Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3951 ggr
pentti01
1

Stag ,"rods" ; raka stänger

Någon som vet var jag kan få tag på raka stänger att användas till div stag mm.

Skall påbörja ett bygge där det behövs sådana och säkert kommer jag behöva mer i framtiden.

Naturligtvis i olika dim.

Har en hel del ståltråd hemma men det är inte så lätt att få dem raka o snygga i.a.f om vi pratar om lite längre bitar.

//Pentti

StefanW
0

Plast eller metall?

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Om det är metallstänger du är ute efter så kan Slöjd-Detaljer kanske ha något som passar.

JaguarMkVII
0

Svetspinnar för TIG-svetsning i närmaste järnaffär.

Jonssonligan
0
pentti01
0

#1 Glömde att nämna det,, : metall ska det vara

#3 Har dom väldigt små dim. ?

#4 Tack för länken,ska undersöka hur dom levererar tråden. Vill helst inte att den rullas ihop..kan bli svår att få rak,eller?

//Pentti

Jonssonligan
0

Kolla om du har en lokal leverantör av balsa, de har säkert dessa trådar med. Sist jag köpte skickade hobbyträ till den butik jag handlar i, och de skickas som raka stänger (alltså Hobbyträ är leverantör till den butik jag handlar i, jag har inte köpt direkt av Hobbyträ). Inget var böjt. I och för sig köpte jag balsa samtidigt, och det vill man heller inte ha böjt. Blir det en liten knäck på pianotråden, kan man räta ut dem med hammare och städ, men spikrakt lär det väl inte bli igen…

pentti01
0

#6 Ok,låter bra. Bra tips om lokal leverantör,tror faktiskt att jag har en 2 mil hemifrån (Gävle) ska kolla med dom.

//Pentti

ROBBAN68
0

Vanlig ståltråd som är snurrad runt en pinne får du rak och fin på följande sätt:

Snurra ut nån meter av tråden, gör en öggla i var ände på tråden. Sen tar du tag i ögglorna och drar tråden flera gånger fram och tillbaka över en kant på nåt träaktigt. Inte köksbordet om du är gift eller sambo!

Då får du en tråd som är helt jämn och fin. Men- tråden är inte rak, den får en svag böj längs sin hela längd. Den böjen får du bort genom att klippa av tråden i hanterbara längder och lägga den på ett bord, och sen trycka en träkloss som är rak och fin mot tråden och rulla den mellan klossen och bordet. Återigen- inte köksbordet om du är osv…..

Den metoden använde jag när jag skulle göra mantåg och räcken till mina tidigare båtmodeller. Dessutom blir den lödbar.

SKREV OBELIX

PonCar
0

Brukar passa på att inköpa div klena dimensioner av piano- och mässingstråd, samt ibland även rör när jag emellanåt är inne på Wentzels i Sthlm. Roffes Modellflyg har också.

Proosen
0

Om du inte hittar något i Gävle så har du även KB's RC-hobby i Falun. Öppet kvällstid och där finns pianotråd och annat användbart för den som gillar att bygga i trä och metall.

Niclas

petzon
0

Pianotråd är lödbar. Har bl.a bygget landningställ till en peanutkärra i pianotråd som jag lödde. Rakdragen mässingstråd är ett annat alternativ. Finns i närmaste välsorterade hobbyhandel. Osäker på vilka dimensioner som finns, jag har i alla fall köpt 0,75 hos Hobbyhörnan i Norrköping. I Eskanders katalog som av en händels lligger på skrivbordet finns 0,5 0,8 1 1,5 2 2,5 3 4 och 5 mm. Eskaders sortiment på pianotråd är 0,3 0,5 0,8 1 1,5 och 2 mm. Men andra handlare kan ju ha andra dimensioner

pentti01
0

#8 Tack för tipset,Det ska jag prova. (på något lämpligt ställe, är giftCool)

#9 önskar att även jag hade relativt nära till en välsorterad hobbybutik, men tyvärr….

Hittade dock pianotråd i Gävle idag Glad.

#10 tackar för det tipset,kan lägga in ett besök när jag åker till Göranssons Färg (utanför Falun) nästa gång.