Vad ska jag använda?
Tjenare
Hösten är här och nya projekt för min del.
Har tänkt mig ett diorama med en ryss, Josef Stalin2. Har gjort basen med hjälp av styrolit och undrar nu hur jag fäster min sand på bästa sätt. Jag har köpt sandpigment från warpig. Är det det jag ska köra med eller finns det något annat som är bättre? Vad använder jag för att få det att fästa? Vanligt bygglim smälter styroliten. Har även skaffat mig en burk snö, samma fråga där, hur fäster jag det?
Tacksam för tips.
Pelle
Jag skulle prova vitlim. Cascols snickarlim är en klassiker. Funkar till et mesta
Jupp, testa vitlim, späd det med lite vatten så går det enkelt att pensla på. Du bör eventuellt måla styroliten med ungefär samma färg som pigmentet eftersom det ofta är svårt att få fullständig täckning med pigmenten.

Jag brukar blanda ca 70% trälim med 30% vatten när jag bygger dion. Tillsätt gärna en droppe diskmedel i mixturen så försvinner ytspänningen, och limmet kan därmed rinna ned i sanden ordentligt.
Jag har aldrig använt warpigs sandpigment förut. Är det sand blandat med pigment? Om inte, så prova gärna att först pensla ytan med outspätt trälim och strö sedan ett tunt täckande lager sand med varierande kornstorlek över basplattan. Droppa sedan utspätt trälim över ytan tills sanden är genomblöt. Låt det hela torka ett dygn eller två, och måla därefter ytan med olika jordtoner. När det är torrt kan du använda pigmentpulvret till att få snygga variationer på "marken". För egen del använder jag mig av MIG's Pigment Fixer för att få pigmentet att stanna kvar på sin plats, men det är en smaksak, det finns lika många byggmetoder som det finns modellbyggare