Vad är det?
Förlåt en okunnig, men ni skriver ofta om ets? Kan nån förklara vad det går ut på eller hur det används i modellsammanhang? Det enda jag vet om etsning är när man på tekniken i grundskolan fick göra ett kretskort till nån mojäng som blinkade……
Jag har byggt modeller av plast, trä, glasfiber, stål och papper- men aldrig stött på ordet etsning under alla år. Fick en tjock gul bok som hette modellbygge som jag läste från pärm till pärm- men inte ens i den vill jag minnas att jag läste om etsning….
UNDRADE EN NYFIKEN OBELIX

Koppar är väl ganska sällsynt som material? Oftast är det mässing eller en speciell sorts etsbar rostfri plåt som brukade användas av tryckerier o sånt förr i världen.
Etsdetaljer är väl typiskt för modernt plastmodellbygge. Det började (tror jag) med detaljer till fartygsbyggsatser. Och enligt min mening så är effekten av fotoets fortfarande mest påtaglig på just fartygs modeller. Natt o dag. Jag tror väldigt många fartygsbyggare har svårt att föreställa sig ett fartygsbygge utan fotoets, medan t.ex flyg-byggare normalt klarar sig utan.

Mässing eller koppar, same same, different name….;)
Med tanke på vad som ges ut på marknaden, så skulle jag gissa på att pansar och flyg är minst lika väl representerat bland etsfirmorna som fartyg. Eduards produktion för flyg är ju helt enorm. Andra som Aber eller Voyager har väl 99% av sitt sortiment inriktat på 1/35-pansar?
Ets eller som det ofta förkortas PE (Photo Etch) tror jag började användas i modellbyggarsammanhang bland MJ-rallarna för et bra tag sedan.
Flera av MJ-rallarnas modeller är helt i etsad mässing bortsett från hjul, hjulaxlar o fjädring.
För ungefär 20 år sedan började det dyka upp bland plastmodeller.
Idag är det nästan svårt att föreställa sej en modell utan åtminstonde "lite" ets till galler o så.
Öken-Erik

#4: Nja så vanligt är ju inte ets, dessutom går det till överdrift ibland, ta t.ex. en stridsvagn i skala 1:35 där det finns ets till skyddsburarna runt lyktorna, så tunna var dom ju faktiskt inte!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Ets är synonym till huvudverk i min lokala ordbok.
Men det lyfter modeller väldigt mycket.
Starhawk har delvis rätt (enl min mening).
Det går definitivt ibland till överdrift och det är sällan jag själv använder allt ets som medföljer till en modell (eller som jag käper löst till), bla för att vissa delar faktiskt inte innebär en förbättring. Det är förmodligen också därför tex Eduard har sina Zoomset som endast innehåller det mest nödvändiga. Dock hävdar jag att det i många fall är helt outstanding med ets (och jag bygger i princip bara 1/35 pansar) för vissa delar, det finns helt enkelt inget bättre medium tex för verktygshållare, nät, mm, men det beror helt på var man vill lägga sin ribba. Det är inte nödvändigt med ets, precis som det inte är nödvändigt att byta ut sämre gjutna polysterenhuvuden mot bättre dito i resin men det syns på reultatet. Just skydden till lampor mm på amerikanska vagnar är ett bra exempel på vettig ets, sedan finns det ju olika tjocklek på ets naturligtvis. Ett riktigt bra exempel på vad ets kan göra är en av Tor Netterbys Sherman (Mk III). Han använde en Browning .50 (helt i polysteren) i tornet men bytte sedan ut den mot en där han hade använt ets o svarvade delar från RB-Models, skillnaden var mycket tydlig.
Idag får man ju ofta med "lagom" med ets till modellerna (tex Bronco o Dragon) vilket gör behovet av att köpa stora (ofta med många i mina ögon onödiga delar) etsark från Aftermarketkillarna mindre stort. Nytillverade pansarmodeller från Bronco, Dragon, Miniart GWH, AFV-Club mfl innehåller numera nästan alltid ets, tom Italeri o Tamiya brukar slänga in lite ibland så jag vill nog påstå att det är mycket vanligt. Om man däremot köper äldre modeller så är det inte lika vanligt men idag så…
Ets är definitivt här för att stanna och har gjort att detaljeringsnivån höjts rejält.
Öken-Erik
#7 Finns det nån bild nånstans på Tors Sherman? Det skulle vara kul att se skillnaden mellan de två kulsprutorna…
En sak som jag själv tycker är kul med ets, är att knöckla till den
Att göra realistiska skador på t.ex skärmar är både kul och inte speciellt svårt.
Personligen skulle jag gärna se att kommande modeller innehåller mer ets än i dagsläget, exempelvis skärmar, stowage bins etc , men jag inser att det nog inte är så kommersiellt gångbart och inte heller skulle uppskattas av alla modellbyggare…
Det vore hursomhelst soft att slippa köpa till extra ets till sin modeller, samt krånglet med att använda flera byggbeskrivningar samtidigt
PS. Tilläggas bör kanske att mina åsikter främst rör pansar, eftersom det är jag huvudsakligen bygger .DS
/ Jeppe B
Nej!
Eller rättare sagt, det finns bilder på Tors Sherman med den "senare" varianten av Ksp, den kommer bla att ligga på C4-OPEN 2010 års plansch. Jag tror även den går att hitta på Hobbybokhandelns galleri från IPMS-OPEN 2010.
Öken-Erik

