Önskemodellen hos Finescale!
Finescale modelers undersökning (länk)
Just nu har Finscale en liten undersökning om vad folk önskar se i modellväg framöver. Det roliga med Finescales sådana här undersökningar är att det verkar som att någon faktiskt lyssnar på dem. Många modeller som hamnar i toppen brukar komma ut inom några år.
För de som inte bryr sig om 1/48, så kan ni ju tänka på mig, som hemskt gärna vill ha en Supermarine Scimitar…. 
Jag röstade på ditt flygplan 3 gånger Mange
Ska bli intressant och se om nån lyssnar på mina önskningar… Det märks om det kommer gasmaskshuvuden eller en bondtraktor i styrenplast

Jag röstade också på Supermarine Scimitar. …En gång.
Sedan röstade jag på McDonnell F2H Banshee och Curtiss SOC Seagull.
Alla i 1:48, naturligtvis. Har inte röstat i någon annan kategori än.
(Fast jag har faktiskt en riktigt bra vacuum av Scimitar. Riktigt, riktigt skitbra! Dynavector, tror jag tillverkaren hette. Finns inte längre. )

Nja, man kan beställa Dynavectors direkt från japan om man vill. Jag har haft både den och deras Sea Vixen, men bestämde mig att vänta på dem i plast. Redan halvvägs. 

Min dröm är att få se en Sikorsky S-76 i 1/48 eller 1/72 i "sämsta" fall och gärna nu när vi har fått en ny.
Stefan - Modellbyggare

Jag siktar ju på att bygga 1:48 flyg (men jag utesluter inte fartyg för all framtid), ändå tog jag och också röstade på HMS Rodney i 1:350. (Märkligt att Bismarks bane knappt har gjorts i modell.)

Det ryktas om en Rodney i 1/350 från Trumpeter.

#6 Det skulle vara riktigt coolt isåf. Men nu vet jag inte hur mycket man kan lita på såna rykten. Något som inte är ett rykte utan förhandsannonserat, är Independence klass i 1:350 från Dragon. "Den" Independence klassen, WW2, CVL, smal, hög, lång, och jäkligt snabb. Det är goda tider att vara modellbyggare.
Dragon skulle släppa nåt annat som också var spännande, men det har jag glömt.
… Aah! Scharnhorst var det ju! I 1:350.

#3: Dynavectors vac:ar är väl också plast? det är väl närmast injektionsgjutna du menar? har aldrig ens prövat på någon vac, föredrar injektionsgjutna
Röstade på flera kategorier, Scimitar och Rodney inräknade körde även in Tiger från VV 1 på båt i annan skala
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Slängde in en röstning till med St Chamond på pansaret och Agincourt i 1:350, vilken mäktig modell det skulle bli 

#9 Ingen av de många HMS Agincourt'erna är ju särskilt eller särskiljande ryktbar, så det kan kanske vara otydligt vilken du syftar på. Valet av skalan, samt att du säger "mäktig" får mig att anta att det är WW1-slagskeppet du avser?
Trevlig tradition annars, att låta lyckosamma fartygsnamn, och namn tagna från historisk betydelse, gå i arv. (pga moderna relationer till Frankrike lär dock Agincourt knappast användas igen, sist var en WW2 jagare) USN gör ju i viss mån likadant, även om politiker pressar till namn från presidenter, städer och stater.

#10: Jösses! det tänkte jag aldrig på, givetvis är det VV1 versionen jag tänker på. Ryktbarheten tänker jag inte på i det här sammanhanget utan det är snarare det faktum att den här skutan har sju huvudbatteritorn, samtliga på centrumlinjen, när hon sköt en bredsida vid slaget vid Jutland trodde nästa fartyg i linjen att en hel slagkryssare exploderat
#10 Visst är det en trevlig tradition att föra namn vidare. Tänker personligen på Panzerschiff Deutschland och den modernare MS Deutschland. Eller varför inte moderna Panzers som Leopard och Gepard - med tydligt släktskap till andra vagnar tillverkade i Tyskland. Ja, åtminstone vad det gäller namnen…
La mina röster på M-47, M-48 och M-60 i ska 1/35. Ja, tanks pratar vi nu om…
/Stefan
Skulle nästan kunna hugga av mig vänster hand för en Volvo NH 12 i skala 1:24, röstade på en sådan och en ny Heinkel 115 i skala 1:72.
/ Jocke
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
På bilsidan skulle jag gärna vilja se en 1930-tals Delahaye eller Delage med karosseri från Figioni & Falaschi. Ni vet, de där ganska extrema, strömlinjeformade urhäftiga karosserierna.
Nåt sånt här, typ…

Delahaye Oh, la,la….

