Jigg
Vad är det för jigg du behöver?
På ritningen brukar det visas hur man gör sin egen jigg för att hålla kölen under spantlimninen. man behöver två lister och en spånskiva som är längre och bredare än den färdiga modellen. För att hålla modellen under fortsatt byggande brukar jag använda ett skruvstycke med kulled. jag använer Julas skruvstycke som kostar 199:-.
Vill man absolut plöja ner pengar i verktygslådan har Amati en köljigg. Svensk agent är Hobbycenter i Helsingborg, de har ingen webb-shop men det går bra att beställa via ett mail. Jag fick svar inom nåra få timmar när jag köpte Amativerktyg från dem i början av augusti

Var det inte ett tips på en sån i tråden "NYTT I VERKTYGSLÅDAN" eller vad den heter?
Götheborg ska bli kul att se växa fram! Hur stor blir den?
SKREV OBELIX

Nytt i verktygslådan - kv 3, 2010, se inlägg #42.

Clas Ohlsson har också ett skruvstycke med kulled, där kan man byta ut skruvstycket mot en klämring för borrmaskin vilket kan vara praktiskt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#1 Det är en sådan här jigg jag behöver. Hittade i Billingboats-katalogen som jag fick i samband med presenten ( Gothenburg 432).
#2 Den blir 58cm lång och 51 cm hög.
#1+4 Ett skruvstycke med kulled har jag sedan tidigare men tack för det tipset, blir säkert enklare att bygga om man fäster bygget i detta.
Detta bygget skall inte påbörjas än på ett tag, har annat som får gå före, vill dock ha alla nödvändiga verktyg mm hemma innan jag sätter igång.
Frågade hos Wentzels i Stockholm om dom har en en jigg; jodå den finns att inhandlas till det facila priset 655:- plus postförskott 225 om jag vill ha den skickad till mig…
…
Vete tusan om jag inte ska försöka bygga en själv eller bygga utan…

Bygg en själv du, det gjorde jag.
Spånplatta och de där berömda stavarna från Biltema, eller annat hårt och rakt träslag. Eller metall kanske, om du har möjligheten.
Går säkert att göra som universal, eller speciellt för denna modell.
#7 just det ja,stavar från biltema har jag en hel påse. Hoppas dom är raka bara ( någon av dom borde vara det?) Tack för tipset!