OD
Här är en länk till ett forum och en specifik tråd. En bit ner i tråden så finns det 8 st. färgbilder på B-17 i Olive Drab. Jag är fullt medveten om att gamla färgbilder har sina egenheter och ska bedömas därefter. Läste Zalogas artikel om OD (tidigare tråd på Ifokus) och kunde inte låta bli att fascineras över det engagemang & energi som läggs ner på en enda kulör. Låt vara att den var vanligt förekommande, men ändå…
En del av bilderna i länken visar B17 med en blekt OD. Rätt eller fel? Nog ser det ut som en "faded OD", men det kanske inte är en sann bild, vad vet jag?
Jag tycker att det är väldigt intresant att läsa om diverse fördjupningar i ämne som dessa, men själv nöjer jag mig med; "Close enough is good enough". Det finns ju så många parametrar som styr över hur en kulör uppfattas. Dessutom - har alla individer exakt samma färgseende?
/S

Enligt vad jag hört så förekom det en hel del variationer "på fältet" så det är väl bara att välja den kulör som man gillar och köra med den. Att jaga efter precis rätt OD kulör är ju ganska döfött när det var så stor variation i verkliga livet. Kolla av dom som det går lätt att få tag på och välj ut den som ni gillar bäst
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Efter att ha läst de olika inläggen så tror att om man kan sluta sig till att Oliv Drab är just oliv och inte grön och att det stämmer nog att ny färg inte varierade särskilt mycket. Toppen för oss byggare, tycker jag. Att sedan Tamiya och vallejo matchar rätt bra är ju en bonus då de är lätta att hitta.
8% av alla män är färgblinda och de har säkert en klart högre toleransnivå mot "felmålade" modeller
Men det skiljer även stort hur bra vi är på att analysera proportioner och detaljer på ett objekt. En god vän till mig kan hitta en massa uppenbara fel på modeller som jag aldrig skulle märka vilket beror på att han har en bättre förmåga att minnas form och detaljer än jag. Jag tycker att färg är kul och har ett perfekt färgseende så jag lägger gärna mycket krut på det. Jag brukar dock inte jämföra modellen med ritningar för jag skulle ändå inte komma ihåg mindre avvikelser efter en timme.
Jag hoppas i alla fall att vi har lika roligt med vår hobby för det är det som är huvudsaken
#2 Instämmer i det, Hogge. Den da´n jag ligger sömnlös på nätterna, vrider & vänder mig, plågad av tanken att min modell inte fick exakt rätt kulör….då är det dags att hitta på nå´t annat 
Gjorde en rätt rolig test. Jag målade upp diverse olika OD-varianter från olika tillverkare av hobbyfärg. Se´n frågade jag bekanta & vänner om hur de skulle beskriva de olika kulörerna. Alla jag frågade är helt ointresserade av modellbyggeri och militaria, rent generellt. Jag ska inte gå in på kommentarerna jag fick, men det var synnerligen intressant att höra vad folk hade att säga.
Inget man skulle måla sitt vardagsrum i kanske