Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 4556 ggr
Hogge38
0

Dippa figurer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har experimenterat en del med Dipping och Magic Dip för figurer. Meningen är att det skulle gå snabbt och smidigt att måla upp figurer men jag har inte varit helt nöjd. En del färger fungerar väldigt bra med dipping medans andra fungerar sämre. Mina 2vk tyskar funkade väldigt bra, se bild medans mina engelsmän blev sämre. Jag har studerat ämnet på nätet och hittat en liknade teknik som kallas "Magic Dip" det är en dip gjord på pledge blandat med valfri färg. Förutom att vara otroligt mycket billigare så kan man anpassa färgen på dippen så den matchar färgen på figuren bättre. En nackdel är att den torkar väldigt fort så man har inte så mycket tid att fixa ev. pölar som bildas. Jag ska köpa lite fler askar med Airfixsoldater i 1/32 och eperimentera vidare men jag är helt klart nåt på spåret med Magic Dip - tekniken. Sen gäller det bara att aplicera på Tamiyas 1/48 figurer.

Texxas
0

Blev ju jättesnyggt!

WilcoX
0

Detta ska jag följa.

Azgaron
0

Snyggt! Ser ut att funka fint!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Hogge38
0

Jag experimenterat vidare med min engelsmän och avskrivit Magic Dip som helfigurshadeing den pölar alldels för mycket och ger inte alls samma fina toning. Jag forskade vidare på nätet och hittade detta videotips på nätet http://www.youtube.com/watch?v=UOibm5fjSXk

och det tillsammans med en lite ljusare dip (Liberon Bistrotlack Ljus Valnöt) gav ett perfekt resultat på uniformen. Även ansiktet blev lite naturligare skuggat. Jag har även droppat ideen med transparent färgläggning, det blev för stark kontrast.

Hogge38
0

Figuren i inlägget ovan ska få ett lager halvmatt lack, själva dippen fungerar även som en mycket beständig skyddslack. Jag har nu tre olika toner av polyuretanalkydlack och det är nog en vettig investering trots att de är dyra. Jag ska även leka vidare med Magic Dip som kan passa bra för "lining" (att markera linjer mellan kläder, remmar, mm.)

Hogge38
0

Då var det dags för genrep. Jag tog bort den gamla färgen från figurerna som jag dippat i Magic Dip. Officeren var doppad i Army Painter och den gick inte att strippa så jag målade helt enkelt över den gamla färgen. Efter att ha sprutat på ny grundfärg målade jag upp figurerna vilket tog ca två timmar sedan fick de torka över natten. Jag limmade en skruv med platt skalle under figurerna med CA-lim (fäster mycket bra på Airfix nya figurplast, de i röda askarna. ). Jag fäste skruven i borrchucken och doppade figurerna i Liberon Bistrotlack, ljus valnöt sedan centrifugerade bort all överflödig lack på figurena i en låda (se videotipset längre upp i tråden). Efter lite uppsnyggning får de nu stå på tork i tolv timmar.

Hogge38
0

Efter att Bistrotlacken härdat penslade jag på ett lager halvmatt lack, utom på hud och vapenmetall, och lät det torka. Slutligen torrborstade figurerna med Tamiya Weathering Master Light Sand. Total arbetstid för dessa 7 figurer i skala 1/32 blev ca 3 timmar. Den här tekniken lämpar sig bra när man vill måla upp många figurer i mindre skala eller större figurer med få detaljer som dessa Airfix.

Jag kan även nämna att jag använt de nya Airfixfigurerna som ligger i de röda askarna. De är av en ny sorts hårdplast som går att limma och måla utan att det lossnar. Jag rekomenderar stark att använda den nya typen att öva på och de är billiga, 80 - 90 kr för 14st.

berfrund
0

De vart riktigt fina, det är så jag gör med mina ryssar fast jag penslar på min figurer och tanks, idéen med borrmaskinen va bara för rolig men den funkar och det är bara det som räknas.

Går riktigt snabbt att fixa till en hel armé med dippen och resultatet blir enormt bra på den lilla skalan som mina figurer är i 1/100.

På min tyskar så gör jag er "Hoggesspecial" dvs fingerfärgen som är en lättare att få till ett bra resultat med.

Några av ryssar ligger uppe här på forumet under Flames Of War (FOW).

berfrund
0

#6 så föresten att din grogg bara blir brunare o brunare medans du arbetar hur gör du det Skrattande

Hogge38
0

Haha , det har faktiskt hänt att jag tagit fel glasSkrikandes, tur att färgen är giftfri.