GB 25: Enterprise Flight display
Ja då kan man sätta igång utan att få bannor av ElLobo 
Här har vi först en titt i lådan
En genomgång av bygginstruktion och delar ger vid handen att det här stämmer inte riktigt, det ingår delar som inte finns i bygginstruktionen, nämligen dom här
Tydligen är det fråga om ett alternativt ställ, men man har missat att uppdatera bygginstruktionen så det här stället får byggas lite på känn, sen får jag se i slutändan vilket ställ jag föredrar
Ett annat problem är att det finns inga som helst målningsinstruktioner, så man får väl kika ingående på boxarten, eller finns det någon där ute som vet vilken färg det skall vara och var?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Det finns ett bygge på Modeling Madness, kan du bli något hjälpt av det?

#2: En del tips får man där, t.ex. att grundfärgen inte är vit som man skulle tro utan Gunze Gull Gray, har en del Model Master Gull Gray undrar om det är samma kulör? sen får jag väl hårdgranska filmerna och avsnitten av The Original Series och The Next Generation

Hittade en sida där man kunde ladda ner färgschema till olika modeller. Under ERTL fanns den här med färgscheman för alla tre! Grundfärgen angavs som Semigloss White och efter en titt på min färdigmålade Enterprise refit så verkar det mer rätt än Gull Gray

#5 Du får gärna lägga ut en länk till sidan du hittade, kan ju vara bra att ha någon gång
Peo

#6: Hittade den

#8 Tackar, kan vara bra att ha. Sparad i "referensbiblioteket" 
PeO

Detta kommer jag att följa med intresse, då jag har en liten förkärlek till farkoster i rymden!
Stefan - Modellbyggare

Vad liten den är.
Blir kul att få se när du målat den.
Ser bra ut så här långt.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#12 På tal om warpmotorerna: det är inte storleken som har betydelse utan farten….
Stefan - Modellbyggare
hahaha!!
Wrooom!

Ja dom är inte stora precis, men det är väl för skalans skull, Picards Enterprise är däremot större

Här går det undan ser jag.
Wrooom!

Hittar man ingen bra rigg så får man improvisera, fyra duttar häftmassa
sen blir pylonerna limmade på servicemodulen och då blir det här resultatet, även en liten jämförelse av storleken mellan en Constitution-class till vänster och en Constitution-class (refit) till höger

Har limmat en del på Picards skuta dvs Enterprise NCC-1701D disken trilskade en del så jag fick limma den bit för bit här en storleksjämförelse mellan Kirks Enterprisar och Picards
Picards skuta är som synes elliptisk men dom tidigare är cirkelformade. Har även limmat ihop servicemodulen men där blir det spackling, ingen vidare passning

Nu har jag även limmat ihop Picards Enterprise, passningen var inte den bästa mellan servicemodulen och disken, så där blir det spackel och det behövs mer spackel på servicemodulen också. Bilder är tagna men just nu ser man dåligt med bilder härinne så dom får vänta

Eftersom bilderna verkar funka nu så kommer här dom utlovade bilderna. Först Picards Enterprise, färdiglimmad
en del spackling gjord men mer behövs. Så nu är alla hoplimmade. Kirks Enterprisar behöver nog endast putsas lite grann, detaljerna är som dom är på så här små modeller lägg märke till storleksskillnaden
Wrooom!

Ibland kommer man på sig själv att vara disträ, jag har inte tittat på Startrek the next generation på ett tag men la märke till att motorerna satt i en konstig vinkel i förhållande till disken och javisst! dom sitter ju faktiskt bak och fram! Fast det är ju lite förvirrande, på Kirks Enterprisar sitter pylonerna på motorernas främre del men på Picards Enterprise sitter dom på motorernas bakre del, så jag fortsatte väl av bara farten. Har plockat av dom nu och det fina i kråksången är att då är det lättare att komma åt att slipa spacklet vid övergången från disk till servicemodul så dom kommer inte limmas tillbaka i brådrasket. Tack för det Sissie, så det kan bli här i världen.
Tokigt kan det bli ibland. Tur att det syntes innan du börjat måla också.
Wrooom!

