Limma fast dekaler?
Jag är nybörjare och jag skulle vilja att någon förklarar så noga som möjligt hur man går till väga när man ska limma fast dekaler på modellen.
Vad man börjar med och vad man behöver för grejer.
Jag har hört att man ska doppa dom i vatten, eller är jag helt fel ute då?
Tack på förhand!
Hej!
Jag försöker beskriva hur jag gör. Det finns säkert lite olika metoder.
Du behöver en sax, pincett, lite hushållspapper och en liten skål med vatten.
1. Klipp ut den dekal som du skall montera. Du skall alltid montera en dekal i taget.
2. Lägg dekalen i vattnet. Låten ligga där tills du försiktigt kan ruppade den från dess bakgrundspapper.
3. Pensla på lite vatten på den plats där du skall motera dekalen
3. Ta tag med en pincett i bakgrundspappert och håll den i anslutning till den plats du skall montera dekalen.
4. Därefter så glider du över dekalen från bakgrundspappret till modellen med hjälp av fingrarna eller en pensel.
5. När du är nöjd med placeringen så försök att suga upp överblivet vatten med lite hushållspapper. Här kan du använda penseln ifall du behöver flytta dekalen.
Det finns dekalvätskor att köpa som man kan behandla dekalen med efter att den är monterad som gör att dekalen garanterat fastnar för evigt.
Oftast så lägger jag på ett tunt lager lack ovan på dekalen när allt är klart.
Övning ger färdighet, jag tror att alla modellbyggare har pajat dekaler under montering.
Roger
Hejsan
Du kan börja med att läsa en bit ner i denna tråd
Där har jag skrivit en del om hur man får till dekalerna
Gismo
#1 Jag skulle vilja lägga till att det är väldigt viktigt att du blanklackar ytan där dekalen skall sitta innan appliceringen.
Om ytan är matt är risken stor att du drabbas av sk. silvering eftersom dekalen då inte fäster ordentligt. I övrigt tycker jag Rogers förklaring är bra.
Microscale har två produkter som heter Microset och Microsol som enligt mig funkar bra som dekalvätska. De säljs bla av http://www.rebell.com/