Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 12632 ggr
Hektor
5

Nybörjare med akrylfärg

Hej, jag har börjat bygga igen efter sådär 25 år! Var förbi min "gamla" handlare och han tyckte jag skulle använda akrylfärg till min Revell Junkers G-24.
Sist jag höll på med målning använde jag bara Humbrol. Nu har jag alltså försökt måla akryl med pensel.
Jag tycker inte det blir särskilt bra. Kan det vara så att man måste investera i Airbrush för ca 1500 peng + kompressor för ca 2500 peng?
Gör jag något fel? Skall man blanda ut akrylen? Finns det någr andra bra knep?

Skulle uppskatta om någon av alla Er experter kunde upplysa mig om detta!

JaguarMkVII
2

Det beror på vad du använder för akryl och hur. Tamiya direkt ur burken med pensel är inte lätt att få till snyggt utan att använda nån form av tillsats. Kommer inte ihåg vad det var men jag såg det användas hemma hos Joppo med utmärkt resultat. (Joppo och Hayabusa, snälla hjälp mej…) Vallejo och Andrea ger bra finish med pensel och lite spädning med vatten. Vad är det för färg du provat? Jag håller på just nu och målar min Tamiya Austin Tilly i Musse Pigg kamouflage med Andrea och pensel. Resultatet blir över förväntan tycker jag.

Modellfreak
1

Jag använder Humbrol akryl, och det är bra! Lättare att få täckande än Emaljen.

Observera att akryl torkar väldigt fort, därför kan det vara bra på sista strykningen att doppa spetsen på penseln med akryl i lite vatten, det minskar penseldragen, om inte i många fall avsevärt.

felle-j
0

Till min Airfix Halifax använde jag humbrols akryl färger och de funkade fint tycker jag förutom att de var för tjocka och täckte lite dåligt. Men om man späder ut färgen med vatten så blir den inte lika tjock. Och anledningen till att färgen täckte dålig var nog för att jag inte hade tvättat rent delarna från alla medel och smuts och sånt.

Klicka här för att komma till tråden.

VARNING! Då var jag inte så bra på att bygga och mina bilder är USLA!Skrattande Även om det bara har gått ungefär 7 månader så har jag blivit mycket bättre.

Felix

Joppo
1

#1 Hayabusa använde sån här vätska. Den förlängde torktiden och gjorde så att penseldragen liksom slätades ut. Fascinating stuffGlad.

[Hayabusa]
1

#1 Jo, det som jag hade med mig heter:

Liquitex Airbrush Medium. Har testat det tillsammans med Vallejo, Tamiya och Gunze. Funkar perfekt, tycker jag. Funkar förmodligen med andra fabrikat av akrylfärg också. Finns att köpa i t ex konstnärsbutiker menäven hos Hobbybokhandeln. Egentligen avsett för airbrush, men upptäckte att det är kanon till penselmålning.

/Stefan

[Hayabusa]
1

#4 Ja, visst är det? Glad

PAK43
0

Och glöm inte att grunda! Köp en sprejburk med ex warhammers bone white eller wargames army painter, eller tamiyas grundfärg på sprayburk. Grundning är absolut nödvändigt för bra resultat.

Hektor
0

Wow! Det var inte dåligt med så snabba svar! TACK! Jag är ny här sedan en timme och är mycket imponerad över Er experter som nosat upp min fråga.

Jag köpte Tamiya Akryl och har försökt med det direkt ur burken. Skall försöka med lite vatten.
Brukar Ni grundmåla först med exv svart? Tycker mig ha sett det hos airbrushfantasterna. Jag känner ju att jag får prova mig fram här. Det var som sagt över 25 år sedan jag doppade näsan i Humbrils emaljburkar.

Hektor
0

Oj, här ramlar det in svar medan man skriver!
#7 - Skall definitvt fixa en sprayburk! Måste kolla om sonen har någon då han ägnar mycket tid åt att måla figurer
#5 - Mycket intressant! Skall lägga en order hos Hobbybokhandeln direkt! Vilken blandning använde du?

