Middle Stone
Har stött på ett underligt problem med färgen på min LRDG Chevrolet truck. Vissa detaljer och alternativt camo skall vara Middle Stone. Jag kan inte hitta den kulören i Tamiyas färgutbud, det står ingenting om att den skall blandas till av andra Tamiya-färger utan den står med i listan över Tamiya-färger som skall användas i denna modell, är det en färg som har utgått ur sortimentet eller vad är det fråga om?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Är det Tamiya inte Hasegawa dom vet jag har en färg dom kallar just Middle Stone…

Tamiya XF60 Dark Yellow ska väl motsvara Middle Stone har jag för mig.

Hittade nåt på nätet där Middle Stone var en blandning av lika delar XF 59 Desert Yellow och XF 60 Dark Yellow men om det är så varför står det inte i bygginstruktionen att man skall blanda till den?

#3 Tja, jag kan inte på rak arm hjälpa dig med Middle Stone, men vad gäller Tamiya o allierade kamoflagefärger är ju mitt intryck att Tamiya faktiskt inte är helt på toppen. Det är väl främst min Swordfish Mk1 som får mig att säga så. Färgerna på dekalerna är t.ex fel. Vidare är byggsatsen mycket vag o direkt undvikande vad gäller den grå färg som metalldelarna var målade i.
Så, tja, vi skall kanske inte förvänta oss att byggsatsen skall ge ett absolut svar? Det går igen i min Thunderjet, - byggsatsen anger inte ANA eller FS -standarder för färgerna. Trots att sådana givetsvis existerar. Kanske är det för att Tamiya vill pusha sitt eget färgsortiment, oavsett om det har nyanser som duger eller inte. Lustigt nog lite annorlunda i ditt fall, - de anger färgnamnet men inte Tamiyafärgen. Verkar som policyn är lite inkonsekvent.
Middle stone är väl en flygfärg så jag bleev förvånad att den skulle användas. Varför inte något roligare färgschema:
http://www.lrdg.de/vehicles2.htmhttp://www.lrdg.de/vehicles2.htm
Varning!
Jag vill å det bestämdaste avråda från att använda dessa färgplancher som förebilder! Varje gång jag tittar på dom känner jag ett epilepsianfall komma krypande. Fantasi är bra att ha men när fantasin genom internet börjar bli en sanning…
Allt tyder på att dom flesta LRDG 1533X2 Chevorna var enfärgade men undantag verkar ha funnits, använd hellre dom färgplancherna som finns i det gamla Ospreyhäftet som förebilder, författaren bakom den boken gjorde ett för dåtiden gott researcharbete.
Ang färgblandningar så står säkert våra egna små "färgfascister" Tor o Mats till tjänst, dom har många goa blandningar att erbjuda.
Öken-Erik

#6 Trevligt att se nån annan som också börjar bli bekymrad över hur önsketänkande plus internet reviderar historien.

#6: Ja jag nämnde att ett alternativt camo-schema fanns som involverade Middle Stone, men jag övervägde aldrig ens att använda det utan tänker istället använda det första alternativet enfärgat med Desert Yellow. Anledningen till att jag intresserar mig för Middle Stone är att dom båda gubbarnas uniformers färg anges som Middle Stone.
Jag kan återkomma senare med lite förslag på uniformsfärger men i korta drag kan jag säga att herrarna som ingår i setet har sk "Battledress" jackor som var en sorts brunt ulltyg (tänk gulbrunt, mörk senap). Byxorna kan antingen vara i samma material (Battledressbyxor mao) eller i "Khaki drill", ett ljust khakifärgat (tänk "kex-färg") bomullstyg som fanns ibåde lång o kortbyxor samt skjortor i "bushjackets".
Öken-Erik

Har kollat lite på Beanis, det visar sig att dom förekommer i Australien, det är det t.o.m. så att Alice Springs kallas "The Beani capital of the world" så det förefaller inte alls otroligt att en Kiwi har en med sig hemifrån, tycker jag i alla fall. Både LRDG och SAS var ju lite liberala när det gällde uniformsdetaljer
En närmare koll visar att byxorna för båda och mössan för den stående skall vara Middle Stone, jackan är inte angivet något alls så jag antar att det skall vara Middle Stone där också
Humbrol #225 skall, enligt uppgift, stämma bra överens med Middle Stone. Dock vet jag inte om Middle Stone är korrekt kulör för denna vagn, men det vet säkert Tor & Mats.
/Stefan

