Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 4795 ggr
J35B
0

GB 29: Grumman Gosling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi drar igång direkt! Trots den nya snygga boxarten handlar det om en gammal klassiker som närmar sig 60-årsstrecket. Och det märks.

J35B
0

Gjutningen är inte Tamiya, direkt.

J35B
0

Men det brukar inte hindra mig. Jag lider nämligen en märklig lockelse att bygga dåliga modeller. I synnerhet om det står Airfix på kartongen. Nostalgiker? Vem, jag?!?Oskyldig

Lättbyggd är den i alla fall (bortsett från att man får putsa varje del, men de är å andra sidan inte så många), så efter några timmars bygge var jag redan så här långt.

J35B
0

Passformen är väl…sådär. Frontrutan behövde slipas och spacklas en del,  två millimeter för bred och med stora glipor runtom. Ännu värre var motorerna, den del som sitter fast på vingen var två-tre(!) millimeter bredare än främre delen av gondolerna. Först trodde jag att jag gjort fel, SÅ illa kan det väl inte vara, men en sökning på Internet visade att andra haft samma problem.

J35B
0

Men det här är ju en gammal Series 1-modell, dvs en klassisk påse, så trots problemen var bygget snart klart.

J35B
0

In med den i sprutboxen. Trots att Goslingen - till skillnad från storasyster Goose - inte fanns i Flygvapnet, blir den svensk i alla fall. Detta ex användes nämligen av DN/Expressen som reportageflygplan på 50-60-talet. Den som vill bygga en likadan, fast större (och bättre…) rekommenderas AZ Models nya Gosling i 1/48. Och egentligen borde man väl säga Widgeon eftersom Gosling bara användes i RAF. Men modellen är ju brittisk… Skrattande

Och visst är det lite (oavsiktligt) Blixten McQueen-stuk på framrutan?

felle-j
0

Snyggt bygge! Har själv tfunderat på att köpa den där modellen men vet inte om det blir av.

Felix

pelleb
0

Här går det undan Skrattande Snyggt bygge så långt.

PeO

ROBBAN68
0

Den blir riktigt läcker! Din förebild gick under namnet

"TIDNINGS-GUMMAN" och hade tidningarnas logotyp på sidorna. Och jag vet att jag sett den som radiostyrd i en av årsböckerna Allt om hobby, av Jan Jangö.

SKREV OBELIX

starhawk
0

Det där gick undan men det är ju så att när man inte har några gubbar i så går det fort, mina sjöflygplan ligger i limbo beroende på gubbarna som fortfarande sitter på "målningsstubben"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Raskt jobbat J35! Ser bra ut så långt!

Gamla Airfix är kul, tycker jag!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

JaguarMkVII
0

Jag blir alldeles nostalgisk när jag ser den där. Nån gång på sjuttiotalet byggde jag en Gosling med samma färgsättning, målad med Alcro aluminiumfärg. Jag vill minnas att modellen var ur produktion på den tiden och rätt svår att få tag i.

Roca
0

Härligt bygge J35B! Måste ta och visa bilderna för mina Blixten McQueen-fantaster här hemma Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

J35B
0

Nu, så! Nu är den klar! Kul förresten att höra om smeknamnet, "Tidnings-Gumman", det visste jag inte!

Modellfreak
0

#13, Bra härligt bygge hörru!

J35B
0

Långt från något mästerverk, men att få ihop något helseriöst av en 62 år gammal Airfix serie 1 kräver mer tid än jag har lust att lägga på just denna. Men kravlösa småbyggen är ibland nästan allra roligast!

J35B
0

Dekalerna är egen tillverkning, i övrigt är den som sagt i stort sett rakt ur lådan. Slipade ner ytdetaljerna en aning, men annars är det mesta original.

J35B
0

En färgglad liten fågel blev det i alla fall, kul som kontrast till den överrepresentation av grå och gröna kärror som står i vitrinen.

Dessutom lär det vara enda gången jag bygger något som kan intressera min av flyg och modeller maximalt ointresserade bror. Han jobbar nämligen på DN…

Modellfreak
0

Jag tycker i alla fall det ser riktigt härligt ut!

ElLobo
0

Jag tycker också den ser fin ut! Och det är snygg färgsättning på maskinen.

felle-j
0

Snyggt!

Azgaron
0

Trevligt bygge! Ser bra ut J35!

Att bygga ihop nåt utan krav är ganska avslappnande tycker jag.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Orso]
0

Snyggt. Har planer på en Norseman i samma färger. Ska du inte bygga Aftonbladet/Stocholmstidningens Widgeon också? Dom skulle matcha varandra.

WildeSau
0

Riktigt snyggt och kul med lite udda civila skapelser också.

När får vi se en scratchbyggd ASJA Viking I / II, SE-95 eller SE-FYR? Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

J35B
0

Kul idé! Fast jag hittar bara svartvita bilder på den. Vet du vilka färger den hade? Målningen verkar vara samma, men kroppen tycks ha varit vitmålad. Övrigt verkar vara rätt mörkt, var den blå också?

J35B
0

Hehe! Vi får väl se… Men något som garanterat är på gång är en knallgul Fairey Firefly från Svensk Flygtjänst. Håller med, det är kul med udda civila kärror! Det blir säkert fler.

PonCar
0

Fantastiskt snyggt! Riktigt kul val av modell, och förebild. Kommer också ihåg att jag sett planet som RC-modell i Allt om Hobby nån gång för längesen.

J35B
0

Tack! Jo, jag har hört talas om den RC-modellen. Vore kul att se!

ROBBAN68
0

Jag har boken någonstans. Ska leta fram den, fota av sidorna med kameran och lägga ut här. Så alla kan läsa om den på den tiden sensationella tvåmotoriga RC-modellen av Tidnings-Gumman.

SKREV OBELIX

[Orso]
0

Aftonbladets kärra ska ha varit röd och vit om uppgifterna stämmer. Det nåmns i förbigående i en artikel om Widgeon i Svensk flyghistorisk tidskrift.

J35B
0

Funderade mer på det i efterhand och kom fram till att det nog inte var en alltför avancerad gissning att det mörka på bilderna var rött. Inte minst med tanke på Aftonbladets politiska hemvist…Glad 

Bra att få det bekräftat. Få se om det blir en sådan nästa gång jag snubblar över en Gosling/Widgeon.

Roca
0

Snyggt blev det och kul med lite civilflyg också!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

AndersE
0

Jättefint bygge och vilken härlig kärra det är! Vill minnas att Biggles flög en sådan i några efterkrigsböcker.