[Hayabusa]
1

#9 Tja, det är inte så kritiskt med exakt blandning. Ungefär 20-30%, typ. Bäst är att prova sig fram. Blanda dock inte LAM i färgburken direkt (såvida du inte tänkt använda upp all färg med en gång) utan bland/förtunna bara den mängd färg du tänkt använda.

felle-j
0

#8 Jag tror nog att vit eller ljusgrå är de bästa färgerna för att grundmåla med, men jag är ingen expert på det men jag tror nog att vit och ljusgrå är de bästa.

Felix

starhawk
0

Jag grundar nästan alltid numera men tidigare körde jag utan grundning kände inte till det helt enkelt, men det underlättar inför nästa färg, den liksom fastnar bättre på grundfärgen. Tamiyas färg går bra att penselmåla men man får räkna med ett par lager innan det täcker ordentligt, fast dom ljusa kulörerna kan vara ett problem att få en ordentlig täckning, vit t.ex. fungerar väldigt dåligt, så jag brukar se till att skaffa dom kulörerna i enamel. Överhuvudtaget föredrar jag enamel, mitt favoritmärke är Model Master kallas ibland för Testors. Kan vara lite svår att få tag på men det är en utmärkt färg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hektor
0

OK - grundning får det bli! Det jag tänkte på när jag skrev svart var att jag någonstans såg någon som målade (airbrush) svart över alla nitrader etc i syfte att de senare skulle framträda bättre. Det borde väl funka även med pensel?

#9 tack för tipset. Jag väntar nu på min LAM.

Förr eller senare så får jag väl spackla också. Då - för 25 år sedan - experimenterade jag med diverse medel såsom tandkräm, vanligt innespackel etc. Dock blev det aldrig riktigt bra trots stora mängder putsning. Har för mig att jag sett något som hett Putty - någon som vet om det är bra eller finns det bättre produkter?

När jag väl kommit igång så skall jag försöka fresta Er med några bilder också.

Joppo
0

Tandkräm är nog inte helt optimalt att spackla med :). Prova detta spackel istället… Det är ett bra allroundspackel tycker jag:

http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3ATAM-87053

Om du vill ha detta tunnare går det utmärkt att förtunna med Tamiyas plastlim(Även detta tips har jag fått lära mig av den vise mannen Hayabusa Glad).

Hektor
0

#14 Nej tandkräm kan inte rekommenderas. Kommer ihåg att det stank mint i långa tider om den stackars modellen.
Tack för länken. En sådan får det bli! Den där Hayabusa verkar vara en riktig guru!

Tack alla än en gång för Era tips och tankar. Känner att jag bara blir mer och mer taggad och inser att beslutet att ta fram de gamla modellerna var helt rätt!

Vermil
0

Det är en sak du kan tänka på. Gamla Humbrol enamel sitter som berget. Akryl gör det inte. Främsta anledningen till att grunda, tycker jag. Ytan blir alldeles för ömtålig annars. Måste väl börja grunda själv också. (grundade faktiskt sist, med matt gammal Humbrol, men jag får väl köpa riktig primer.)

Annat värt att veta om Akryl är att färskiktet inte blir fullt hårt och genomhärdat förrän efter så där en 3 veckor. I början är det lite mjukt.

Det där svarta du nämnde låter som 'pre-shading'. Det funkar nog bäst till airbrush eftersom tanken är att man har ett lager färg som inte är helt 100% täckande ovanpå. Tekniken var väl perfekt för t.ex low-vis finishen på USNavy F-14, A-6 o F-18 på '90-talet. Som blev väldigt flammig runt paneler med tiden. Idag används bättre färg, så F-18 ser inte ut så längre. Men pre-shading kan användas till annat också. Men ha gärna en ide vad du vill åstadkomma.

Ett annat populärt standard spackel är Squadron Green (toulen baserat), kan förtunnas med Humbrol liquid poly (flytande plastlim, toulenbaserat). Personligen gillar jag Green och har svårt att tänka mig använda nåt annat. Skall jag vara helt ärlig är nog Tamiya basic lättare att använda dock, och lättare att få tag i.

Desert-Erik
0

Tamiya är inte en färg som lämpar sej för penselmålning. Den är alkoholbaserad och härdar otroligt fort vilket gör det svårt att stryka ut, den är dock perfekt för sprutan. Jag vet dock några som lyckats genom att tillsätta sk "retarder" som förlänger torktiden men jag har inte fått till det. En bra akrylfärg för penselmålning är däremot Vallejo. Den går utmärkt att blanda  med vatten och härdar inte lika fort.

