

#17 Jäs, Svängelska is da shitt!
Efter oljewashfadäsen på Messerchmitten ville jag prova en annan produkt nämligen Panduros Tactil fingerfärg. Jag fick tipset på detta forum och testade tidigare på underdelen av Migen. Det blev ganska bra, och lätt att tvätta av om det blir fel då Tactil är helt vattenbaserad.

Det ser grymt bra ut så långt!
Mig 3:an är så himla frän, ser ut att gå hur fort som helst. Jag snickrar till och från på en likadan, fast den ska bli räserkärra är det tänkt. Kapade vinspetsar och ev. dubbla motroterande propellrar om jag orkar fixa till det.
Hittar inte mina bilder på burken men jag kan ju säga som så att min cockpit inte är efter några som helst anvisningar. Aluminium och röd candy är vad som hamnade i den.
Niclas

#23 Tackars.
Spackling av vingroten. Jag tejpade så nära skarven som möjligt för att undvika att jag skadar detaljerna. Sedan strök jag på Mr. Surfacer 500 med pensel, mest för att testa produkten, och det gick bra. Av någon helt outgrundlig anledning strök jag inte på spacklet hela vägen. Nåja, det blir nog bra i alla fall. Jag rengjorde sedan penseln i nagellacksremover. Den utan aceton, skall sägas.

#30 jo det där har man råkat ut för ett antal gånger
.
Tråkigt med såna missar! Ser bra ut i övrigt tycker jag!
Ramlar på i bra takt!

Synd med overspray, men ser extremt bra ut i övrigt, proffsigt bygge! Mig-3 är ett riktigt snyggt flygplan. Ser fram emot fortsättningen!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Den där färgen som kom på fel ställe borde du kunna få bort med en scotch brite eller stålull utan att skada detaljer eller grundfärg.
Nästa gång sprayar du bort från omaskerade ytor så slipper du problemet.
Niclas

#34: Äsch proosen kombinerar man maskeringstejpen med ett papper så kan man spraya hur man vill
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Tackar för tipset, jag lyckades skrapa av det mesta med den gröna delen av en skrubbsvamp sedan mistade jag på den gråa färgen i tunna, tunna lager så försvan det röda.
Så nu har jag lagt på ett par tunna lager future, och väntar på att den skall torka. Hur länge behöver future på sig att torka inför dekalering?

Snyggt!

Jag tycker future behöver ganska rejält med tid. Annars tycker jag att den tenderar att mjölka till sig när man kommer på med dekalvätskorna.

#38 Precis det hände också, men bara pyttelite på undersidan. Puh…

Nej, den washen blev inge bra den heller. Skit också. Den hamnar i malpåse ett tag.

Jag är synnerligen onöjd med resultatet. Jag kan verkligen inte få den däringa washtjotifräsen att fungera. Oljefärger med terpentin löste upp färgen och Tactil-skit-washen lämnade stora fläckar och trots dess vattenbaserade natur, inte gick att få bort.
Det är en del kvar att fixa, som positionsljus, landningsljus och lite annan skit, men nu vill jag bygga Spitfire, så det får vänta.

Att en färg går att spä ut med vatten betyder tyvärr inte alltid att den är vattenlöslig när den väl torkat, har själv råkat ut för detta
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

De gånger jag jobbar med en wash, så föredrar jag själv att jobba på mindre ytor åt gången för då känner jag att jag har en större kontroll och kan jobba medan det är "färskt". Helt "onöjd" tycker jag inte du skall vara.
Stefan - Modellbyggare
På bilderna ser det i alla fall väldigt bra ut även om man anar det du är missnöjd med! Sedan är det som sagt svårt med vattenbaserad wash, har provat själv med uselt resultat.
En metod som funkat bra om man som jag föredrar vattenbaserat, är att lacka modellen med blanklack och sedan använda vattenbaserad konstnärsakryl, utspätt med en anpassad vätska (allt finns på Clas Ohlson), ibland också lite vatten.
Dels slipper man den problematik du råkat ut för och skulle det gå åt skogen går det bra att gnida bort det även när det har torkat eftersom underlaget är blankt. Sedan är det bara att lacka ovanpå allt när det väl torkat (vilket sker rätt snabbt).

Tackar för tipsen, jag skall ta det VÄLDIGT lungt med wash i framtiden, det är ju nästan det sista man gör och det kan lätt bli knas, som synes. Men det gör egentligen inte så mycket, det är bara en modell, och det var ganska skitigt i Sovjet på den tiden, typ.

Jag tycker ändå det ser bra ut! Men ta fasta på J35B:s råd om blanklack, alltså klarlack, ett lager sådant är helt avgörande för att inte underliggande färg ska angripas av washen om dessa olika färger ej funkar tillsammans. Jag använder Future golvlack till detta och lägger jag sedan en wash med oljefärg så är det ingen fara på taket.

Saken är den att jag hade faktiskt klarlackat den med future, fyra lager.
Har inte provat Future så mycket mer än till huvar (jo, jag körde den en gång som lackl, och då krackelerade alltihop…), men jag tror ändå att det i det här fallet är bättre med en "riktig" blanklack. I alla fall om man vill vara på den säkra sidan.
Hur bra och blank future än är, är det ju trots allt ett polermedel och inte en lack. Med en riktig lack får man en hårdare yta som bättre klarar av att gnidas hårt på.

#52: Jaha, missade det!
#53: Ja, det verkar finnas blandade erfarenheter med Future, har ännu inte haft några problem.

#53 Fast det är inte ett polermedel. Det är en akryllack. Avsikten är alltså att "måla" den på golven.
Är det en akryllack? Jag har låtit mig luras av flaskan där det står polish… Dessutom, när jag använder det på huvar har det också känts som ett polermedel eftersom glansen falnar ju mer man hanterar dem. Men där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

#42 Är det tactil svart fingerfärg du har använt?
Förresten, jag tyckte att migen blev bra.