Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 5002 ggr
IKV91
0

Teknik test

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag drar igång ett nytt bygge vars primära syfte är att prova lite nya prylar och tekniker.

Objektet som jag tänker pröva på är en T34 från Tamiya.

Eftersom jag inte hade byggt just denna T34:an från Tamiya och Hobbybokhandeln hade rea så tyckte jag att det var lämpligt. Det gör inte mycket om det blir mindre lyckat resultat.

Jag tänker mig en sliten och smutsig vagn från våren 1944 men det kanske blir något annat.

Inspiration har jag hämtat bla från Zalaogas bok.

Roger

StefanW
0

Kul idé! Följer fortsättningen med stor nyfikenhet! Glad

Stefan - Modellbyggare

IKV91
0

Hej!

Jag provar även att lägga till svetsfogar. Jag testar en variant med blytråd samt en färdig fotoets variant. Båda har jag klistrat med Gator glue och när blytråden har torkat bearbetar jag den med en liten kniv.

Roger

IKV91
0

För att efterlikna gjutna delar på Sovjetiska vagnar så provar jag Tamiya surface primer. Jag lägger på primern och bearbetar den med en pensel tills den börjar torka (vilket tar några sekunder) för att få upp en ruggad ytan.

Jag utgår lite fritt ifrån den bilden jag tog när jag besökte Munster förra sommaren.

Roger

Joppo
0

Jäklarns vad du trixar Rogge Glad Vad ska du ha tandkrämen till?

[Timtso]
0

Förvånad

IKV91
0

#4 Herr Zaloga använder tydligen tandkräm för att bryta upp färger.

Det är en variant på att använda flingsalt, vaselin eller maskol.

Jag måste bara prova.

Roger

Joppo
0

Cool… Jag misstänkte det :) Ska bli intressant att se resultatet. Det ser ut som du har roligt…

IKV91
0

Hej!

#7 Stämmer.

Jag provar Mig pigment fixer. Flaskan har stått hemma men aldrig blivit använd. Polerar stålhjulen med pigment och därefter fixerar vätskan pigmentet. Förviså så skall det på vädring på bärhjulen men ändå..

Roger

Azgaron
0

Ser bra ut så långt Roger! Trevligt med lite experimentereande!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

IKV91
0

Nu har jag provat med tandkräm. Fegade lite så jag har provat på undersidan av chassit

Fungerar ganska bra tycker jag. Tricket är sannolikt att inte lägga på för mycket. Gick ganska lätt att ta av på en slät yta. Skall även prova med flingsalt.

Roger

IKV91
0

Hej!

Jag surfar runt och letar bilder på T34. Jag hittade en bild på Missing-lynx av en vagn som enligt författaren är målad i orginalreceptet för den gröna färgen.

http://www.network54.com/Forum/47208/message/1280312853/Re-+Russian+Camo+4BO+Site

Vidare så tycks det vara så att Ryska bandplattor är överdragna med någon form av svart färg. Det påverkar inte banden som sitter på en vagn som är i drift men det borde vara så att reservplattorna inte blir rostiga. såvida de inte har varit använda vilket jag tror långsökt.

Vad säger ni?

Roger

IKV91
0

Hej!

Jag har lagt på vintermaskeringen. Jag använde tandkräm för att bryta maskeringen. Det är ganska mycket jobb för att få bort tandkrämen efter att man har målat. Det gick säkert 15st tops för att bli klar.

Därefter så provade jag winter wash för bärhjulen. Den täcker inte bra men det gör inget då det skall på mycket smuts.

För att få bort den snövita ytan så hat jag behandlat hela vagnen med neutral wash. Samtliga ytor har har jag även lagt på thinner för att minska mängden wash.

Luftintagen är behandlad med dark wash.

Jag har beställt en metalpipa samt band från AFV clu som jag hoppas kommer nästa vecka.

Roger

Joppo
0

15 tops… Det var inte mycket… Jag gör säkert åt med en hel förpackning på en modell Skrattande

Ball teknik och bra resultat Roger. Den ska jag testa nån gång.

En sak som slår mig, är att det skulle kunna se sjyst ut om man använder en tvättsvamp för att applicera tandkrämen på vissa ställen. På så sätt borde man enkelt kunna göra smårepor och dylikt.

Keep up the good workGlad Jag följer det med spänning.

/Jeppe

ROBBAN68
0

Här är några bilder på en sån, Jag var på offroadäventyr i Estland och vi besökte ett Frihetsmuseum- innan -89 så hette samma museun "Ockupationsmuseumet"  Kolla gärna alla bilderna, Estland har mycket att erbjuda…

http://www.pixbox.se/pic_show_id30973959.html

SKREV OBELIX

[Hayabusa]
0

Om jag förstått det rätt:

1: Duttar på tandkräm på de områden som ska vara slitna.

2: Airbrushar vit färg.

3: Tar bort tandkräm/färg.

Eller?

/Stefan

IKV91
0

#13 Tja sen går det åt två varje gång man använder sprutan så många tops blir det.

Jag modifierade en tandborste och skar bort huvuddelen av borsten. Tvättsvamp kan säkert också fungera men det gäller att biten blir liten så att man inte lägger på för mycket.

#14 Mycket gamla prylar där. Synd att de inte kan få in fordonen under tak.

#15 Stämmer

Roger

IKV91
0

En liten uppdatering.

Kanske inte så mycket tekniktest direkt men jag lägger upp några bilder ändå.

Flera lite äldre Tamiya har helgjutna wire. Jag brukar kapa av öglorna, borra upp den och peta i en wire. Jag köper wire istället för färdiga set till olika fordon.

Till denna vagn har jag köpt en sats med bandplattor från AFV. Väldigt vackra men knappast "working" det blir ett riktigt pillande att få dessa på plats då de ramlar i sönder hela tiden. Just nu ångrar jag att jag inte provade band från Fruilmodel.Tänkter utgå från svart färg och därefter vädra dem.

Jag Jag har även fått på metallpipan från Eduard. Nyansen syns tydligt på de delar av vintermaskeringen som inte har fått en wash.

Roger

Modellfreak
0

Jadå! Det där måste jag också göra, en mixtermodell! Glad

Det ser inte dumt ut så långt heller!

IKV91
0

Jag har testat Tamiyas är Diorama texture paint (grass effect khaki) och jag gillar resultatet väldigt mycket. Efter att jag har lagt på det har jag färglagt med mig pulver.

Roger

starhawk
0

#17-2: Nä AFV Clubs band är inge vidare, hade två uppsättningar men efter att ha tittat på dom och funderat "hur fasen skall det här passa ihop, delarna är ju så små att man inte kan hålla i dom och hur skall dom kunna bli working tracks?" så jag sålde dom och skaffade Frulle-band istället. Har även ett par Modelkasten-band men dom verkar okey

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
0

Hej!

Då är det dags att avsluta detta bygge. Det tog endast 10dagar så det är något av ett rekord. Tamiyas är Diorama texture paint är en mycket positiv överraskning, rekommenderas varmt. Migs winter wash tycker jag är ganska onödig, alt så behöver jag se hur någon annan nyttjar det. Tandkräm fungerar för att bryta färglager men är ganska svår att ta av. Banden från AFV som jag var ganska negativ till gick lätt att forma kring bärhjulen och jag tycket att jag har fått till det hyggligt.

Bifogar en länk på förebilden som jag har utgått lite fritt ifrån.

http://infinitybound.com/wp-content/uploads/2009/07/t34.jpg

Bifogar några bilder.

Som vanligt upptäcker man detaljer. Jag har glömt måla strålkastaren och öglorna fram måste vädras. Om någon har ett tips på att få till ådringen på stockarna är jag tacksam.

Roger

Slut.

WilcoX
0

Vilken skönhet det blev av den testvagnen !

Och snabbt gick det Glad

petzon
0

Jag har svårt att tycka att en stridsvagn är vacker, men denna modell är verkligen läcker. Gratulerar till ett mycket snyggt bygge. Det är svårt att tro att det är en modell, ser ut att vaa en bild på en stridsvagn i skala 1:1

ROBBAN68
0

Klart vackert bygge. Skulle komma till sin rätt i ett diorama!

SKREV OBELIX

IKV91
0

#22-24 Tack för alla trevliga kommentarer.

Eftersom jag fortfarande har semester så är det bara att starta ett nytt projekt.Skrattande

Roger

Joppo
0

Det blev ju fint det där Roger :) Vad ska du bygga härnäst?

Exelon
0

ådrigen till stockarna gör du enklast med lite oljefräg i valfri kulör och kladda på rikligt och sen låta den torka en stund och borsta av det i den rikting du vill ha ådringen till du har fått den som du vill ha den.  Mycket snyggt bygge!

berfrund
0

Japp vart riktgit stilligt, bra guide ska allt ta och testa den där texsture färgen

felle-j
0

Till mitt mini-dio använde jag tamiyas diorama texture paint, och den funkade fint tycker jag.

IKV91
0

Hej!

#26-28 Tack!

#26 Academy Grant.

#27 Det skall jag prova.