Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 2985 ggr
ElLobo
0

Nytt i bygghögen, juli 2010

Ny månad, ny tråd. Glad

denstore
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Egentligen anlände de här i juni, men jag har inte orkat fota dem förens nu:

denstore
0

Sen igår, som då alltså också var juni, så kom det här konverteringssetet:

denstore
0

Och idag, så hämtade jag Kirishima, syrran till Kongo, som jag visade i juni-tråden:

[Hayabusa]
0

Fina fartyg, Mange! Blev lite lätt överraskad bilmodellerna. Som kuriosa kan jag nämna att det står en mycket fin Cheva ´55 på Göran Karlssons Motormuseum.

/Stefan

denstore
0

#4 Det är lite nostalgi från barndomen. Jag dräglade i Matchbox katalog över de här bilarna under flera år. Dessutom är de nog två av bilhistoriens verkliga fullträffar.

Angående Kirishima, så bara kunde jag inte låta bli. 776kr inklusive porto var för billigt att tacka nej till.Glad

[Hayabusa]
0

#5 Absolut. ´55, ´56 & ´57 Cheva är ju klassiker. I fint orginalskick betingar de en ansenlig summa. Byggde själv ´57 Cabben (AMT) någon gång i slutet på 70-talet.

Haha, jag vet hur det är…ibland kan man bara inte stå emot Glad.

Vermil
0

Fantastiskt läckra bilbyggsatser.

(tänker du bygga dem en vacker dag? Eller är de för dina barnbarn att ta med till antikrundan? Tungan ute)

denstore
0

#7 Jag hade en tanke om att bygga dem, men det verkar inte finns något som helst aftermarket till de här 1/16-modellerna, så jag får väl se vad som blir av dem.

#6 56 års modell har jag alltid tyckt såg lite märklig ut. Men visst, det är en fin bil också. Jag hade nog hellre haft en 55, 57 eller någon av Fords Thunderbirds eller Crown Victorias ifall jag fick välja och vraka bland femtiotalarna. ;-)

TommiN
0

OJ OJ OJ !!!Mangnus,den såg rolig ut att bygga,Kirishima alltså,och så billig!!

Azgaron
0

Trevliga inköp Magnus! Kul med lite bilar också!

Håkan

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

zoncar
0

#1 Den där amt Chevy 57 cabben får du allt beskriva mera av , ja ifall du vill alltså, skala 1:16 hmm urmakar svarv plus för mycket fritid yippe

denstore
0

Jo, jag måste säga att det är en fin leveranssvit. Kombinationen 50-talsbilar i stor skala och slagskepp är glädje rakt igenom.

#11 När man kollar modellen i lådan, så der den ganska rå ut. Dock så verkar den ganska OK i dimensionerna, och det som stör är mest emblem och inredning. Och 1/16 är ju mäktigt hur man än vänder och vrider på det.GladHantera inlägg
#9 Jo, den blev faktiskt sjukt billig. Den finns fortfarande kvar på HLJ's rea, men deras erbjudande om billig frakt är över.

Dock så har jag ju redan börjat kolla på vad man behöver för att få upp den till den standard man vill. Drygt 500kr för luftvärn, ett par hundra till nya eldrör för huvudartilleriet, och minst 5-600kr i ets. Men visst, det är i alla fall ganska billigt, med tanke på att man får göra dessa modifieringar på de mesta modeller, om man ska nå topp-potential….

denstore
0

Tja, det blev ju lite fel med detta inlägget, men jag kan ju berätta att jag dels har fått lite etsgrejer till min 1/48 P-61 Black Widow, och en flock ets-set till Fujimis nya Zuikaku i 1/350 också de senaste dagarna. Dock så är ju sällan den sortens bilder särskilt upphetsande….

…ja, för normala människor då….Skrattande

zoncar
0

#12 Jo en har alltid vart misstänksam mot dessa stora skalor ,vad det gäller Amrisjärn, men visst kan nog det funka!  Däremot blir det likasom svårare och dyrare att sno delar från andra kit!

