GB 26: supermarine spitfire prxix
Här kommer mitt första gruppbygge en supermarine spitfire prxix.
kartong
dekaler.
Snyggt plan! Följde det med svenska dekaler i kartongen, eller?

#1 oj
jag trodde gruppbygge var om man liksom la upp bilder på modellen när man byggde den steg för steg så andra kunde komentera vad man kunde göra bättre och annat.

#3: Aha, ett litet missförstånd tydligen.
Men du hade lite rätt, för ett gruppbygge är när några byggare samsas om ett gemensamt byggtema och sedan bygger var och en en modell på det temat, och redovisar sina framsteg och byggen på sajten.
Men det gör inget, om du vill vara med i GB #26 (där det för övrigt finns ytterligare två Spitfire PR.XIX anmälda) så är det bara att säga till, så lägger jag till dig där.

ja jag kan ju lika gjärna vara med där så du kan anmäla mig.

#2 Ja det gjorde det.

#5: Då ordnar jag det.

#7 tack

Trevligt med Spitfire! Lycka till med bygget!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Snyggt! Och lycka till med resten av bygget.
Felix

Snyggt

#14: Alltid trevligt när man kan spara på spacklet, annat är det med min Valkyrie, det verkar vara ett evighetsjobb med den spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa osv. har tappat räkningen på hur många gånger jag spacklat den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ser bra ut!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

tack alla
får hoppas att vingarna har lika bra passform som kroppshalvorna.
Som Nyköpingsbo hoppas man ju att du ska bygga den svenska versionen, S31 (?). De svenska dekalerna hör ju till F11, dvs nuvarande Skavsta flygplats här utanför stan. Ser fint ut så långt.

#19 antagligen blir det den svenska målningen

Spackling har alltid varit ett aber men med gummipenslar och maskeringstejp så är det riktigt hanterbart, utom i hålkälar!
Ser bra ut!

Snyggt. Blir sugen på att sätta igång med min PRXIX, men jag har gått om tid.

#23,24,25 Tack

Ser fint ut Joel! Jag blir inspirerad till att sätta fart på mitt S 31-bygge också!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

#27 Tack, ja det skulle vara roligt och följa ditt bygge med.
Coolt! Detta är nog en byggsats som sålt rätt bra här i Sverige. Ser bra ut, Joel.
/Stefan

#29 tack , det var nog många som köpte den för att den hade svenska dekaler och var en av airfix nya modeller.

Ser bra ut Joel!
Om det finns glasytor som är platta eller bara kurvade åt ett håll, så brukar jag använda vanlig klar tejp. Lätt att se var man ska skära.
Annars kan man använda smal maskeringstape, eller skära vanlig i tunna strimlor som man sen låter följa kanten och försiktig skär i hörnen. sen bygger man på inåt med bredare bitar.
Jag brukar doppa glasdelarna i Johnson klar polish först, och låta det torka ordentligt.

#33 tack för tipsen. vet du var man kan köpa Johnson klar polish?

#34: Det finns i de flesta livsmedelsaffärer och liknande butiker. Kika på hyllorna med städmaterial.

#33-35: Var det inte den som flera hade problem med krackelering av?

#36: En del hade väl problem, men de flesta har väl inte haft problem. Och om jag förstått allt rätt så har väl problemen INTE uppstått där byggarna använt Future på klarplastdelar.
#11 Ser lite färgglatt ut. För mig är en brittisk cockpit alltid svart och murrig, med små vita detaljer…

#38 Grön. Grönt och murrigt. Instrumentbrädan blir okej nog också. Den kommer knappt att synas. Man kommer möjligen att se att där är nåt. Vilket jag antar är tanken.

tack för hjälpen allihop
#39 Ja, "väggarna" är gröna…

Snyggt jobbat, Joel!
/Stefan

#42 Ursäkta att jag frågar, men vad för färg använde du? Det ser Inte ut som Pru-blå, men det kanske är kameran som lurar.
Felix

Den blev väldigt fin också.

Fint bygge!

#47 Jag använde valejos blue grey pale. Jag trodde färgen skulle vara mörkare. jag tror faktist vallejos neutral grey skulle blivit bättre, men nu är det försent och ändra