>… en Volvo NH 12 …>
Italeri har ju i alla fall en VN 780 i 1/24.
#3818" title=" Italeri Volvo NH 12 #3818 " />
# 16 Visst har de det, i flera varianter dessutom. Skillnaden mellan VN och NH är dock ENORM, volvoemblemet i nosen är väl nästan det enda de har gemensamt. NH är "enkelt utryckt" som en nosversion av FH-serien och VN-serien är anpassad för amerikanska marknaden även om de finns i Europa oxå.
/Jocke
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil

Det lustiga, tycker jag - från mitt perspektiv, är hur mycket som faktiskt getts ut på senare år. Flyg 1:48 är det inte mycket som saknas längre. Problemet verkar snarare vara att det ofta handlar om lågvolym byggsatser med en begränsad upplaga som säljs slut.
Så var är Banshee'n? Har den inte varit påfallande uppenbar länge?

Min dröm om en Sikorsky S-76 lever kvar….både som SAR och VGR
Stefan - Modellbyggare
Jag röstade för en riktigt bra Viggen 1/48 oavsett version
och HMS Nelson/Rodney 1/350

#21 Rodney kommer du nog att få. Det har ryktats ganska ordentligt om att det är Trumpeters nästa modell i 1/350 efter Vittorio Veneto.
Andra ryktade kommande släpp i 1/350 är en Fuso från någon av de japanska tillverkarna, och en Atlanta-klass kryssare från någon annan, kanske Dragon. Dock så har ju Dragon ganska fullt upp nu med både Scharnhorst och USS Independence, så man vet ju aldrig.

Ok, vad vill vi ha efter Rodney?
Får jag föreslå USS West Virginia? Colorado klass. Svårast skadade Pearl Harbor slagskepp av de som bärgades. Mest moderniserade (moderniserad ala Tennessee snarare än Colorado). Var med i de stora landstigningarna i Stilla Havet. Var med i Leute, Var med i slaget i Surigau sundet o bankade japansk plåt i det sista slagskepp vs slagskepp slaget. Var ett av tre slagskepp i Tokyo Bay vid den japanska kapitulationen. Snyggt. 8 X 16'. Massor av symbolvärde.
P.S. Vad dum jag är.
HMS Warspite naturligtvis. Q.E. klass.

#22 Warspite är redan bekräftad från Academy sent i höst eller tidigt i vår…
Personligen hade jag nog helst sett lite fler hangarfartyg. Helst brittiska, men jag hade gärna sett en flock japanska till. En Dido-klass-kryssare att parkera brevid redan nämnda Atlanta-klass vore trevligt. Kanske några andra brittiska kryssare.

Warspite gillar jag men inte tillräckligt för en 1/350, jag har en i 1/600 i bygghögen och är fullt nöjd med den. Rodney i 1/350 är ju ett obligatorium, har sneglat åtskilliga gånger på Ironworks resinklump, men nja det skall vara "vanlig plast". Efter den då? tja jag drar återigen till med min önskemodel bland dom stora båtarna HMS Tiger från ~1913

#24 Synd att det inte finns någon bakdateringssats till Kongo 1913, för då hade du mer eller mindre haft en HMS Tiger. De var ju kanske inte systrar, men goda kusiner.
Riktigt intressant om det kommer en Rodney i den skalan.
Alltid kul med fartygsmodeller,och gärna fler Brittiska i stora skalor.
Trenden annars verkar vara flyg 1/32 ?
Lennart