Ännu en förbaskat snygg kartong , nu på Kirishima!!Glad

denstore
0

#14 Mmmh, det känns faktiskt lite synd att det inte finns något till dessa. Det finns ju en del bilar i denna skalan, om dock inte så många, men det blir ganska rejält. De hade verkligen kunnat behöva lite ets och annat för att piffa upp.

Jepp, jag är nästan lite förvånad vilken fin boxart det är till de här skeppen. Jag har helt missat den när jag kollat modellerna på internet, men i verkligheten är de riktigt fina. Kan bero på att lådorna är halvt om halvt enorma. Typ 40-50cm på kortsidan.

Denna kommentar har tagits bort.
bosnafly
0

en efterlängtat byggsats och dyr blev den men men,jag är glad att jag vann den på tradera,kommer att byggas efter semestern.

sani

www.bosnafly.n.nu

zoncar
0

#15 40-50 cm kortsidan, vad köper du för något? hur stor blir denna skapelse tro? har du ett eget varv eller?? Hmmmm spännande, kommer det en förlösande sanning tro? låter duktigt maffigt och kul! men hur får man plats med dylik tingest!!!??? Många tuffa frågor och säkert lika tuffa svar!!

denstore
0

#18 Man skola icke uttala sig i rusdryckernas påverkan. Jag överdrev såklart. Kartongen är 36 på kortsidan, och drygt 70cm i längd. Inte direkt liten, men dock inte så enorm som lådan den kom skickad i. Den var ungefär 100x50, vilket damerna på posten gnällde rejält över..Skrattande

Skalan på modellen är alltså 1/350. Skeppet blir kanske runt 60-65cm långt färdigbyggt. Rejäl pjäs, men inget som behöver utbyggnad eller nedtagande av icke bärande väggar…Glad

Buran
0

"den här är en annan, en Airfix"

Joppo
0

Igår trillade det in ett roligt paket från Historex Agents :)

Visst är han skön?

Joppo
0

Närbild. Jag har tänkt att göra en liten vinjett till honom… En bit strandkant och lite resinvatten… Ska bli kul :)

sponny
0

#22 Vilken underbar snubbe! Skrattande

denstore
0

Nyinkommet vansinne på låda!

TommiN
0

hmmm…mycket kul till Kongo…Glad.

denstore
0

#25 Samma set finns till Fujimis modell också. Detta är ju anpassat för Aoshimas modell, som jag har. Sök på nätet efter Flyhawk model 1/350 Kongo.

starhawk
0

I veckan kom ett paket från Tra… Skäms hoppsan det var ju från e-bay den här gången! Här är innehållet

Har varit ute efter en lämplig Phantom II ett tag och den här var ju fin, det enda vessle draget här var en kapsel i vänstra främre Sparrow-facket, men man kan bygga den som en icke-vessla också. Och eftersom säljaren hade en sån här

Så fick den följa med också, har haft en sån på önskelistan "vill ha nån gång" så då var det väl dags att göra slag i saken

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
0

När jag såg den här på e-bay

tänkte jag "den här skulle vara en utmärkt komplettering till den här"

Som ju redan ligger i bygghögen, Sagt och gjort jag gick direkt på "buy now" knappen och idag anlände den

IKV91
0

Jag fick hem denna. Innehåller den korrekta fjädringen som saknas i övriga Academy M3 Lee/Grant. Innehåller dessutom Miniart 35078 British tank crew. Figurena är tydligen inte möjliga att kombinera med en Grant i öknen men jag kan säkert använda de till något annat projekt. Tror att det kan bli ett riktigt trevligt bygge.

Roger

[Hayabusa]
0

Fina byggsatser…Jag fortsätter på det brittiska "Ökentemat" Glad

Först en Sherman II från Tasca.

/Stefan

[Hayabusa]
0

En Bantam + figurer från MiniArt. Verkar inte dum alls.

[Hayabusa]
0

En "Jimmy" från Tamiya.

[Hayabusa]
0

M20 från Tamiya, skala 1/48

[Hayabusa]
0

Brittiska figurer från MiniArt.

IKV91
0

Hmmm mycket trevliga timmar med bygge Stefan!