Hej Starhawk.
Tack för det förtroende du och andra visar Tor och mig vad gäller brittiska färger.
Färgsättning är inte alltid en enkel sak, de första sanningarna man måste ta fasta på är att:
1. Boxart innehåller aldrig rätt färg.
2. Byggbeskrivningar innehåller sällan rätt anvisningar.
3. Fordon på muséum har ofta fel färg.
För att få fram rätt färger krävs ofta ett rätt omfattande arbete. Jämför med hur mycket tid som går åt att reda ut hur en ett enskilt fordon såg ut.
När det gäller brittiska färger är det extra knepigt eftersom de ändrades ganska ofta.
I början av kriget användes gröna färger, när man pga pigmentbrist inte kunde tillverka dessa gick man över till bruna färger. Senare fick man material från USA och började med grönt igen.
Dessutom stred man i stora delar av världen (Östasien, Nordafrika, Europa) vilket påverkade färgval.
När det gäller Middle Stone användes den av markförband mellan 1939 och 1942. Den var aldrig särskilt vanlig, i Nordafrika användes i första hand Light Stone och Portland Stone som basfärg, i december 1942 infördes Desert Pink som basfärg. Om du vill använda Middle Stone kan jag hänvisa till Mike Starmers blandningar. De är i första hand grundade på Humbrolfärger. Som Stefan nämner här ovan (#11) är Humbrol #225 användbar direkt ur burken. Jag vet inte om Humbrol tillverkar denna som akrylfärg men det kan vara lönt att kolla. Finns den har den samma nummer (225) och pigment som lackfärgen.
Jag undrar, liksom Stefan, om Middle Stone är rätt färg. Min uppfattning är dock att LRDG var lätt anarkistiska vad gäller färgsättning så det är möjligt. Har tittat på nytagna foton på LRDG-vrak i Nordafrika. Det går att se lite färgrester som i mina ögon ser mer ut som Light Stone men vraken har legat i öknen i över 60 år så det är svårt att avgöra.
Det finns inga hela fordon kvar, bara vrak. En LRDG-cheva står på Imperial War Museum men är i dåligt skick, ska jag bedömma färgen på den hamnar jag på Light Stone igen. Du får tänka på att det referensmaterial jag har tillgång till handlar om svartvita foton från 40-talet eller bilder på sandblästrade rester av fordon. Inget bra att utgå från.
Sammanfattningsvis säger jag att du kan välja mellan Middle Stone, Light Stone, Portland Stone och Desert Pink som basfärg. Alla utom Middle Stone var vanligt förekommande. Valet är ditt.
Har du problem med blandningar får du höra av dig.
Lycka till.
Mats Edholm
Vad gäller färger på uniformer så hänvisar jag till mitt förra inlägg med det tillägget att skyttens mössa (en sk SD cap) var av samma material som "Battledressen", dvs "Serge", alltså en brun khakivariant. Jag jobbar inte med färgnummer o likn men en färg som går mot "Dark earth" med ett drag av "senap" blir bra, varianterna är oändliga på olika uniformspersedlar.
Vad gäller Beanien så ger jag upp, det känns inte meningsfullt att diskuera. Jag kan bara upprepa vad jag sagt tidigare. Jag har fö ett ganska ansenligt bibliotek om Brittiska Armen (samt Commonwealth) i allmänhet och LRDG i synnerhet, och jag har aldrig någonsin sett ett enda foto varken där eller på nätet på någon Beanie och då har jag ändå haft Nordafrika under VK II som specialitet i över trettio år. Men visst, rent teoretiskt kan den ha hamnat där, liksom en svensk karolinerhatt samt en rysk pälsmösa, men sannolikheten är inte säskilt stor. Använd du den.
Öken-Erik

#13: Jag håller med! en rysk pälsmössa låter inte särskilt sannolikt, måtte blivit varmt, men en svensk karolinerhatt hmmm… var får man tag i en sån

Middlestone är väl annars en typisk tysk fordons/tank färg.
Vallejo.s tolkning av färgen är mörkgul med en klar ton av grönt i

Hittade en sida med uniformsalternativ, där var färgen beskriven som Olive Brown, både på uniformen och balaklavan (när man filat bort skärmen blir det ju en balaklava)

Var på Harambee idag, någon Middle Stone fanns inte inne men däremot hittade jag Field drab som verkar mera åt hållet oliv brun så jag tänker använda den på uniformerna

#16 Dvs en Olle:s brosa 

#18: Olles brorsa? om det är balaklavan du syftar på så är det faktiskt en stickad mössa

#19 Precis som en Olle:s brosa stickad dock går den inte att dra ner över ansiktet som man kan med de olika Balaklava modellerna.
Eller tänkte du på någon annan modell av kronans fd huvudbonader? för de finns ju en uppsjö av modeller…

Hmm den där Olles brosa känner jag inte till, jag trodde du menade någon sort Olle som ju är en stickad tröja

Hepp så här ser den ut i standard utförandet
Finns näst längst ner i tråden killen har en imponerande samling
http://markusholst.se/militaria/armen1950.htm
En annan minns denna som en stor plåga den kliade så in i helvete så man sydde in en tygremsa på insidan av denna.

Nä nån sån hade vi inte i säcken man fick ut vad jag minns, vi körde oftast med den där gröna skärmmössan M59
Undrar vad dom använde för material i den där Olle brosan, jag har en liknande stickad i brun-grön-fläckigt garn och inte kliar den inte, använder den varje vinter