Slang till Evolution
Hallå
Har precis köpt en Evolution som jag beställt från Skånehobby men i min naivitet trodde jag att färgsprutan levererades med tillhörande slang, men ack så fel jag hade!
Mitt problem som jag vill få ut på forumet är om det är värt att beställa en slang med snabbkoppling eller om jag kan nöja mig med en slang som är gängad i båda ändar och som jag kan få tag på imorn, är väldigt sugen på att sätta igång och måla men vill inte lägga ut en massa pengar i onödan ifall det visar sig att slang med snabbkoppling är mycket bättre! Funderar även på om evolution-snabbkopplingen är någon typ av standardkoppling som kan finnas att få tag på i "vanliga affärer" och isf vilken, bor i Norrköping!
tack på förhand
Eric

Har du kollat med Hobbyhörnan i Norrköping? Jag är lite osäker på hur anslutningen ser ut! Kommer bara pebben loss från bandlänkarna så kommer han att berätta för dig hur han har gjort!
När jag köpte min Badger så var den komplett med slang. Det var en gängad anslutning mot sprutan och så satte jag dit en slangkoppling som passade till kompressorn. Jag förlängde med en slangbit och det var bra för det ökar rörligheten.
Har du möjlighet att ta en blid på den?
Vad har du för kompressor?
Stefan - Modellbyggare

Vad heter modellen?
Detta var de olika modellerna jag har hittat
Stefan - Modellbyggare
hejsan! jo jag har också en evo men gängor? på min sitter det ett litet rör som man trär på slangen och så har jag en addapter på kompressorn köpt på järnaffären. slangen köpte jag på en zoo affär tror jag gav 30/40kr för 2meter fungerar bra (silicon slang) det finns ett färdigt slangpaket till evo men det kosstar ca 175:- kändes lite onödigt tyckte jag.
//pebben

Kunde inte få fram någon bild på airbrushen på deras sida: Skånehobby
Stefan - Modellbyggare
two in one heter min
//pebben

japp! det är samma
//pebben
ja det är den jag har jag fattade det som om sista delen är till för att passa i en snabbkoppling men att göra som Pebbe säger är nog ingen dum idé, tänker nog följa hans exempel, något minimum på slangens diameter?

Tror inte det har någon större betydelse, utan huvudsaken är att den passar på anslutningen. Det är ju inga mängder luft under högt tryck som skall passera. Någon annan som har någon teori?
Stefan - Modellbyggare
nä jag köpte vanlig slang till akvarie pump. det ska finnas en snabbkopling att köpa till dom som typ nyper fast slangen jag tror att det sitter en på (limeted edition den svarta) som i stort ska vara samma som 2in1. får man vara fräck och fråga vad du fick ge för din evo?
//pebben

Snabbkopplingen på evon fungerar på samma sätt som en "snabbkoppling" till trädgårdsslangen. Du skruvar isär snabbkopplingen, trär slangen över ena halvan och spänner fast den med den andra. Sedan är det bara att trycka fast den på sprutan. Funkar bra. Min slang köpte jag samtidigt med sprutan men det var från tyskland. Jag köpte tre meter för 0.3 Euro/meter, så det är liksom inget dyrt. Kopplingarna var dyrare. Minns inte exakt men kanske 10 Euro.