#33 1/48 men vad! avviker du från den rena läran?

Roger

[Hayabusa]
0

#35 Haha…just den byggsatsen (M20) var så billig att det var omöjligt att avstå Glad. Annars föredrar jag 1/35, men man måste vidga vyerna och testa något annat.

Ska bli kul att se hur din M3 Grant blir. Måste säga att lite märkligt att Academy kombinerat vagnen med just de figurerna. Speciellt med tanke på vad MiniArt faktiskt har i sitt program. Men, som du själv skriver - de kommer säkert till användning ändå.

/Stefan

Tails
0

Bra grejer här =D

denstore
0

Dagens skörd. Lite ets till hangarfartyget Zuikaku:

[Hayabusa]
0

#38 Ser minst sagt omfattande ut, Mange Glad Väldigt fint, speciellt trädäcken.

/Stefan

denstore
0

#39 Jo, och då är kanske trädäcket den biten jag var mest tveksam till. Inte för att det inte är fint. Det är det, och jag har samma uppsättning till Shokaku, men problemet är att Zuikaku hade kamoflagemålat däck. Känns nästan lite skumt att använda detta superfina däck, och sedan spraya det med färg. Men etset till hissarna är nästan värda priset bara de, så jag gråter inte för mycket…Glad

starhawk
0

Den här kom igår men jag orkade inte då, vunnen på e-bay

denstore
0

Jaha, ny leverens, och ändå har jag inte lyckats få in allt jag behöver till Kongobygget. Saknar fortfarande de enkelpipiga 25mm-kanonerna, samt 12,7cm-luftvärnet…..

Joppo
0

#42 Galet… Jag skulle bli tokig på så små grejer… På riktigt Tungan ute

En fundering: Ska det inte stå mm istället cm i den sista meningen? 12,7 cm till en luftvärnskanon låter lite mycketFlört

denstore
0

#43 Nä, det stämmer. Det är så kallat dual-purpose artilleri. Motsvarades väl i tyskland av 12.8cm-flak, eller brittiska och amerikanska 5.1/4".

Små grejer är kul, när de är välgjutna. Det ger en känsla av realism. Jobbigt att måla, men oftast värt det i längden. Däremot tar det ju tid, så man hinner ju oftast tröttna innan grejerna blir färdiga.Glad

Joppo
0

#44 Aha… Då lärde jag mig nåt nytt Glad.

Jo, tid lär det ta… Har du kommit igång med Akagi än förresten? Eller ligger den(hon?) och mognar till sig i din styrenskattkammare?

denstore
0

#45 Hon och Shokaku ligger och gosar i förrådet, och bara väntar på vilken av dem jag ska våga mig på först. Kusligt nog så är Zuikaku på väg in också, så snart finns där tre stycken dårskaper i form av japanska hangarfartyg….

Sjukt….Skäms

Vermil
0

Ja, jag släppte alltså taget om den Akagi + super set som jag jagat fatt i. Rynkar på näsan Väldigt konstig o obehaglig känsla. Rynkar på näsan En känsla av att nåt slank iväg mellan fingrarna för gott. Gråter Väldigt vackert fartyg, tack vare slagkryssar-ursprunget.  … Men så är det. Jag var tvungen att bromsa lite. Jag har handlat en hel del på sistone, bl.a. kompressor.

denstore
0

#47 Bromsa? Släppa taget? Slinka iväg mellan fingrarna?

Förstår inte vad du menar? Kan inte de orden…..Skrattande

Joppo
0

#46 Nice… Då har du väl att göra i ett decennium framöverCool

Vermil
0

decennium?  Nån som minns det lyckliga ruset från barndomen? Då man bara bröt av delarna från spruen och klistrade ihop ett fartyg på en lördag-söndag med tublim? Skrattande

denstore
0

#50 inte ens med ungdomens glädje och energi hade man kunnat få på etsen på Akagi under en helg. Och de andra två ligger inte långt efter när det kommer till plåtorigamin…Skrattande

ElLobo
0

Då är det dags för en ny tråddel.

Del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer