Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 4327 ggr
Hogge38
1

Tamiya M10 Tank Destroyer

Jag har just börjat bygga på Tamiyas 1/48 M10 Tank Destroyer och undrar vilken färg den hade på insidan av tornet? Insidan av själva chassit verkar vara vitmålad men tornet är öppet så vitt verkar inte det logiska valet ändå tycks vissa detaljer va vitmålade enligt byggbeskrivningn. Nån som har koll på hur det ligger till?

[Hayabusa]
0

Vet inte helt säkert, men är absolut inne på att det INTE var vitmålat.

Kolla denna länk:

http://www.tankdestroyersociety.com/more_on_the_m10.htm

Desert-Erik
0

OD!

M10 hade samma färg på insidan av tornet liksom dom delar av inredningen under tornet som syntes.

Öken-Erik

WilcoX
0

Vit är faktiskt inte helt fel !

Dock så målades det om av besättningen eller av mekaniker på dom vagnar som var merpart vita inuti.

Jag har en länk någonstans som jag ska leta upp.

Men jag skulle måla insidan i samma färg som utsidan.

starhawk
0

Kollade byggbeskrivningen på min Academy M10 i skala 1:35, där står det klart och tydligt "Turret interior 10" och en snabb koll på färglistan visar att 10 är "Olive Drab" dvs samma färg som på utsidan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hogge38
0

Tack för hjälpen. Det tycks även vara stor variation på oliv drab även på nya maskiner, jag tycker de skiftar från olivgrönt till olivbrunt. Jag har använt tamiyas oliv drab och den drar åt brunt. Jag undrar om det är helt fel att måla i en mer olivgrön ton?

starhawk
0

Tamiyas Olive Drab är ekvivalent med Humbrols mörka Olive Drab, vilket jag tycker är för mörk Model Masters Olive Drab är ekvivalent med Humbrols ljusa Olive Drab så den använder jag det lär visst finnas en "blekt" Olive Drab i MMs utbud om jag inte missminner mig, och sen finns det andra tillverkare som har en hel serie med Olive Drabbar (kommer tyvärr inte ihåg vilken tillverkare) så det är bara att botanisera bland dom efter en kulör som du gillar, Lycka till

Vermil
0

Att få "korrekt" ton på OD kräver nog nästan direkt riktad forskning på ditt modell subjekt. Dessutom kommer modellen att kritiseras utgående från inte vad som faktiskt vore korrekt, utan från vad modellbyggare inbillar sig är rätt. Så enligt min egen uppfattning/åsikt/värdering är nästan allting "rätt", och det finns stort utrymme för artistisk tolkning.

Från början fanns ett antal olika recept på OD, även om nyansen var ung. samma. Man utgick helt enkelt från då brett kommersiellt tillgängliga färger o pigment och blandade dem. Efter hand blev det lite brist på en del och då ersattes de med andra, med andra egenskaper. Läser man modellbyggarartiklar, blir en sån som jag ofta frustrerad av hur vanlig föreställningen att färg bleks, "fades", är, och att man tror att detta alltid är en jämn process mot ljusare färg. Detta är en felaktig uppfattning. "Fade" beroende på fysiska mikrosprickor i själva färgbasen, är någonting man alltid ser idag på gammal färg från WW2, och ger visserligen jämnt ökad vithalt. Men under själva kriget kan man nog förutsätta att färg sällan blev så gammal att en sån effekt fanns. Däremot påverkades en del av pigmenten, framförallt av ljus.

Minst två av tidiga recepten till OD innehöll kromgult (blykromat). Pigmentet förstörs i solljus och blir svagare. Ren kromgul färg blir i solljus mörkare, oklarare/brunare och/eller kan möjligen slå över i grågrönt. I blandning 'försvinner' helt enkelt kromgults inflytande. I ett av dessa OD recept kom kromgult från användningen av en vanlig kommersiell grön färg, kromgrönt, som är en blandning av kromgult och Preuss./Paris blått (ferriferrocyanid). Paris blått är en kraftig 'minusröd' som är permanent i solljus. Dvs den bleks inte. Sista komponenten var röd järnoxid som inte heller påverkas. Denna OD blir i solljus (och även med tiden) mörkare, och gråare, kallare grå ton. Här kan finnas, enligt min misstanke, en stor källa till missförstånd, då trots att färgen är mörk och inte uppvisar den förväntade "blekningen" så rör det sig ändå inte om orginal ton, utan faktiskt om påverkad färg.