#26 Jepp, mängden 1/32-flyg har verkligen exploderat de sista fem åren. När jag kollade någon lista över kommande släpp, så såg jag att det var planerat fler 1/32-släpp än 1/48, vilket är ganska otroligt. Inte för att jag inte skulle kunna tänka mig att bygga 1/32, men jag visste inte att det fanns ett sånt sug efter dem.
En ny och fräsch Somua S-35 skulle inte sitta helt fel… Gärna tillverkad av Dragon
Jag vet att Heller gjort en version av den, men efter att ha sett hur mycket Bjarne scratchbyggt för att den ska se vettig ut ut så väntar jag hellre…
Jag hoppas också att Tasca fortsätter göra fler tanks i skala 1/24… Det vore exempelvis kul att få bygga en Panzer IV:a eller en T-34 i denna skala.

Hur mycket jag än vill ha en SOC i 1:48, så är det kanske så att de stora massfabrikanternas möjligheter att få in pengar på en investering på lång sikt, är väldigt beroende av subjektet.
Jag tror alltså att det kan handla om ett race att muta in subjekten i 1:32, snarare än ett marknadssug? Om Trumpeter alltså investerar motsvarande som de satsat på Wellington o Condor, på ett mer känt subjekt, fast i 1:32, kan de antagligen på lång sikt tjäna mer pengar. Hasegawa o Tamiya ser hotet och kastar sig över Me-109 och Spitfire och tar i så de kräks, för att säkra storsäljarna åt sig själva.

#29 Njae, av vad jag har sett på amerikanska forum de senaste åren, så byggs det faktiskt kusligt mycket 1/32. Jag skulle gissa på att många hellre lägger pengarna på något stort än att handla många små. Dock så är vi ju modellbyggare, så förrådet växer inte efter behovet, utan snarare på grund av att man får inspiration av de man redan har….

#30 Ja precis. Det är ju svårt att se vad som kom först. Modellbyggare bygger väl de här därför att de finns och är väldigt fina byggsatser? Personligen är jag väl heller inte så intresserad. 1:48 är idag dubbelt så detaljerad som 1:32 i min ungdom, så det är redan mycket "värre"
än vad jag ursprungligen "signade on to".
(Vermil, 1:72 byggare i anden, hopplöst fast i 1:48 träsket
)

#31 Jo, jag håller väl med i stort. 1/48 är en väldigt bra avvägd skala. Relativt behändig, framförallt när det gäller enmotorigt, och all den detaljrikedom man kan ta till sig. Och framförallt blir det inte tomma ytor. Större grejer, som 1/24 och pansar i 1/16 har en tendens att se overkliga ut, då de stora tomma ytorna sticker ut.

Jag har ej röstat. Tänker inte göra det heller. Jag har mer än jag någonsin klarar av i förrådet redan. 
Som några redan antytt, det är härliga tider för modellbyggarna. I princip allt finns. Det enda man saknar är kanske en T-10M i 35-skalan, och möööjligtvis en ny T-80 … och en ny Yamato i 350 … och kanske en eller annan slagkryssare från VK1 i samma skala och kanske en … vänta nu … jag tror jag måste rösta ialllafalla. 
/h
Ha,skulle man gå efter "förrådet" borde man inte titta efter en enda modell överhuvudtaget. Frågan är ju KAN VI NÅGONSIN FÅ NOG av modeller?? Det kommer ju hela tiden sånt man kan behöva.
Och uppdaterings set m.m. Och det har väl aldrig varit så bra att vara modellbyggare som nu för tiden?
Yamato finns väl to.m i 1/200,och det borde väl vara något att bita i ?
Men som vissa andra så föredrar jag 1/48 ,lagom stor,lagom liten.
Proportionerna blir bra ,och det går att detaljera väldigt mycket om man vill och orkar. Sen tycker jag ju att det är kul att kolla på modeller i andra skalor och ,icke flygmodeller också.
Lennart

Någon som har sett resultatet? Det ska vara publicerat i senaste numret.

