Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 735 ggr
Toastmastern
0

Gloss/Matt färger - Problem

Hejsan!

Jag har följt forumet här nu i snart en månad och jag tänkte passa på att tacka för de tips jag har snappat upp här och där :)

Jag är en ny modellbyggare om man bortser från några misslyckaden under tidiga tonår. Som den överseriösa person jag är som älskar utmaningar så köpte jag mig en Queen Mary 2 1/400 från Revell ^^

Jag tror det var iFokus jag läste att man skulle måla de röda dekalerna på skrovet istället för att använda de riktiga dekalerna eftersom det var väldigt lätt at misslyckas. Sagt och gjort så målade jag med rally rött (220 I belive Humbrol färger). När jag var klar med det röda så kom jag underfund med att den röda färg jag använt var gloss medans den första färgen jag använde var matt. Jag har under några dagar funderat på hur man bäst löser detta, man vill ju ha samma stil över hela skrovet.

Vad jag tänkt mig skulle kunna hjälpa är att lacka alla matta färger för att få fram lite mer glans ur dem. Eller hur hade ni mer erfarna modellbyggare gjort?

Om intresse finns kan jag skapa en tråd där ni kan följa bygget.

//Toastmastern

JaguarMkVII
0

Jag tror det var jag som kom med tipset om att måla då jag har en QM2 på byggbordet. Mitt tips är att först och främst välja färgen utifrån vilken nyans man vill ha. Sen lägger du en tex sidenmatt lack det sista du gör. Ett fartyg målas för det mesta med blank färg men den blir halvmatt i en svinblink så fort man börjar köra med det. Titta på lite bilder så ser du att det ser vettigt ut med en halvblank lyster. Mina favoriter är Panduros klarlacker som man kan blanda för att få fram rätt lyster. Tänk även på att olika delar av ett fartyg har olika blankhet beroende om det är en vertikal eller horisontell yta och användningsområde etc så om det är skillnader gör inte det så mycket.

starhawk
0

Hur är Panduros lacker? Har läst någonstans att dom är mycket ömtåliga

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus