Limma fast dekaler?
Jag är nybörjare och jag skulle vilja att någon förklarar så noga som möjligt hur man går till väga när man ska limma fast dekaler på modellen.
Vad man börjar med och vad man behöver för grejer.
Jag har hört att man ska doppa dom i vatten, eller är jag helt fel ute då?
Tack på förhand!
Hej!
Jag försöker beskriva hur jag gör. Det finns säkert lite olika metoder.
Du behöver en sax, pincett, lite hushållspapper och en liten skål med vatten.
1. Klipp ut den dekal som du skall montera. Du skall alltid montera en dekal i taget.
2. Lägg dekalen i vattnet. Låten ligga där tills du försiktigt kan ruppade den från dess bakgrundspapper.
3. Pensla på lite vatten på den plats där du skall motera dekalen
3. Ta tag med en pincett i bakgrundspappert och håll den i anslutning till den plats du skall montera dekalen.
4. Därefter så glider du över dekalen från bakgrundspappret till modellen med hjälp av fingrarna eller en pensel.
5. När du är nöjd med placeringen så försök att suga upp överblivet vatten med lite hushållspapper. Här kan du använda penseln ifall du behöver flytta dekalen.
Det finns dekalvätskor att köpa som man kan behandla dekalen med efter att den är monterad som gör att dekalen garanterat fastnar för evigt.
Oftast så lägger jag på ett tunt lager lack ovan på dekalen när allt är klart.
Övning ger färdighet, jag tror att alla modellbyggare har pajat dekaler under montering.
Roger
Hejsan
Du kan börja med att läsa en bit ner i denna tråd
Där har jag skrivit en del om hur man får till dekalerna
Gismo
#1 Jag skulle vilja lägga till att det är väldigt viktigt att du blanklackar ytan där dekalen skall sitta innan appliceringen.
Om ytan är matt är risken stor att du drabbas av sk. silvering eftersom dekalen då inte fäster ordentligt. I övrigt tycker jag Rogers förklaring är bra.
Microscale har två produkter som heter Microset och Microsol som enligt mig funkar bra som dekalvätska. De säljs bla av http://www.rebell.com/

Du skall ha en någorlunda blank yta under dekalen. Du behöver alltså bara blanklacka om du målat med matt färg innan. Vilket dock är det normala för de som bygger militära fordon eller flyg. Bygger du däremot civila bilar har du ju redan blankt under.
får man ju infoga en liten fråga då kanske! skaffade nåt som heter Humbrol Dekalfix, undrar hur denna produkt egentligen funkar?
#5 Den funkar på Humbrols färger men inte med Tamiyas.
Roger
Jo så mycket förstod jag, typiskt så kan jag aldrig riktigt förklara vad jag menar! men mera exakt för nytta har man av denna produkten????

Tamiya har en liknande har provat denna och tyckte inte den fungerade alls inte till det jag ville…Använder Microsol och set funkar väldigt bra…

Beträffande blanklackningen är det viktigt att blanklacka hela modellen inte bara där dekalen skall sitta, en mattmålad yta och samma yta blanklackad och mattlackad ser inte alls likadana ut, det blir en klart synlig skiftning i kulören.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag måste ju säga att jag inte riktigt vet vilken nivå NickW är i sitt byggande, men jag vet ju att jag klarade mig igenom min undoms dagar utan att blanklacka, och jag var lika glad för det. Med tanke på att NickW verkar vara ganska ny på det här med modellbygge och dekaler, så kanske man ska börja med att bara satsa på att få dem på plats?

Ett litet tillägg till "utan blanklack" förslaget från #12:
Förtunna PVA lim (vitt trälim) med vatten, och smyg in en droppe under dekalen, så kan man tom slippa "silvering" med dekaler direkt på mattlack. (ev fyller Humbrol Dekalfix samma funktion? vet ej, känner ej till Dekalfix.)
En nackdel med det här tricket, är väl att man ändå inte får rätt finish på dekalen. Klar film syns t.ex. bla i kanten. Så man vill ju bara mattlacka liksom, ovanpå för att smälta ihop finishen. Men finns det speciell anledning så går det att sätta dekaler på matt lack utan "silvering".