Liknande recept, fast med ultramarin istället för paris blue, blir också mörkare, men inte riktigt lika mycket, och slår mot purpur istället för mot grått. Denna blandning lär ha använts på europeiska P-38'or, t.ex.

Recept som använder nån organisk anilin blå eller svart toner istället för paris blue eller ultramarin blue, blir gulare/brunare och ljusare. Consolidated kan ha använt sig av en sådan OD variant t.ex.

Recept, slutligen, som använder gula o röda järnoxider, kimrök, paris/ultramarin blue, slutligen, påverkas inte. Dvs de behåller sin färg oavsett exponering för solljus. Jag har inte sett något sådant OD recept, men en gissning är ändå att gul järnoxid kom att Allmänt ersätta kromgult i kamoflage färger senare i kriget. Pga blykromat som strategisk bristvara om inte annat, men järnoxid pigment är hur som helst dessutom fullständigt överlägsna.

US Army kom med en del direktiv under kriget, bl.a tror jag därför att färgförändringens art avslöjade vilket förband ett fordon/flygplan kom ifrån, men det är klarlagt att förbanden i hög utsträckning faktiskt struntade i direktiven och helt sonika bara målade på i den OD som redan fanns till hands eller blandning till liknande kulör.

P.S. Det går efter ett tag upp för mig att jag naturligtvis utgår från perspektivet FLYG och USAAF. Men nja, en del som kan sägas gäller nog för Army också. T.ex att de faktiska recepten varierade kraftigt, även om färgkulören som eftersträvades var samma. Tidiga mark-arme recept var dock kadmiumsulfid baserade, istället för kromgult, så förändrades inte så som beskrivits. Däremot försvann kadmiumsulfiden snabbt, pga kostnad och strategisk brist.

Desert-Erik
0

Steve Zaloga har skrivit en mästerlig artikel om Olive Drab i Military Modeling. Det visar sej att Olive Drag är en ganska precis färg. 

Han provar där dom flesta färgwerna som finns på marknaden, den som passar bäst är faktiskt Tamiyas Olive Drab, med ett stänk av Dark Yellow finkar den perfekt iom skalaeffekten.

Glöm heller inte att OD INTE är en grön färg utan enblandning av svart o gult. Vill man gör sin egegn så funkar det, bara att blanda på.

Öken-Erik

starhawk
0

#7: Ganska vanligt det där att dom flesta tror att all färg blir ljusare när den utsätts för solljus, läste nån artikel om att man på äldre målningar använde en blå kulör på svenska flaggan som mörknar med åren och att det från början var en ljusblå kulör istället för den närmast koboltblå som det är nu

#8: Tamiyas Olive Drab med ett stänk av Dark Yellow blir inte det den ljusa Humbol eller MMs Olive Drab?

Vermil
0

Steve Zalogas artikel finns utgiven på nätet, här:

http://www.militarymodelling.com/news/article.asp?a=4536

Och innehåller mycket matnyttig belysning. Som modellbyggare måste man ju bestämma sig för att utgå från någonting, och jag tycker ju att Zalogas råd är bra. Det är bara det att jag inte accepterar det som 'God-spell'. Hans resonemang baserar sig på åtminstone ett antagande som är direkt felaktigt, och ett antal som är klart osäkra. Hans råd är fortfarande bra, därför att man kommer inte mycket längre. Därför tänker jag inte käfta så mycket just nu. Oskyldig

Blanda svart o gult, slutligen, får i avseende av grönhet vitt skilda resultat, beroende på vilket gult pigment som används. Och om nåt annat än kol/kimrök baserat svart används, också beroende på vilket svart pigment som används. Om inte exakt målarfärg anges, kan man inte använda recept som 1 del sånt o 4 delar sånt. Blanda med färgchip som ref.

Hogge38
0

Tack för tipsen och länken var mycket läsvärd. Jag ska prova modelair 043 på M10.

[Hayabusa]
0

#11 Model Air 043 är kanon..Glad

/Stefan

Hogge38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bygget av M-10an rullar vidare. Alla detaljer som ska va olive drab är monterade och resterande delar är målade medans de är kvar på gjutstammarna. Underdelen är monterad och målad och ovandelen och tornet ska målas och sättas ihop ikväll. Sen ska alla smådelar som verktyg monteras innan allt får ett lager Pledge. Hoppas jag hinner bli klar i helgen så jag kan börja med min Ki43a

Azgaron
0

Ser bra ut Hogge!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

IKV91
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Här byggs det i rask takt! Jag ser fram emot slutresultatet.

Jag hittade en sekvens på Youtube som jag tyckte var intressant. Några lyckliga få plågar en Sherman på en motorcrossbana. Jag har aldrig sett någon Sherman i samma hastighet som här.

Kan även vara intressant att reflektera ur vädringssynpunkt.

http://www.youtube.com/watch?v=78TNojkDGA4&feature=related

Roger

Hogge38
0

Intressant film, den ser ut att rulla riktigt mjukt och fint Jeepen hade svårt att hänga med Glad. Sherman var byggd för att va snabb på bekostnad av pansar och eldkraft. Den var inte gjord för tank killing och stötte man på fiendetanks skulle man kalla in M10an. Fungerade väl sisådär tydligen. Jag kan tänka mig att när de väl upptäckt en tiger så var det nog redan försent. Fast ännu mer korkat var väl att använda dyra tigrar för att döda shermans då en betydligt enklare och billigare tank kunde gjort jobbet. Tigrarna behövdes väl bättre på östfronten?

Desert-Erik
0

Om du vill se en M10 "live" så ta dej till Möllerödsträffen utanför Hässleholm nästa helg, där brukar en kille köra omkring med sin egna privatägda M10 med 17 pundare (sk "Achilles").

Ganska häftigt faktiskt.

http://www.mollerod.se/

Öken-Erik

Hogge38
0

Kommentar till #10. När jag blandade Vallejo svart och vitt blev resultatet blått! Villket borde betyda att om man blandade valljo svart med gult så borde tonen dra åt grönt. Hobbyfärger ger tydligen inte samma konsekventa resultat när man blandar som tex konstnärsfärger ger.

Intressanta svar, hoppas du inte ger upp för att du fick på nöten i pigmenttråden (oförtjänt tycker jag)

Hogge38
0

Nu är jag klar med inredningen. Jag var till en början skeptisk till den lite spartanska inredningen men när allt är på plats så ser det faktiskt bra ut.

starhawk
0

#19: Litet tråkigt att det lilla skärpedjupet gör MG lite suddig men på det hela taget ser det mycket bra ut Hogge!

Hogge38
0

Dekalerna är på plats. Nu ska bara racken på sidorna monteras och sen ska allt få ett lager Pledge innan vädringen.

Ni som har hyfsat kalibrerade skärmar borde se att färgen drar åt grönt men i verkligheten har den ingen grön ton alls. Det här är nåt att fundera på när man ser på färgbilder och tvprogram, vissa färger återges inte alltid korrekt trots att vitbalansen är rätt.

Hogge38
0

Här är samma bild med färgbalansen korrigerad för att återge färgen på M10 korrekt. Notera att resten av bilden nu har ett kraftigt blåstick. Slutsatsen är att trots kalibrerad skärm, korrekt vitbalans mm. så går det inte att lita på färgerna återges på rätt sätt.

Azgaron
0

Ser bra ut Hogge!

Snacka om skillnad i färg!

Joppo
0

Ser bra ut Hogge!

Angående färgens återgivning spelar lampan en stor roll. Vill du ha en lampa som ger ett mer neutralt ljus kan du införskaffa en sk Daylight-lamp: länk

Personligen tycker jag de ger ett ganska otrevligt kallt ljus att jobba i, vilket är anledningen till att jag inte använder nån, men det är såklart en rent subjektiv åsikt.

Ser fram emot fortsättningen av ditt bygge.

/J

Hogge38
0

Nu är M10an klar. Jag ska bara måla remarna till säckar och canvas mörkbruna och sätta på en antenn. Jag har använt HGW black wash och Tamiya's vädringspulver och även torrborstat med Tamiya Khaki. Denna gång har jag använt Model Master Semi-Gloss Clear vilket jag tyckte gav en snyggare slutfinnish än Flat Clear. Dock ska jag pensla tygdetaljerna Flat Clear då de blev lite för blanka.

TommiN
0

Riktigt snyggt bygge Hogge.

denstore
0

Mycket snygg modell. Och snabbt marcherat.

Hur var den att bygga? Jag har själv en trave 1/48:or, och är väldigt positiv till dem. Får nog bli en M10 också.

Greenhorn
0

Himla snyggt bygge!!! Glad

Hogge38
0

Jag har byggt 3st Tamiya 1/48 tanks nu och alla har varit roliga och mycket lättbyggda. Jag har inte behövt använda en enda droppe spackel. En del gnäller på metallchassit men jag gillar ide'n då tanksen får lite mer "massa" och känns mindre plastiga dessutom står de stadigt på byggbordetGlad. Förutom de vanliga verktygen så behövs en liten skruvmejsel (väldigt liten.) och snabblim. Jag har fått blodad tand och ska beställa tre nya vagnar från lucky model i veckan (bla AFV Club 1/48 Sturm Tiger!)

Texxas
0

Mycket snyggt!

WilcoX
0

Mycket snyggt!

starhawk
0

#29: Går inte snabblimmet att ersätta med Gator?

IKV91
0

Hej!

Mycket snyggt bygge!

Roger

Azgaron
0

Snyggt bygge Hogge!

Desert-Erik
0

Tänkte jag skulle tipsa om lite figurer.

Visserligen har Tamiya en del figurer men ICMs "Ground Crew sets" funkar utmärkt, bla har flera figurer i dom engelska o ryska seten i princip samma uniformer som vanliga marktrupper (känner sämre till tyska o amerikanska seten). Om man skulle bygga en engelsk M10 tex så hade man kunnat använda flera figurer rakt av med båtmössa o allt då det var artillerister som bemannade M10or och inte stridsvagnspersonal (dom hade alltså inte svarta baskrar(.

ICMs figurer är också mycket fina, i mina o många andras ögon klart överlägsna Tamiyas egna, i 1/35 har tex Tamiya i princip slutat göra sina figurer själv och överllåtet det till ICM (även om det står Tamiya på gjutstammen så är dom nyare figurerna legotillverkade av ICM).

Öken-Erik

Hogge38
0

Det är väl ingen större påfrestningar på delarna så det borde fungera med gatorlim. Jag har funderat på figurer och jag vill måla dem som de ser ut i tamiyakatalogen men jag har inte hittat någon bra beskrivning på den måleristilen.

denstore
0

#29 Jag håller med. Metallchassit är inget som stör, i och med att det är så pass välgjort. Överlag är de som jag har, och andra jag har tittat i väldigt fina. I kombination med lagom mycket ets och resin, har de fin potential.

Dock så tycker jag att det är lite synd att Tamiya har skjutit lite "över målet". En av grejerna med 1/48-pansar är att man kan bygga stora saker utan att de tar mycket plats. Visst finns dioramapotential med flyg också, men det kan nog bli ganska tjatigt efter ett tag med stridsvagnar och flygplan i samma diorama. Däremot är ju bilar och andra mindre fordon bra för flygfolket.

Det jag däremot verkligen hade velat se, vore grejer som normalt är omöjliga att få plats med. Typ Dragon Wagon, FAMO's, lokomotiv, järnvägskanoner, torpedbåtar o.s.v. Allt det som faktiskt kommit i 1/35, men som faktiskt är för stort för att kunna fungera vettigt.

Hogge38
0

Följande är beställt från Lucky Model

AFV 1/48 STURMTIGER

Tamiya 1/48 British Cromwell Mk. IV

Tamiya 1/48 Tiger I Initial Production