Vilka skalor/objekt är du intresserad av?
PeO

Flyg 1/24 1. F4U 2. F-4 Phantom 3. P-38 4. Me 262 5. P-51
Flyg 1/32 1. B-17 2.A-1 Skyrider 3. B-25 4. F-111 5. A-6
Flyg 1/48 1. B-17 2. P-61 3.F2H Banshee 4. A-3 5. VIGGEN
Flyg 1/72 1. B-17 2.C -5 3. C-141 4. C-124 5.Martin PBM
Fartyg 1/350 1. USS Enterprise (CV-6) 2. USS Midway (CV-41) 3. USS Texas 4.USS Essex (CV-9 Angled deck) 5. Graf Zeppelin
PeO

Flyg 1/144 1. C-5 2. C-141 3. C-124 4. B-52 5. Convair 240-580
Pansar 1/16 1. M1 Abrams family 2. Jeep 3. Panther 4. M60 Patton och M10 Tank destroyer 5. M3/M5 Stuart family
Pansar 1/35 1. MRAPs 2. M37 Dodge trucks 3. M103 Heavy tank 4. New M24 Chaffee 5. New M60 Patton
Pansar 1/48 1. Airfield support vehicles 2. M1 Abrams family 3. M2/M3 Halftrack 4. Dodge WC Seried 5. MRAPs
Pansar 1/72 1. M109 self propelled howitser 2. M47 Patton 3. Centurion 4. Universal Bren carrier 5. M18 Hellcat
PeO

Tack PeO!
Synd att det är sånt stort fokus på amerikanskt. Men allt nytt är kul!
Det är nästan förvånande att så få ickeamerikanska objekt har slunkit igenom.

Fartyg/Båtar 1/35 1. PT boat 2. Vietnam riverine craft 3. Vosper patrol boat 4. "Landing craft" 5. LCAC
Fartyg/Båtar 1/72 1. U-boats 2. PT boats 3. Vietnam riverine craft 4. Fairmile patrol boats 5. Landing ships
Fartyg/båtar 1/144 1. U-boat 2. Los Angeles-class subs 3. Tribal-class destroyers 4. LST 5. Gearing-class destroyers
Fartyg/Båtar 1/350 1. USS Enterprise (CV-6) 2. USS Midway (CV-41) 3. USS Texas 4. USS Essex (CV-9 angeld deck) 5. Graf Zeppelin
Fartyg/Båtar 1/700 1. USS Midway (CV-41) 2. USS Essex (CV-9 Angeld deck) 3. USS Texas 4. Uss Alaska 5. USS Enterprise (CV-6)
PeO

Tack för resultaten! Kan du bara för säkerhets skull gå in och putsa till ettan och tvåan på Flyg 1/72. Du verkar ha tappat ett par bokstäver. 

Real Space 1. 1/32 Lunar module 2. Skylab 3. International Space Station 4. SpaceShip One 5. Hubble
Sci Fi 1. Nautilus from Disney`s 20000 Leagues Under the Sea 2. Galactica from the new "Battlestar Galactica" 3. Serenity from TV´s "Firefly" 4. Vehicles from "Avatar" 5. 1/350 scale "Star Trek" Enterprise (original series)
Cars /Trucks 1/24-1/25 1. Emergency Vehicles 2. NASCAR Car of tomorrow 3. 1967 Eagle-Weslake F-1 car 4. AMC 1971-74 Javelin/AMX 5. "Mad Max" cars
pust
PeO
Bah! Ni har fel allihop! Alla borde rösta på Bandvagn 206 i 1/35!
Jag håller med Denstore… Väldigt mycket ameriskanskt…I 1/35 finns det t.ex bara amerikanska grejer. Lite otippat måste jag säga… Men tidningen kanske primärt har en amerikansk läsarskara?
Ja, där ser man…en ny M60 i skala 1/35 hade jag inte sagt nej till. La faktiskt en av mina röster på just en sådan. Med tanke på M60:ans bakgrund/historia så har ju utbudet varit synnerligen föråldrat.

