Spritbets
Tycker att Herdins pulverbets är riktigt trevlig att använda till fartygsmodellerna. Brukar blanda spritbets enligt receptet på påsen, vill minnas att det är 25 % sprit. För en tid sedan läste jag någonstanns ett tips om att man skulle lösa betsen i 100% sprit för att kunna lacka snabbare. Det skulle enligt tipsaren ta upp till två veckor innan allt vatten gick ur trät efter en vanlig betsning.
Är det någon som provat att göra spritbets på 100 % sprit? Enlit Herdins hemsida skall man inte använda mer än 50 % sprit, för mörka betser mindre sprit.
Är det fler än undertecknad som upplever att det blir allt svårare att få tag på Herdins pulverbets? Både Clas våt om fötterna och Bauhaus har tagit bort pulverbetsen ur sortimentet.

Den brukar finnas hos många färghandlare (såsom Colorama, Nordsjö m fl), kanske lite dyrare än hos Clas O men ändå. Om den inte har utgått ur Herdins sortiment den senaste tiden.
Jorå jag vet att färghandlarn ha den, men förr fanns den liksom lite mer överrallt. Nu får jag åka till färghandlen i andra änden av stan. Classe och Bauhaus har dessutom söndagsöppet vilket inte färghandlen har.

Man kan inte få allt!

Håller med om att den börjar bli lite lurigare att få tag på. Jag hittar den inte där jag hittade den förr. Har dock hittat en ny leverantör. COOP i Skövde, kanske du har COOP där du bor med?

På Herdins hemsida finns en lista över de försäljningsställen som säljer bets.