Wash
Mitt byggande har legat nere under sommaren men har nu kommit igång.
Jag har tidigare washat med oljefärg men tänkte att det är nog enklare att använda akryl konstnärsfärg som man kan späda ut med vatten och slippa riskera att lösa upp grundfärgen som när man washar med starkare wash.
Byggde en lite u-båt för detta test med det blev inte bra.
Med oljewash låter jag den torka ett tag innan jag tar bort överskottet men med akrylen gick det inte, den hade redan torkat och jag kunde heller inte blöta upp den med mer vatten för kunna justera.
Gjorde jag något fel eller är det så enkelt att vattenwashen torkar så mycket snabbare?
Washade på enamel utan lack eller golvpolish och spädde W&N akryl med vanligt vatten.

Jag ska förklara steg för steg hur jag gör, om det visar sig att det inte heter wash, utan Henke-processen eller något annat, så ber jag om ursäkt.
*Lagom utspädd akryl, som jag applicerar med en pensel av vilket slag som helst.
*Borstar med en sträv borste.
*Låter torka…
Men vad blev fel? Ser så lite ut, bara tre punkter! Jaja, det är hur jag gör… Vad jag kommer ihåg.
Men, det går även utmärkt att ta smink, som ögonskugga! 
Hej!
Jag tror problemet ligger i färgen, dvs att akrylfärgen torkar för fort samt att ytspänningen hindrar den från att flyta ut ordentligt vilket kan göra att den torkar fläckvis. Vad har du målat med för färg före och vilket märke har du använt (både till den "vanliga" målningen samt washen).
Själv jobbar jag så här: Modellen sprutas med Tamiya/Gunze och washas sedan med olja/humbrol/modelmaster. Iom att dessa två färger har olika lösningsmedel så påverkar inte washen (normalt) färgen modellen är målad med före.
OM jag skulle använda en akrylfärg att washa med så hade jag nog tillsatt både diskmedel (för att minska ytspänningen) samt en retarder (för att göra att den härdar långsammare), men detta kommer knappast att hända, jag gillar oljan för washer.
Sedan tycker jag att du inte skall välja en hård borste, snarare en mjuk platt pensel.
Öken-Erik
Efter att ha haft samma problem som du har jag börjat att alltid dra på ett ordentligt lager blanklack före jag börjar försöka washa. Detta gör att det går att washa både med akryl och olja med bättre resultat för mig, men det beror lite på vad du målar med för färger annars. Jag målar allt med akryl och om jag inte blanklackar så absorberar den allt jag har på den så det blir mer som att måla med utspädd än att washa när jag försöker washa. Alltså hur jag gör:
1. Airbrusha tamiya, helst lite ljusare än jag tänkt från början eftersom lackerna tenderar att mörka ner lite
2. Blanklacka, jag använder modelmasters blanka akryllack påstruket med pensel för ordentlig täckning.
3. Dekaler och wash och sånt.
4. Blås över antingen med mattlack eller med filterfärg om jag vill ha en lätt metallisk yta och inte en alldeles tokmatt.
5. Klart!

Tack för tipsen!
Jag airbrushar med MM enamel och har tidigare washat med N&W oljefärger ovanpå ett lager future, och det har fungerat bra.
Nu ville prova att washa med akryl för att slippa risken att lösa upp färgen som modellen är målad med och jag hoppades också på att slippa blanklacka innan washen.
N&W oljefärgen har jag spätt ut med Mineral Spirit, kanske finns någon mildare förtunning som jag ska använda?
För detta prov skaffade jag N&W akryl och blandade ut med vanligt vatten innan jag blaskade på MM enameln, men utan någon future.
Jag ska prova med lite diskmedel och funkar inte det får jag prova igen ovanpå ett lager blanklack.
Som sagt, vänd på det, spruta akryl o washa olja/enamel, funkar perfekt för mej.
Öken-Erik