Motorerna var inte av särskilt länge, nu är dom på igen, i rätt riktning den här gången. Efter att ha jämnat till det i kälen mellan disk och servicemodul med flera lager flytspackel är den nu redo för Primer, hmmm hur kallt är det ute? Sprayboxens utsläpp är ju bara en tunn plywoodskiva det kanske blir lite kallt att spraya
Titta så tjusigt det blev!
Det är så kallt ute att tänderna pratar med varandra.
Wrooom!

Snyggt! Hur sjuttsingen fick du det lilla skeppet att flyga? Trådarna hänger ju rakt ned. Eller är bilden upp och ned?
Wrooom!

#28 Det du ser på bilden är: TAMIYA SPRAY-WORK PAINTING STAND SET (eller en av delarna!)
Titta in på länken till Micro-Mark så ser du hur den ser ut, en mycket användbar pryl…
Stefan - Modellbyggare
OH. Den var ju smart. Fast en sådan kan man ju bygga själv. Lite ståltråd som man böjer till ju.
Wrooom!

Kul manick.
Wrooom!

Har grundmålat Picards Enterprise, det är den enda av dom här tre som inte skall vara "Semigloss White", enligt målningsinstruktionen skall den vara ljusgrå men efter att ha tittat på lite The Next Generation avsnitt så kan man konstatera att den snarare är metalliskt grå så jag drog på Tamiyas Metallic Grey efter första strykningen såg det ut så här
Inte så strålande, men jag är van vid Tamiya så det blev ett lager till och då blev resultatet det här
Betydligt bättre eller hur, och som vanligt ljuger kameran den är inte så här flammig "i verkligheten" men lite flammigt är nog inte helt fel, tror inte besättningen varit ute och polerat henne på ett tag

ser bra ut.
När jag läste detta inlägg så tyckte jag att jag kände igen det största rymdskeppet, och nu när jag läste hela inlägget så tittade jag ner på min tröja och såg att det var en bild av det största rymdskeppet.

#34: Vore kul att se en bild på den tröjan!

Ser bra ut Starhawk!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Stefan har du köpt saker från micro mark?

#39 Det var många år sedan, dock så blir man frestad varje gång man tittar in på deras sida. Har inte hört något negativt om dem, om det var det som du undrade över!
Stefan - Modellbyggare

funderade på att skaffa den hållaren för bil karosser och annat.
får se om det blir nåt senare

#41 Den finns hos flera handlare i Sverige för ca 250;-
Stefan - Modellbyggare

#41: Jag köpte min från Hobbybokhandeln

Ser bra ut Starhawk! Många spännande projekt på g nu.

Ser bra ut!

Dom små är väl i stort sett "grovmålade" färdigt och det återstår bara att mönstermåla dom med vitt, Picards kärra har lite "grovmålande" kvar, men sen tänkte jag lägga på en ny färg över Tamiya Metal Grey:en jag blev aldrig riktigt nöjd med den. Nu tänkte jag lägga på en enamel, jag vet att man egentligen inte skall lägga en enamel på en akryl, men jag har ingen lust att idka färgborttagning på den och sen börja om från början, vad kan hända? nån som har någon erfarenhet på området?

På sista tiden har dom blivit målade, och målade, och sen ommålade, men nu börjar det väl närma sig mål. Att lägga enamel på Picards akrylmålade kärra slutade med …
ja vad var det som skulle hända egentligen? istället för den flammiga Metallic Grey blev det en snygg jämn kulör av Dark Gull Grey, det är bara lite maskande målning kvar på den. Kirks första kärra har också lite maskmålande kvar efter att jag ändrat mig beträffande kulören på motordetaljerna, Kirks andra kärra är det lite problem med, sidorna av motorerna var inte direkt lättmålade, men målar man med förstoringsglasögon så blir det lite lättare (utom för näsan
) så jag skall väl få dom hyfsade i alla fall