JSU-152 "Old dirty bastard"
Tjena pojkar!
Nu när Gypsyn är klar tänkte jag presentera mitt nästa bygge: En JSU-152
JSU-152:n var en rysk självgående artillerivagn med en brutal 152 mm:s haubits. Den användes både för att slå ut bunkrar och tanks. Första gången den officiellt användes i strid var sommaren 1944, där den fick sitt smeknamn Zveroboy(rakt översatt från engelska: bestdödaren) pga av dess förmåga att slå ut tyskarnas Tigrar och Pantrar.
JSU:n var till stor del baserad på Josef Stalin-stridsvagnen och ärvde denna stridsvagns stryktålighet, goda terrängegenskaper samt mekaniska tillförlighet. Vad hade den då för nackdelar? Tydligen bestod ammunitionen av två delar vilket drog skotthastigheten än del. Ammunitionen var också väldigt stor vilket gjorde att det bara fick plats 20 granater ombord.
Enligt vad jag läst var den populär bland dess besättningar och får nog anses som en av ryssarnas mer lyckade fordon från andra världskriget.
Alright… Introduktionen avklarad… Över till själva bygget… På bilden som jag bifogat kan ni se vilket kamoflage jag tänkte måla den i.
Som ni ser har jag valt att kalla den "Old dirty bastard" . Anledningen till detta är att jag tänkt göra den till en riktigt ärrad gammal best som har varit med om både det ena och det andra…
Över till hårdvaran: Själva grundbyggsatsen är inte helt oväntat Tamiyas ganska nysläppta JSU-152 i skala 1/35. Efter en snabb titt i kartongen kan jag säga att den ser riktigt mysig ut och kommer säkert att bli ett riktigt nöje att knåpa ihop. Som synes har jag även köpt till en hel del annat godis också bla. etsstänkskärmar, en metallpipa och frullisar.

Rätta mig om jag har fel men ryssarna brukade väl inte kamoflage-måla sina vagnar under VV 2? Kan inte minnas att jag sett en enda kamoflage-målad ryss, utom under vintern då dom blaskade på lite vit wash, annars är det väl bara den där brungröna färgen på allihop
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Mer hårdvara:
*En Alpinegubbe och lite ryska Hornethuvuden.
*Lite knöckliga tunnor
*Ett gäng resväskor… Jag tänker mig att ryssarna plundrat en del flyktingar på deras tillhörigheter. Dessutom föreställer jag mig att de kommer att ge vagnen ett lite mer slarvigt intryck, vilket jag vill att den ska ha.
I nuläget har jag precis börjat fila lite på underredet. Lite bilder kommer inom en någorlunda snar framtid.
/Jeppe
#3 Jag tror inte det var jättevanligt, men det förekom ibland:
http://www.aviapress.com/viewonekit.htm?EXP-049
Jag har bifogat det foto som mitt kamo är baserat på.

Jodå, Starhawk, det förekom ryska kommomålade vagnar. Jag har själv påbörjat (men inte avslutat
) ett ISU-bygge och köpte i samband med det en polskt häfte om vagnen (har glömt namnet "Miltitaria ISU-152" kanske) som innehåller ett antal färgplancher på kammomålade vagnar.
Men du har rätt i det att det vanligaste ryska kammo var "overall green"
.
Jag kommer att kolla in bygget Joppo! Det är en frän vagn du valt.
/h
PS: Men "Zverboy" var även beteckningen på föregångaren, SU-152 som var byggd på KV-chassi istället för IS-chassi. SU-152 är förvillande lik ISU-152. SU-152s överbyggnad är dock lägre medan bandaggregatet är är högre. DS
#6 Aha… Där ser man… Då har jag lärt mig nåt nytt idag
En fråga: Finns det bra bilder på kamot som jag valt i boken du nämner? Jag skulle vilja ha lite bättre referensbilder innan jag börjar måla den…
/Jeppe
Ser ut som ett intressant projekt Joppo! Ska bli spännande att följa!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Hepp jodå camo på ryska vagnar inte alls så ovanligt som det verkar redan i mitten av kriget var det rätt vanligt med brunt camo på de helgröna vagnarna.
Denna länken kan vara något för dig!
http://www.o5m6.de/isu_152.html
Mvh Johan

#7 Jag tror minsann det är exakt samma bild i boken som den du inspirerats av. Den bygger på fotot som du också visat. jag tror inte det finns fler bilder på den vagnen så rent teoretiskt kan högersidan vara helgrön!
Men det ser nog bättre ut om du extrapolerar fram ett cammo liknade det på vänstersidan.
/h
#8 Jag hoppas det!
#9 Tack Johan… Även fast jag redan hade den länken
Jag har faktiskt mailat lite med sidans innehavare.
4-färgskamot på hans sida är "påhittat" av honom med utgångspunkt på från bilden som jag nämner i #5. Utifrån de bilder jag hittat så målades kamot för hand och inte med spruta, och bör därför ha skarpa kanter.
Hej!
Lycka till med bygget! Det är ett riktigt trevlig bygge.
Sjäv så ångrar jag att jag inte köpte Fruilmodel band till denna gigant när det begav sig.
Roger

Ser verkligen fram emot följa denna tråden. 
#12 Jo, det kommer nog att bli ett riktigt soft bygge… Det verkligen "osar" Tamiyamagi från lådan
All ets känns lite överväldigande, men det löser sig nog i slutändan.
Mmm, Frullebanden kommer verkligen till sin rätt till här… Enligt vissa bilder jag sett kunde hänget vara riktigt brutalt… Kolla bara in bilden jag bifogat
#13 Tack!

Jo det skall vara ett rejält häng på den så frullebanden är närmast obligatoriska, jag köpte mina band innan jag köpte modellen (hade iofs en svezda/ialieri modell först, sen bytte jag till Tamiya)

Det här blir bra. Ser jag redan nu =)
Ryska vagnar tillhör inte mina favoriter, förvisso, men detta blir nog ett intressant & fint bygge. Kör hårt, Jeppe!
/Stefan
PS Blir det, delvis, penselmålat kammo?

#11 visst är det så, var mest lik din egen bild så då tänkte jag att den kan vara av intresse för er.
själv gillar jag det sista vintercammot på bilderna han gjort så de ska man försöka göra på mina 152 or när jag kommit så långt med min ryska armé så att det är dax för vädring.
#17 Gillar du inte ryssvagnar? De som har en så brutal charm
Angående målningen jag vet inte riktigt ännu
Jag tänkte jag skulle exprimentera lite med sånt där airbrushmedium och se om resultatet blir tillräckligt bra. Det skulle onekligen göra målningen lättare i motsats till att göra den med masker.
Om inte det funkar kommer jag nog att använda såna här masker(scrolla ner en bit på sidan) i den utsträckning det går.
#18 Coolers
Om du vill ha lite mer inspiration, kan du få länken till den bästa sidan jag hittat: http://bronetehnika.narod.ru/isu152/isu152.html
Där hittade jag en intressant bild på en finsk JSU-152: http://bronetehnika.narod.ru/isu152/isu152_95.jpg
Jag hade planer på att bygga en sån variant från början, men enligt de fakta jag fått fram hann den bara vara med om några dagars aktion innan den blev övergiven av sin besättning, och borde således ha varit ganska ny och fräsch… Och en sån vagn vill jag inte bygga
/Jeppe
#19 Haha, ja nog är det en brutal vagn
. Vet inte varför jag har så svårt för ryssvagnar, det har väl med uppväxten att göra. Dock är jag övertygad om att ditt bygge blir snyggt. Penselmålningen bör funka bra, lägger man en vettig kulör med airbrushen som bas, så kan det bli riktigt snyggt. Ska bli intressant att se vad du tycker om AB-medium i "verkligheten".
/Stefan

#19 Tack! bra länk den ligger nu mer som bokmärke.
camot lär ha funnits på den Ungerska som tyska delen av fronten i slutet av kriget så de lär bli något sådant, vi får se vad de blir…
Har du handlat något från den ryska firman? hur funkade det i sådana fall.
Mvh Johan
# 21 Om du menar Tank så köpte jag mina grejer genom denna shop: http://www.soga-miniatures.com/
Det fungerade utan problem… Relativt snabb leverans och bra kommunikation på rolig knagglig ryssengelska
.
När vi ändå snackar om referenssidor så hittade jag en sjyst facebooksida med massor av färgporfiler: http://www.facebook.com/pages/Ships-and-planes-silhouettes/107121675995228#!/photos.php?id=107121675995228
Den kanske har nämnts tidigare, men den förtjänar isf att nämnas igen tycker jag :)
/Jeppe
Ja du Joppo med tanke på dina tidigare byggen så kan ju detta inte bli annat än ett totalt ………………..lysande projekt naturligtvis, dina modeller är liksom utav högre skolan!!!!// Micke