Tack alla, men jag fattar ändå inte- är nog lite dum i huvudet ändå!
Etsning är alltså en form av detaljer så långt har jag fattat. Men det är typ svarvade och gjutna delar i mässing eller koppar som man har kastat i syrabad för att få dom att se gamla ut? Eller har man frätt bort material för att få till tunnare och smalare detaljer till modellerna?
SKREV OBELIX

Det är alltså mässingsplåtar med detaljerna utetsade. Om du följer länken som jag lade in i mitt första inlägg, så kan du titta runt på såväl etsarket som de applicerade detaljerna.

Ja, nu hänger jag med! Det är ju för fanken det jag jobbar med- fast i större skala! Mina plåtar är av stål, och 10-12 meter långa, och 2 meter breda och upp till 300 mm tjocka. Fast jag etsar inte ut detaljerna- jag skär ut dom istället. Fast det såg förvillande likt utmåste jag säga. Har nog en bild på hur det ser ut när jag "etsar" ut detaljer….
SKREV OBELIX
Rejäla doningar du håller på med Obelix
300 mm är rejält tjockt alltså… Får man fråga vad dessa brutaltjocka plåtar främst används till?

Dom riktigt tjocka plåtarna är mest till motvikter, lagerhus och till varvsindustrin. Medeltjocka plåtar 20-100 mm är allt från Volvos gula maskiner, där vi skär ut allt till hjullastarna och dumprarna, Dynapacs asfaltsläggare, traktorlastare, vägverkets brobyggen och liknande. Tunnare plåt skär vi saker till lastbilsindustrin och företag som tillverkar skopor fästen och liknande.
Min skärmaskin är den minsta, den har 3 brännare och är 15X2.20 meter, men det är i den vi skär den riktigt tjocka plåten, och specialjobben som kräver lite extra passning. Typ balkskärning och sånt som bara kan gå med en brännare- vore synd att låta den stora maskinen gå med en brännare och låta nio stycken stå stilla.
Den största maskinen har 10 brännare, och är 24 X 6.40 meter, den tar 6 helplåtar samtidigt och är riktig stor.
Då jag håller på med terrängbilar så har jag stor nytta av mitt jobb om jag skulle behöva några fästen eller nåt till bilen.
Ja, det blev lite O.T. men hoppas det inte gör nåt.
SKREV OBELIX