Annars är Modelmaster enamels också ett bra alternaitv för penselmålning, dagens Humbrol enamels (Superenamels) har för dålig täckförmåga enl mej.

Öken-Erik

Modellfreak
0

Och, om ingen har skrivit det redan, så är att airbrusha med akryl svårare. Dels så ska det (Vad jag har hört) tunnas med destillerat vatten. Det är inget jag vet med 100%, och är säkert inte så svårt.

Sen så torkar de även snabbare, så det kan vara svårt att få en bra yta, då risken för sandpapper finns.

Men, detta är inte något jag direkt har någon erfarenhet av, utan var jag jag fick till svar när jag själv frågade på ett brittiskt forum.

starhawk
0

Det där med spackel är en hel vetenskap Hektor, det finns flera olika sorter och konsistenser, jag började med Squadrons inte den gröna som Vermil nämner uten den gråa, men den blev jag aldrig riktigt nöjd med, den hårdnar i princip innan man fått den på plats, numera använder jag Tamiyas och den är jag mycket nöjd med. Sen finns det halfflytande spackel som gräddfil ungefär där har Vallejo faktiskt nåt användbart, deras färg tycker jag e botten. Sen finns det då slutligen flytande spackel som tjock färg ungefär där har Mr Surfacer tre varianter olika tjockflytande. Slutligen får man ju inte glömma att man måste ha nåt att applicera spacklet med, hos konstnärsbutikerna finns nåt som kallas Colour Shaper, ser ut som en pensel men istället för borst är den en topp i silikongummi, finns i flera former dom är UNDERBARA!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Vermil
0

#19 Squadron White gillar jag inte. Den är 'kritig' i konsistensen och smular gärna fort. Green är segare, kletigare, och kräver väl en speciell teknik. Den 'skinnar' fort. Och då har man alltså ett spackel som dels inte tar alls (skinnet) och dels (där skinnet brister) är superklistrig och kletig. Så jag lägger på den blixtsnabbt med en målarkniv eller gummipensel direkt från tuben. Föredrar faktiskt målarkniven, men ibland är gummipenseln oslagbar. Sen får man inte röra den förren det är dags att slipa. White och Green är väl annars ganska lika. Skulle tro att Green innehåller mer polystyren och White mer fyllnad.

Vallejo Model Color (pensel varianten) älskar jag. Det är nu mitt första val för all inredning och detaljer. I alla avseenden utom ett, håller jag den för att vara bättre än all annan modellfärg. : Den sitter inte fast.Obestämd (jag har inte testat Humbrols akrylfärger än)

I övrigt håller jag med om att accepterar man bara lacknafta lukten är nog MM enamels nummer 1 för pensel.

Desert-Erik
0

Jo, spackel finns det mycket av.

Men varför göra det svårt för sej, det finns ett alldeles utmärkt spackel som säljs över hela landet och som dessutom är mycket billigt!!!

Jag talar om Hagmans enkomponents bilspackel, detta är helt superbt och jag har helt gått ifrån andra såsom "Stucco", Squadron mfl. Jag tror faktiskt dom flesta här nere i Malmö inom "IPMS-Öresund" har gått över till Hagmsns.  Köp inte en tub, köp två, det är billigt! Finns på Mekonomen bla.

Öken-Erik

[Hayabusa]
0

#21 Erik, är det Hagmans "Stålplast Snabbspackel" art.nr. 11026 ?

/Stefan

StefanW
0

#22 Ja! (min egen favorit!)

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0

#23 Tack, Stefan. Skall testas, givetvis Glad

/Stefan

JaguarMkVII
0

Kör också stenhårt med Hagmans. Klart bäst.

Desert-Erik
0

De Hagmans jag använder är blå/vit och heter "Hagmans Snabbspackel, 1 komp Akryl".

Ett förträffligt spackel, kan också blandas ut med etylacetat för att få ett flytspackel som kan penslas på. Jag har ALDRIG varit mer nöjd med ett spackel under min karriär som modellbyggare.

Öken-Erik

Joppo
0

Jag var precis på Mekonomen för att köpa detta beryktade spackel. Dock hade de det inte längre i sitt sortiment Rynkar på näsan. Nån som vet nån annan affärskedja som tillhandahåller det?