#44 Jo, tyvärr är det nog så att amrisarna dominerar i läsarskaran. Hade man gjort en liknande undersökning på något mer internationellt forum, såå hade resultatet antagligen sett lite annorlunda ut. Dock så är det hyfsat tråkigt att amrisarna hellre ser nya utgåvar av saker som redan finns, än att rösta på något som inte är Made in the USA….
#45 M60 låg till och med på min 35-lista. Dock så kunde det ju fått varit lite variation i övrigt.
#46 Japp, det instämmer jag i.

Real Space och Cars /Trucks 1/24-1/25 verkar bra, dock saknar jag min visp.
Stefan - Modellbyggare

Usch då. Det var inte mycket i det resultatet som gör en förväntansfull
.
1:350 listan t.ex är för mig helt ointressant, utom möjligen CV-6. Det är bara det att röstarna tror att de skall få en ny modell, men det som kommer att ges ut är ju Trumpeters gamla. Och Graf Spee är ju bara trams.
I 1:48 är F2H på tredjeplatsen igen. Jag har inte hållit koll, men jag gissar att F2H har varit med i topp 3 på de här listorna i decennier? Så det kommer väl inte hjälpa nu heller.
Och M103 i 1:35 är väl kanske inte helt fel den heller?
I övrigt tycker jag Monograms B-17 o P-61 är utmärkta 1:48 modeller. (Bortskämda Tamiya-slynglar!
)
B-17 i 1:32 och C-5 i 1:72 säger väl en del om röstarna?

Jag hittar inte mycket av vad jag skulle vilja bygga i resultatlistorna. Men det var ju inte något jag väntade mig heller …
Vad gäller flyg 1/72 så kan ju en injektionsgjuten C-5 vara riktigt kul, det är väl bara vacuumsatser som finns nu.
C-124 kan ju också vara intressant, där vet jag inte vad som finns idag.
Pansar 1/72: Inga förslag jag hoppar och jublar över.
Cars/Trucks 1/24-1/25: Ja, där fanns det något! Emergency vehicles är aldrig fel! 
Övriga modellklasser hoppar jag över.
//Den grinige gamle vargen 

#12 (Väldigt OT
och helt plötsligt) Jag tänkte mest på den angloamerikanska traditionen att döpa nya skepp för att hedra det skepp som ursprungligen bar namnet. T.ex USS Ranger, ett av "hans" skepp med vilket han härjade runt Storbrittaniens kuster under frihetskriget. 10 skepp har sedan dess burit det namnet. Just nu finns faktiskt inget. Eller USS Bon Homme Richard, "hans" sista skepp i flottan, Med vilket han piskade brittiska flottans röv blodig, mitt under höjden av den brittiska flottans storhet och makt, och dessutom i synhåll från brittiska kusten. Dagens Bon Homme är en Wasp klass LHD. Även just Wasp (10 skepp) och Hornet (8 skepp) och Enterprise (8 skepp) är namn som går tillbaka till skepp i USAs första flotta under frihetskriget. Essex, idag också just en Wasp klass LHD, går tillbaka till en fregatt (Farragut's första tjänstgöring) under 1812 års krig. Kearsarge (också Wasp klass idag) går tillbaka till en berömd slup under inbördeskriget. Och en del av 'tyngden' i de här namnen har ju byggts på efter hand.
Sen finns det ju scheman, vanliga i alla länder, att döpa kepp efter. Ubåtar efter fiskar, Slagskepp efter stater. Tunga kryssare efter städer, Jagare efter krigshjältar, Såna namn tenderar ju också att upprepas, men av andra orsaker. 'Deutchland' måste väl anses tillhöra den kategorin. Just historiskt viktiga slag (t.ex HMS Agincourt, USS Ticonderoga) hade väl gärna dessa flottor också ständigt skepp namngivna efter, om och om igen.
Tyska stridsvagnar efter kattdjur är väl också ett schema, liksom McDonnells övernaturliga väsen: Phantom, Banshee, Demon, Voodoo, Satan
(F-4'ans "riktiga" namn valt av anställda i enlighet med McDonnells tradition. McDonnell själv fick en fit och cencurerade med Phantom II
. …Vilket liksom automatiskt ställer frågan: Vad skulle Leopard 2 egentligen ha hetat?
)