#22 tackar o bockar 
#23 Tack för de snälla orden :)
Dags för en liten uppdatering… Underdelen är klar och frullisarna har knåpats ihop. Hittills är jag mycket nöjd med passform och design av modellen. Typisk Tamiyakvalitet helt enkelt :)
Vad tycker ni om hänget förresten? Tycker ni att det är lagom till min gamla ärrade "Old dirty" ?
Tycker att det ser bra ut, Jeppe. Lagom häng på banden.
/Stefan
Hej!
Jag tycker att banden och dess "häng" blir bra. Att ha ett kraftigt häng är knappast något en besättning strävar efter men på ryska KV och IS serien tycks det vara vanligt förekommande.
Klart grisen skall vara med, originella lösningar är lite av ditt varumärke.
Roger

#25: Snyggt häng på banden, så skall det se ut
#28: Klart grisen skall va med, "riktiga karlar äter griskött"

Banden ser bra ut.
Grisen blir orginell. Kanske tar bort för mycket från vagnen i övrigt? Fungerar kanske bättre på vagnens platta än bak. Bara min tanke.
#32 Ingen har ju ens satt igång elden! Att grisen ligger orörd, är för mig helt ofattbart !
Jag tackar för synpunkterna!
#31 Hehe… Kul att du tycker så
. Jag brukar försöka hitta på lite originella infallsvinklar till mina byggen, så det är kul när det uppmärksammas.
#33 En bra synpunkt tycker jag… Som sagt så kommer jag att testa lite olika layouter på stowagen innan den limmas fast… Jag återkommer med lite bilder när det blir aktuellt så får du tycka till igen

Ser bra ut Joppo, brukar digga dina idéer och håller med dom ovan klar grisen ska vara med. kör hårt 

Vart köper man magic sculp? Såg ju jättebra ut!

Vet ej om det går att få tag i Sverige, men köpte mitt på ebay från Usa eller om det var England. Jäkligt bra, använde det när jag byggde min finska Stug3. väldigt lätt arbetat om man blöter fingarna, blir stenhårt och är lätt arbetat perfekt om man håller på med dion osv.

Okej. Vad betalade du?
#36 Jag köpte mitt MS här : Sylmasta. Affären gick helt utan problem och leveransen var snabb. Nån som vet om det går att köpa i Sverige förresten? Jag har hört rykten på Little Norway att Hobbybokhandeln har det… Nån som vet om detta stämmer?
Precis som Exelon skriver är det en grymt bra produkt, som kan användas till massor av saker, exempelvis skulptering, spackling, presseningar etc. Rekommenderas starkt.
/J

Tack, nu ska jag inte sabba tråden mer.
#40 Ingen fara
Fråga hur mycket du vill… Mig gör det inget om tråden svävar iväg lite off topic…
Jag har kollat runt lite på några svenska nätsajter efter MS, men jag har inte lyckats hitta nåt. Dock säljer Rebell Milliput, som verkar ha de egenskaper som jag gillar med Magic sculp: lång torktid, det är vattenlösligt och det kan slipas och bearbetas efter att det torkat.
Jag har dock inte testat det själv, så min rekommendation bör tas med en liten nypa salt.
/J

Har sett film på youtube om Milliput, och jag tror det funkar bra. Är det inte det man kan använda till "modellvatten"?

#41 Milliput är en klassiker, och funkar finfint till vissa arbeten. Dock så har jag för mig att Magic Sculpt är mer lättarbetat än Milliput.
#43 Aha… Med mer lättarbetat menar du en mjukare konsistens innan härdning? Eller mindre hårt att slipa/karva i efter härdning?

#44 Mjukare innan framförallt.

#46: Tja, jag tror nog att det kvittar alldeles vilken hylsa du än använder. Det skiljer ju bara 0,26 mm på hylslängden om du skalar ned dem till 1/35. Den ryska DShK:n har ju 12,7x108 medan Brownings .50 har 12,7x99.
#47 Ja precis… Det var ju det jag skrev?
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag är alltså intresserad av båda ryska och amerikanska/natos 12.7 mm:s tomhylsor.

Nejdå, det var bara jag som läste för snabbt första gången.
Och sedan hade du redan kommenterat så det var ingen idé att ändra något. (Jag skulle just lägga till "Precis som du skrev så …").