Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 4123 ggr
Toastmastern
0

Queen Mary 2 1/400 Revell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla glada :)

Tänkte föra en liten dagbok hur mitt bygge med Queen Mary 2 i skala 1/400 går.

Jag är en nybörjare med med relativ lite erfarenhet så tips och ideer samt kontruktiv kritik mottas mer än gärna från er lite mer erfarna modellbyggare.

När jag målar så använder jag pensel och därav den långsamma hastigheten för bygget.

Här kommer en bild på den senaste strykningen jag gjorde på skrovet.

Om det finns ett sätt att lägga in bilder istället för att bifoga en fil så hojta till

//Toastmastern

ElLobo
0

Hej och välkommen! En bra början på alla forum är att kika efter forumsinformation och liknande. Flört Under Bra-att-ha-tråden finns bl a info om Bildhantering, Aktivera eran sajt och många andra trådtips.

StefanW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Välkommen hit! Det var en rejäl pjäs att börja med! Har en själv som ligger i högen för kommande projekt. Några andra har tittat och byggt den som t.ex. inne på MM och HS. Kommer att följa denna tråd med intresse. Det fanns lite på tuben också.

Stefan - Modellbyggare

Toastmastern
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så där nu är det svarta färdigmålat och maskeringen borttagen lite missar här och där som vanligt, den värsta kan man se på den dåliga bilden nedan

Den kommande veckan kommer det handla mycket om att fixa dessa fel och blanda en ny färg till nedre delen av skrovet, de färgen är slut och det finns fel som måste täckas över.

Hur gör ni mer erfarna byggare när ni får såna här fel? är det bara att måla över tills det inte syns?

Den övre delen av skrovet måste även målas vit under veckan och när det är klart hoppas jag kunna klarlackera innan nästa söndag. Sen är skrovet klart och det är fritt fram att gå vidare i bygget :)

Här kommer en bild på helheten:

//Toastmastern

Modellfreak
0

Jag maskerar det röda och det svarta, målar sen vitt där den svarta läckt in. Om du förstår.

StefanW
0

Vid "småfel" så är det enklast att bara måla över.

Stefan - Modellbyggare

Modellfreak
0

Yes.

Men båten ser väldigt snygg ut!

PonCar
0

Ser ut att bli ett riktigt stiligt fartyg! När jag byggde Revells "Hawaiian Pilot" använde även jag enbart pensel och Humbrolfärger.

Lycka till på "varvet"Glad

felle-j
0

Fint fartyg.

Samma här som ovan (#7) När jag målade min Titanic så använde Humbrol färger och pensel. Om man använder Tamiyas maskerings tejp så läcker det inte mycket färg igenom. Vet inte om den funkar på fartyg, har aldrig testat men tror det.

Felix

Toastmastern
0

Använder tamayias maskeringstejp och det har blivit riktigt bra, tyvärr tog den slut idag så får bli en vända till wentzels senare i veckan igen. Fast jag använder tamayias tejp har det läckt här och där iallafall får täta lite bättre mata gång genom att dra åt tejpen bättre :)

Det enda hindret jag ser nu är att återskapa färgen för det undre lagret det blev några missöden tidigare som gjorde att jag inte har exakt ratio på färgen. Men det löser jag med lite tålamod bara :) nån som vet vart man kan få tag på bra burkar med lock som man kan blanda färg i? Använder

Plastsnapsglas nu och stänger till dem med folie.

Lärde mig härom veckan att Apotekets spruta är nice när man ska blanda färg, köpte en spruta på wentzels när jag var där men den var bara skit och har del i att kg inte vet färg ration på min bottenfärg :P

Tack för alla ni som kommer med små tips och följer bygget det är allit kul med folk som läser det jag skriver :)

//Toastmastern

PonCar
0

Ja, förr var ju filmburkar i plast med lock helt idealiska att blanda -och lagra- färg i. Men nu fotar man ju i regel digitalt, så filmburkar har väl blivit kuriosa…Kanske kan du ändå kolla med närmsta fotohandlare om han har lite gamla burkar till övers.

Apropå bättringsmålning på skrovet: egentligen gör det väl kanske inte så mycket om bättringarna syns lite här och var. Så är det ju äen på riktiga fartyg, att det kan skifta lite i kulören här och var där man bättrat på målningen efterhand. Det vr en av anledningarn till att jag valde att penselmåla mitt fartygsskrov, just för att undvika en alltför "perfekt" yta. Men det var ju ett gammalt slitet handelsfartyg och ditt är ju en lyxkryssare, så den kanske man ändå ska vara lite mera noga med när det gäller finishen.

felle-j
0

#9 Humbrols akrylfärgs burkar går bra att använda när dom tar slut. Det är bara att diska ur dom sen kan man blanda ny färg idom.