/J.eppe

WildeSau
0

#27 Meca har det i listan.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

#27 Märkligt, jag köpte det idag hos i lokala Mekonomen-butiken. Menomen art.nr. 41-H11026

Kolla på deras hemsida, borde gå att beställa för avhämtning i Karlskoga-butiken.

Gjorde en enkel test och det verkar riktigt bra. Påminner lite om Tamiyas Putty Basic Type i sin karaktär. Som Öken-Erik skriver, så funkade det utmärkt att förtunna med flytande lim (jo, jag vet…allt lim är flytande). Testade denna gång med Mr. Cement Deluxe, funkade perfekt. Om det verkligen är bättre än andra spackel (typ Tamiya), det får tiden utvisa, men det blir avsevärt billigare. 85,- SEK för en tub på 130 ml.

Joppo
0

#29 Okaj… Skummisch :) Killen i affären sa att det inte var så bra och därför hade de slutat med det. Om jag inte lyckas få tag i det på Meca får jag väl försöka beställa istället.

Modellfreak
0

#30, Mekonomen här i stan?

Joppo
0

Jopp… Affären som ligger på vägen mot Degerfors. De hade det som sagt inte i sitt sortiment. Jag tänkte åka till Meca efter att jag slutat jobbet, men de stängde tydligen klockan 16.30. Om du ser det nånstans kan du ju hojta till :)

ElLobo
0

#32: Ibland finns Hagmans även på en del bensinstationer (de som fortfarande har kvar något tillbehörssortiment).

Joppo
0

ok… Jag kanske ska testa OK här i stan… De har massor med sånt där jox. Tack för tipset.

Modellfreak
0

#32, ska göra!

Tänkte åka till Mekonomen och kolla idag, men då gjorde det väl inget att jag inte kollade. Var inne en sväng på Autoexperten och gjorde en snabbkoll, fanns inget där vad jag såg heller.

Är spacklet från från samma företag som Hagmans tak? :P

[Hayabusa]
0

Vill inte vara tjatig, men enligt Mekonomens hemsida så finns spacklet i sortimentet. Går att beställa på hemsidan, hämtas i valfri butik.

/Stefan

Joppo
0

Så kunde man ju faktiskt göra Skäms Nu har jag beställt en tub iaf…

/J

[Hayabusa]
0

#37 I told you so.. Glad

Testade på en bit skrotplast igår, både "direkt ur tub" och utspätt med Mr. Cement DeLuxe lim (flytande lim i stil med Humbrol Liquid Poly). Torkade snabbt till en hård yta, "direkt ur tub", men tog givetvis längre tid på sig i förtunnad form. Provade att våtslipa nu på morgonen och intrycket är positivt. Verkade inte ha sjunkit ihop, trots ett bitvis rätt tjockt lager. Blev en fin yta efter våtslipen. Inte dumt alls…

/Stefan

Desert-Erik
0

Hagmans sjunker något när det torkar, precis som alla likn spackel (enkomponents), detta är dock inget problem vid vanligt spackelarbete enl min erfarenhet. Enda gången jag märkt något var när jag "skulpterade" en kanonmantel med Hagmans, här hade Miliput el likn vart bättre. Ett problem som uppstod vid samma arbete var att Hagmans liksom löste upp plasten (jag använde MYCKET spackel!!!). Detta är heller inget konstigt iom att det finns lösningsmedel i spacklet, det är också samma lösningsmedel som gör att det "biter" så bra i plasten o inte spricker, trillar av mm. 

Använt på rätt sätt (dvs inte som "skulpteringslera a la Milliput/Magic Sculpt mfl) är Hagmans perfekt.

Öken-Erik

Hektor
0

Hej igen alla fantastiska bidragare!

Ledsen att jag inte hunnit kommentera Era inlägg tidigare men än så finns det ett störande element i verksamheten som heter "arbetsresor".

I alla fall så har min LAM nu anlänt! Skall testa den ASAP. Köpte den på www.zinkvit.se. Gav 90 pengar + frakt. En burk Tamiya primer kommer också anskaffas!

Skall inom Mekonomen här i stan och se om de har någon Hagman spackel, annars får man väl beställa via nätet.

Jag kan inte nog berömma den här sajten. Kan lätt tillbringa en hel dag med att bara insupa tips och fina bilder!

Återkommer med rapport när jag testat alla nya saker.