Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 1387 ggr
pentti01
0

Tamiya från 70-talet

Någon som har vetskap om Tamiyas modeller från 70-talet? Gäller Big scale 1/12. Hade de samma kvalite´då som nu?

denstore
0

Som inom de flesta områden, så har utvecklingen fört grejerna framåt. Dock så ska man nog se Tamiyas 1/12-bilar som något väldigt utvecklat redan från början. De har nog alltid varit ganska bra.

pentti01
0

Oj!! Tack för ett snabbt svar!!

[Hayabusa]
0

Kan bara hålla med Denstore. De står sig väldigt väl, än idag. Sommaren -72 eller-73 byggde jag Tamiyas Ferrari 312B i skala 1/12. Visst bleknar minnet med tiden, men det var en upplevelse utöver det vanliga. Långt före sin tid, skulle jag vilja påstå. Jag har en Lotus 78 i skala 1/12 (återutgåva) och den skäms absolut inte för sig. Säkerligen hade en nytillverkad Lotus 78:a kunnat vara ännu finare och mer detaljerad, men som sagt: Hög klass redan då.

/Stefan

pentti01
0

#3 Det är just en Ferrari 312B som jag sett i en annons! Glad

[Hayabusa]
0

#4 Lustigt sammanträffande Glad. Boxer 12:a, kromade förgasartrattar…enormt cool! En sak som var lite speciell med denna byggsats, var att karossdelarna var gjutna i röd plast och klarlackade. Minns att jag inte målade speciellt mycket på det bygget, men blev ändå hyfsat snygg. Ja, efter förutsättningar såklart. Det här med klarlackade karossdelar fanns även på Tamiyas Lotus 72D i skala 1/12.

pentti01
0

#5 Är i valet o kvalet om jag ska köpa den tidigare nämda eller en Brabham F1 -75 med fotoetsade delar,,

[Hayabusa]
0

#6 Tja, min högst personliga åsikt är: Brabham BT44B. Jag tycker att den är supersnygg i vitt med den klassiska Martini-dekoren. Se´n gillar jag den F1:ans design med det höga scoopet. Hyggligt framgångsrik var den också, om jag inte missminner mig.